Auteur Topic: Is hier nog iets van te maken?  (gelezen 335 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Is hier nog iets van te maken?
« Gepost op: 8 juli 2022, 21:40:59 »
Tussen de fotoboeken van mijn broer kwam ik ook onderstaande tegen.

Erg donkere negatieven op 6x9. Kan de Hema dit aan?  Heeft iemand daar ervaring mee?

En de tweede is een reeks negatieven die ernstig verkleurt zijn. Is hier nog wat van te redden?  Volgens mij de enige keer dat ik de Contaflex 126 heb gebruikt.

Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
Re: Is hier nog iets van te maken?
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2022, 21:46:28 »
je kan ze positief maken..d.m.v. afdrukken op fotopapier..
scannen gaat ook prima...
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2022, 21:59:48 »
Ik kan helaas niet zelf afdrukken. Dan blijft alleen de andere optie over. Mijn scanner voor A4 formaat heeft een probleem en loopt niet meer gelijkmatig af. Daar zou ik dan wat voor moeten vinden.  Kleuren omdraaien en dus positief maken kan ik wel in de paint versie die op XP computers zit.

En de rood verkleurde negatieven heb je daar een idee voor?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2022, 22:18:15 »
Hallo beeperhorrie,

Die roodgekleurde negatieven laten me denken aan een gemaskeerde kleurennegatieffilm van de jaren '70 of zelfs nog eerder. Afdrukken daarvan kan in principe nog altijd, maar de modernere kleurenpapieren zijn niet afgestemd op zulke zware maskering. Gevolg: resultaten zullen weinig contrast vertonen, en extreme filtering noodzakelijk maken waardoor kleurbalans verstoord zou kunnen worden - lees: onzuivere kleuren en ontstaan van kipdominanten.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2022, 22:56:11 »
En de rood verkleurde negatieven heb je daar een idee voor?

Het staat erop; Agfacolor CNS. Kleurenfilm dus - het oranje wat je ziet is het masker wat er altijd al in zat. Met een betere scan zou je er misschien nog wel kleur uit kunnen halen. Mocht dat niet lukken kan het nog naar z/w omgezet worden.

Als je geen haast hebt met die negatieven kan je ze naar mij sturen dan maak ik er bruikbare scans van. Die kan je dan wel bij de Hema af laten drukken.

Stuur maar PB mocht je dat willen.

Jon

Online cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2022, 23:05:07 »
Met een macrolens een reproductie maken een optie ? Als je A4 scanner niet werkt ?  Zelfs met smartphone kom je al vrij ver met 6x9 negatieven.
Daarna Photoshoppen met beeldbewerkingsprogramma naar keuze. Dan kun je al veel bereiken.
Daarna digitale bestanden naar de afdrukcentrale sturen. (printen in kleur thuis doe ik al jaren niet meer)
Leuke reeks foto's overigens, zo 9 stuks analoog. T.o.v. een van een smartphone: die is 100x sneller maar je bent van die digitale foto's ook 100x sneller door gebladerd.
Zelfs van jouw online lage resolutie kan ik al wat maken.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2022, 09:30:39 »
Een aantal van je negatieven laten een stevig lichtlek zien. Ik zou alleen de negatieven laten afdrukken waarbij de donkere vlekken rond de  randen niet te ver in het eigenlijke beeld doordringen en van de kleurnegatieven alleen die beelden waar ook een redelijk contrast lijkt te zijn. Dan hou je ongeveer de helft over, van het kleurmateriaal nog wat minder.

En of de Hema daar wat mee kan of een andere afdrukcentrale?  De proof of the pudding is in the eating: daar kom je alleen achter door het daadwerkelijk te laten afdrukken. En wellicht kan een van de forumleden zijn (of haar) diensten aanbieden. Ik zou alleen de zwart-wit afdrukken kunnen doen.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2022, 16:55:42 »
tja, en het is toch een herinnering.. die hoeft niet super contrastrijk te zijn, en ook niet vrij van lichtlek... dit is het, hier doe je het mee... sccs! :)
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2022, 17:52:08 »
Ja dat is goed af te drukken, nee dat kan de HEMA niet aan, waarom? , dit valt buiten de productie, is een probleem als je dit aangeboden krijgt.
Zeker de kleur negatieven is eigelijk handwerk, ik zou daar wel het beste van kunnen maken.
Maar het venijn zit in de staart, ik zou er een dag over doen, en de score is 3 op 1 ik bedoel kleur, 3 drukken voor 1 goede.
Het probleem is dat je er niet voor krijgt wat je nodig hebt, op de zaak ging onze service heel ver ben er nu wel klaar mee
Wim