Auteur Topic: WPPD en AFF uitje Moerputtenbrug  (gelezen 1016 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
WPPD en AFF uitje Moerputtenbrug
« Gepost op: 16 juli 2022, 15:03:32 »
Wat pinholes genomen op de Worldwide Pinhole Photography Day (WPPD - internationaal evenement) en genomen tijdens het AFF uitje bij de Moerputtenbrug.

Alles genomen met een Harman Titan pinhole camera, Lomograflok achterwand en Fuji Instax Wide.

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: WPPD en AFF uitje Moerputtenbrug
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2022, 15:07:05 »
Voor mij de derde.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline rvanstormbroek

• Analoog liefhebber
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2022, 15:08:48 »
Fijne serie om naar te kijken.

Geweldig pinhole fotografie 🤗

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2022, 19:58:35 »
Ik ga met Mono mee. Dat groen knalt eruit in nummer drie.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2022, 20:36:44 »
Voor mij nr4
Ik mis wel wat scherpte Jon (als ik het vergelijk met andere gaatjesfoto’s), enig idee hoe dat komt?
Fotograferen is gewoon een kwestie van ontspannen

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2022, 21:19:47 »
Ik mis wel wat scherpte Jon (als ik het vergelijk met andere gaatjesfoto’s), enig idee hoe dat komt?

Het is niet zo "scherp" als mijn 4x5 pinholes - maar dat formaat is ook groter (10x12,7cm vs 6x10cm) maar het komt wel in de buurt van mijn 6x9 pinholes.
Nou heb ik de originele pinhole eruit gehaald en vervangen door een sluiter met daarin een andere pinhole die net wat kleiner is en misschien is dat nu niet meer helemaal optimaal tov de "brandpuntsafstand".

Verder is Instax misschien toch wat minder scherp dan film (of fotopapier). Maar het is gek genoeg wel relatief goedkoop als je het vergelijkt met middenformaat kleurenfilm en je hebt meteen resultaat  :D

Ik ben er zelf in ieder geval wel tevreden mee.

Jon

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2022, 21:22:24 »
Ah, ik heb er overheen gelezen dat het Instax is, dat verklaart de andere uitstraling  :)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2022, 22:48:06 »
Op een heerlijke manier vervreemdend.
Leuke serie.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2022, 01:45:59 »
Ah, ik heb er overheen gelezen dat het Instax is, dat verklaart de andere uitstraling  :)

Ja Instax heeft naast de mindere scherpte nog wel wat nadelen. Het dynamisch bereik is nul, de reciprociteit factor is volgens mij oneindig en het geeft bij langere sluitertijden altijd een te paars/blauw beeld. Gelukkig is dat deels met een licht geelfilter te compenseren. De gevoeligheid (800 iso) is eigenlijk wat te hoog voor leuke bewegingseffecten omdat de sluitertijden bij zonnig weer te kort zijn.

Maar ik heb er toch al 8 cassettes van geschoten en de beelden bevallen me prima  :D

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2022, 13:42:03 »
Ze zijn mooi geworden, Jon.
De Instax back past helaas niet op mijn 4x5 pinhole,de klemmetjes zitten helaas net iets verder naar achteren dan de standaard Graflok back.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2022, 14:19:59 »
De Instax back past helaas niet op mijn 4x5 pinhole,de klemmetjes zitten helaas net iets verder naar achteren dan de standaard Graflok back.

Ik gebruik geen Graflok klemmetjes - de Harman Titan heeft die niet; ik heb de gewone klemmen voor een 4x5 cassette verwijderd en klem de achterwand tegen de camera aan met wat stukken elastiek. Dat zou bij jouw denk ik ook moeten werken.

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2022, 14:41:40 »
Ik gebruik geen Graflok klemmetjes - de Harman Titan heeft die niet; ik heb de gewone klemmen voor een 4x5 cassette verwijderd en klem de achterwand tegen de camera aan met wat stukken elastiek. Dat zou bij jouw denk ik ook moeten werken.

Jon

Bij mij zitten de klemmen inwendig in de zijkant, gaat niet goed werken en ik wil ook nog gewone 4x5 cassettes kunnen gebruiken.
We fabrieken wel wat anders voor de Instax pinholes.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2022, 07:24:48 »
Ja Instax heeft naast de mindere scherpte nog wel wat nadelen. Het dynamisch bereik is nul, de reciprociteit factor is volgens mij oneindig en het geeft bij langere sluitertijden altijd een te paars/blauw beeld. Gelukkig is dat deels met een licht geelfilter te compenseren. De gevoeligheid (800 iso) is eigenlijk wat te hoog voor leuke bewegingseffecten omdat de sluitertijden bij zonnig weer te kort zijn.

Maar ik heb er toch al 8 cassettes van geschoten en de beelden bevallen me prima  :D

Jon

De beperkingen van Instax wegen voor mij ook niet op tegen het plezier, blijf het leuk vinden
Iets scherpere resultaten dat met de Instax Wide camera zou wel fijn zijn, maar om nou € 900,- uit te geven voor een Instankon RF70 gaat mij ook veel te ver  oO
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2022, 07:28:35 door henkvanzuylen »

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2022, 15:54:44 »
Ik vind ze gaaf  8)

Offline Beeldmaker

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2022, 20:32:55 »