Auteur Topic: Canon FD 35mm 2.0 reparatie  (gelezen 1197 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Canon FD 35mm 2.0 reparatie
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2022, 11:40:45 »
En dank voor de terugkoppeling.  :)  Die lens gaat gewoon weer mooie foto's maken. Wellicht heeft iemand hem ooit opengemaakt om het diafragma te ontvetten (dit gebeurt nogal eens), waarbij de boel niet helemaal "strak" is teruggezet. Kan allemaal wel meevallen. 
Mijn code blijft analoog.

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:33:55 »
Nou, sinds gisteren heb ik de 35mm f2.0 weer terug in mijn bezit. De lens is weer gerepareerd en als ik ermee schud hoor ik niets meer rammelen / tikken :\ maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat van de lens als ik door het oculair kijk en hopelijk heeft dit puur te maken met de eigenschappen van de lens.

Ik heb eens mijn Canon FD 50mm 1:1,4 S.S.C. naast de FD 35mm 1:2 gelegd en toen viel mij op dat de de 35mm een bolling heeft in het glas en de 50mm niet en ik moet het daarom even zeker weten.

Zorgt deze bolling wellicht voor de wazige randen van mijn foto's bij de 35mm?

50mm vs 35mm 

In Krakau gemaakt met de 35mm met wazige hoeken / randen

In Noorwegen gemaakt met de 50mm lens zonder wazige hoeken

Als ik op dit moment door het oculair kijk zie ik nog steeds die wazige hoeken / randen bij de 35mm terwijl deze bij de 50mm niet te zien zijn.

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2022, 09:51:34 door thejokor »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:48:46 »
Kan mij niet voorstellen dat de foto’s er zo uit horen te zien. Lijkt erop alsof er iets met de elementen in de lens is gebeurd. Misschien door iemand verkeerd terug gezet o.i.d.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:50:45 »
Zelfs bij volle opening zou de randscherpte m.i. toch aanzienlijk beter moeten zijn.
Er zit iets niet goed daarbinnen

Rob

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:52:29 »
Die bolling van het voorste element lijkt me vij normaal als ik het vergelijk met foto's van deze lens op het internet. Je kunt dat element er ook niet anders in zetten.

Maar die foto met de onscherpe randen is duidelijk niet OK. Ik gok dat er intern toch een element niet helemaal goed terug is geplaatst.

Terug naar de reparateur zou ik zeggen.

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2022, 09:54:47 »
Ik sluit mij volledig bij de eerdere sprekers aan.

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:02:38 »
Dankjewel voor de reacties. Ik ga contact opnemen met de reparateur dat het pas deels is verholpen :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:04:50 »
Nog even alles op een rijtje. De lens ging naar de reparateur vanwege een losse diafragma-lamel toch? Je hebt hem sinds gisteren terug, maar die foto in Krakau is niet van vandaag of gisteren neem ik aan.

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:06:50 »
Dat klopt. De foto van Krakau is puur als voorbeeld omdat ik nu ook de wazige randen zie als ik door het oculair kijk.

Ik ging er vanuit dat het losse diafragma-lamel ook het probleem van de wazige randen creëerde, vandaar dat ik het vanochtend hier nog eens op het forum plaatste of dit wel de bedoeling is van de lens.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:11:37 »
Nee, dat heeft er niets mee van doen. En volgens mij waren wij van dit probleem nog niet op de hoogte toen je om advies vroeg. Maar dat zou ik nog eens precies terug moeten lezen.

Het begint er nu toch wel sterk op te lijken dat je een pittig geprijsde lens hebt gekocht die op verschillende fronten niet deugde. En dat vind ik vervelend voor jou.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:16:28 »
Ik vind overigens wel dat de reparateur (die in Limburg toch?) dit had moeten zien, ook al was het misschien niet de opgegeven klacht.

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:36:52 »
Nee, dat heeft er niets mee van doen. En volgens mij waren wij van dit probleem nog niet op de hoogte toen je om advies vroeg. Maar dat zou ik nog eens precies terug moeten lezen.

Het begint er nu toch wel sterk op te lijken dat je een pittig geprijsde lens hebt gekocht die op verschillende fronten niet deugde. En dat vind ik vervelend voor jou.

Nee dat zal inderdaad kloppen wat je zegt aangezien ik het rammel geluid in de lens in verband legde met de wazige hoeken. Had ik misschien inderdaad met een voorbeeldje moeten weergeven van te voren!

Offline thejokor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Staring into the abyss
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:37:58 »
Ik vind overigens wel dat de reparateur (die in Limburg toch?) dit had moeten zien, ook al was het misschien niet de opgegeven klacht.

Er staat op de factuur inderdaad dat het objectief ook getest is. Maar wat die test precies inhoud weet ik niet, dus even afwachten wat de goede meneer zal zeggen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:41:00 »
Kun je er nog een paar foto's mee maken? Liefst op de grootste opening (f 2).

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2022, 10:42:42 »
... of misschien een digitale foto door de zoeker, als dat lukt?