Auteur Topic: Hoe oud is deze Kodak Verichrome film ?  (gelezen 2140 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Hoe oud is deze Kodak Verichrome film ?
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2022, 14:52:01 »
Hallo,

Het achtervoegsel Chrome duidt inderdaad meestal op kleurenomkeerfilm. Maar bij Verichrome gaat het 100% zeker om een zwartwit negatieffilm.

Ik veronderstel dat het Chrome achtervoegsel hier te maken had met het feit dat het  om een orthochromatische film ging. Het eerste gedeelte van die naam, Veri, versterkt mijn vermoeden: het Latijnse Verita betekent Waarheid in 't Nederlands. De geïnsinueerde waarheidsgetrouwe weergave van de kleuren (Chrome) is zeker niet wat wij vandaag nog goed vinden, maar toen was het al al een flinke vooruitgang ten opzichte van kleurenblinde films.

De toevoeging Pan werd toegevoegd bij de omschakeling van de orthochomatische naar de panchromatische versie. Het is logisch dat een film met duidelijk verschillende eigenschappen ook een verschillende naam krijgt.

Panchromatische emulsies bestonden toch al toen deze film uitkwam?
Mijn code blijft analoog.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2022, 15:08:17 »
Hallo Mono,

Inderdaad.

Waarom Kodak in 1930 nog met een orthofilm uitkwam, en zo lang wachtte met een Verichrome Pan, weet ik niet. Moderne kleurenfilms bestaan ook al sinds halfweg de jaren '30 van vorige eeuw, en nochtans zijn er nadien nog vele zwartwitfilms op de markt gebracht . Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn  dat men nog wel andere films in assortiment had die wél andere kleurgevoeligheden bezaten. Ofwel omdat er in 1930 nog een markt was voor een orthofilm, in de tijd toen ontwikkeldozen of ontwikkelapparaten nog niet bestonden en films in schalen of bakken werden ontwikkeld - en dan is rood dokalicht zeker een pluspunt (geldt deze redenering ook niet voor fotopapier...?)  . 

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 25 april 2022, 22:44:17 »
Hallo cmug,

Film ontwikkeld. .......... Hier 1 voorbeeld van mijn scan.
Zo te zien is toestel met film zelfs ooit tot in Damascus gereisd!