Auteur Topic: Pentax ME  (gelezen 187 keer)

Offline giovanni

• Regelmatige bezoeker
  • **
Pentax ME
« Gepost op: 23 juni 2022, 11:20:09 »
Hier een plaatje, geschoten met een pentax me. Het lijkt dat de sluiter lekt? Is dat te verhelpen of mag ik een nieuw toestel uitzoeken.

pentax me kentmere 400 by G. Iovanni, on Flickr

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Pentax ME
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2022, 11:27:10 »
De sluiter lekt niet, je achterwand waarschijnlijk wel. Kijk eens goed naar het afdichtingsmateriaal in de randen van de achterwand.

Als dat aan vervanging toe is heb je mogelijkheden zat om dat zelf te doen en hoef je geen nieuwe camera te kopen.

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2022, 11:35:18 »
Het zit ook op de perforatie.   ;)

Ik sluit mij aan bij het advies van Jon.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline giovanni

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2022, 11:41:30 »
Ah, kijk, das nuttig info. Wel balen dat ik er net  een vers rolletje heb ingedraaid. Duct-tape is denk ik even the way to go.

Bedankt zover.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2022, 11:51:37 »
Tapen kan.

Of terugspoelen en het rolletje eruit halen. Hij kan er dan later gewoon opnieuw in.
Even opletten dat de aanloopstrook niet in de cassette schiet. Als je het rustig doet voel je wel wanneer de film van de opwikkelspoel komt. In een beetje stille ruimte hoor je het ook wel trouwens.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2022, 12:26:54 »
Bij welke opname (nummer) zit je met die nieuwe rol?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2022, 12:56:50 »
Dichttapen is de makkelijkste oplossing. Zelfs als de film er pas net in zit loop je kans dat de aanloopstrook er toch in schiet.

Ik zou zelf ook gewoon voor dichttapen gaan en pas als het rolletje klaar is de dichting herstellen.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2022, 13:33:24 »
In een beetje stille ruimte hoor je het ook wel trouwens.

Ze trekken thuis weleens rare gezichten als ik met mijn oor aan de camera zit terug te winden :P.
Desalniettemin ook geen slechte manier.

En om 't deurke weer lichtdicht te maken, moet ge de drasj uit die groeven vegen met een tandestoker en dan zwarte (katoen)wol (niet te dik) in de plaats leggen. En aan de scharnier een dun viltje.

Vervangmousse is ook te koop, maar na 20 jaar kunt ge zo weer met drasj en lichtlekken zitten.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2022, 13:42:13 »
Ja, knoppeke (zeg ik dat goed? :)) onderaan indrukken en voor de zekerheid ingedrukt houden. Met de klok mee terugspoelen. Nou ja, net als wanneer de film vol is natuurlijk.
Bij het opnieuw inzetten de ME op de mechanische tijd (100) zetten en de lensdop erop. Of de lens tegen je buik duwen of zo. Zwarte foto's maken tot en met het nummer waar je gebleven was. Of eentje verder voor de zekerheid.

Maar zoals gezegd: tapen kan ook. Dan wel goed en het liefst met een zwarte isolatietape.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2022, 14:24:12 »
Tapen kan.

Of terugspoelen en het rolletje eruit halen. Hij kan er dan later gewoon opnieuw in.
Even opletten dat de aanloopstrook niet in de cassette schiet. Als je het rustig doet voel je wel wanneer de film van de opwikkelspoel komt. In een beetje stille ruimte hoor je het ook wel trouwens.

De Pentax-ME heeft daar een handige indicatie voor om te laten merken dat de film van de opwikkelspoel los is.

Hier een plaatje, geschoten met een pentax me. Het lijkt dat de sluiter lekt? Is dat te verhelpen of mag ik een nieuw toestel uitzoeken.

De Pentax-ME is de moeite van repareren waard, hij is degelijker van opbouw dan de ME-Super, zowel intern als extern want de ME heeft nog een metalen bovenkap.
Het doldraaien of vastlopen van de filmtransport komt bij de ME eigenlijk niet voor, (wel bij de ME-Super, MG en ME-F).
Verder staan hier al voldoende adviezen om lichtlekken te verhelpen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2022, 16:37:13 »
De Pentax-ME heeft daar een handige indicatie voor om te laten merken dat de film van de opwikkelspoel los is.

Ja, dat is ook zo.   :)