Auteur Topic: Barietpapier gewoon geweldig!!!  (gelezen 1151 keer)

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
Barietpapier gewoon geweldig!!!
« Gepost op: 24 juni 2022, 22:29:12 »
Barietpapier ik had het liggen vanuit een ooit overgekochte doka maar gebruikte het nooit. Gedoe met klemmen onder een encyclopedie, wordt krom als de neten, zo kwetsbaar als het nat is bezwaren dus.

Totdat ik afgelopen week voor 5 euro een pers kon kopen op marktplaats. Het minstens 50 jaar oude fotopapier dat op hete zolders heeft gelegen jaren lang opgescharreld om eerst maar eens een beetje te prutsen.

Ik sta met open mond: 1 het papier (Agfa gevaert) werkt nog (en goed ook!!!) Wit is spierwit en zwart donker zwart met alle gradaties er tussenin. Maarrrr 2 wat een scherpte!!!  Mijn kleinbeeld afdrukken zijn bijna zo scherp als wat ik van mijn mamiya c220 6x6 gewend ben!!! (Heel erg benieuwd hoe 6x6 op bariet gaat worden).

En dan die hoogglans die is ON-MO-GE-LIJK op PE papier. Normaal houd ik helemaal niet van glanzende foto's, maar ben daar bij deze op teruggekomen voor de volle 100%!

Ik kan dit iedereen aanbevelen, het zou zogenaamd allemaal moeilijk zijn en veel gedoe, maar dat is onzin. Ik zou bijna willen zeggen : kun je aardappels schillen? Dan kun je dit ook!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Barietpapier gewoon geweldig!!!
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2022, 22:34:03 »
En zo zie je maar.   :)
Mijn code blijft analoog.

Offline zilverprint

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Welcome to the Dark Side
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2022, 22:50:42 »
Je kan zelfs zonder pers  bariet vlak krijgen als  een biljartlaken, met een zeer aangename eiglans.
Met de zgn. aquarelle techniek.  Wie detail wil, laat maar weten.
M

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2022, 22:55:28 »
Ik heb ooit een aantal afdrukken laten maken op barietpapier en ik ga daar absoluut in mee. Ook zelf geprobeerd ooit maar in de haast niet goed gespoeld dus die foto's zijn nu helemaal sepia geworden (ook mooi).
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6ะก  -  Icarex 35

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2022, 22:58:22 »
Moet langer bij bariet.
Mijn code blijft analoog.

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
  • www.analogefoto.nl
    • analogefoto
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2022, 23:35:50 »
Welk papier is het? Ooit (jaren '80) was mijn standaard papier Agfa Record Rapid en dat was fantastisch. Prachtige diepe zwarten en een fantastische rijke toonschaal. Helaas wordt dergelijk papier niet meer gemaakt omdat er nogal schadelijke stoffen in zaten, met name cadmium. Dus als je nu nog wat van zulk oud papier hebt dan kun je daar unieke drukken mee maken.
Moderne bariet papieren zijn zeker niet slecht, mijn standaard is nu Ilford Multigrade warmtone glossy. Maar.... het haalt het niet bij het oude Record Rapid.
Ja, de verwerking vergt wat meer tijd en zorg maar is zeker niet moeilijk en de moeite meer dan waard. Ik doe geen hoogglans maar laat de foto's aan de lucht drogen om ze daarna vlak te persen in een droogplakpers. Vroeger liet ik ze drogen op glasplaatjes, rondom vastgeplakt met aquareltape en dat ging ook prima maar was wat omslachtiger.
Veel plezier met je barietpapier!

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2022, 00:04:50 »
Dit papier is nog ouder ik zoek het morgen op voor je! Ouder dan jaren 80 gok ik... oranje doosjes papier zit in een dik zwart met een soort van zilverfolie ingepakt.

Beetje meer zorg inderdaad maar niet heel veel meer. Zeker niet veel en na-pletten is zeker een must... maar die scherpte....

En nogmaals ik ben een tegenstander van glanzende foto's maar ik.stel mijn mening bij....

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2022, 00:16:54 »
Ik had mijn kersenboompje in bloei gefotografeerd op afstand met mijn oude praktika super tl2... moet ik toch eens een pentax oid gaankopen? Nee dus! Ik zie de draadjes en stuifmeelkorrels op de foto!

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2022, 11:35:45 »
Je kan zelfs zonder pers  bariet vlak krijgen als  een biljartlaken, met een zeer aangename eiglans.
Met de zgn. aquarelle techniek.  Wie detail wil, laat maar weten.
M

Ik wil zeker wat detail.

Als ik dat zo hoor, wil ik ook wel eens bariet proberen!

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2022, 22:39:37 »
ik geloof dat er iemand enthousiast is... ja! bariet! iets anders (ten zij in kleur) hoef ik niet...
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2022, 23:25:28 »
Inderdaad n heel verschil als je eerst op pe hebt afgedrukt en daarna op bariet ^^
Vriendelijke groeten, Hans

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2022, 10:10:06 »
Het oude papier is Agfa Gevaert brovira en record rapid. En dan heb ik nog een voorraad van een onbekend merk  in gele doosjes uit Yugoeslavie (of hoe je dat ook schrijft.... zo in ieder geval niet  @:) :P )

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2022, 21:55:06 »
Vaak is dat oude papier met vaste gradatie best wel verbazend lang bruikbaar.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
  • www.analogefoto.nl
    • analogefoto
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2022, 00:38:50 »
Het oude papier is Agfa Gevaert brovira en record rapid.

Oh wow...! Dat zijn enkele van de mooiste papieren ooit gemaakt. Gebruik het zorgvuldig, zo mooi als dit zul je het waarschijnlijk nooit weer vinden.

Offline zilverprint

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Welcome to the Dark Side
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2022, 17:28:17 »
ik ben verbaasd dat een dergelijk oud papier niet gesluierd is (onvermijdelijk door kosmische straling)