Auteur Topic: Circulaire polarisatie filter i.c.m. rangefinder  (gelezen 347 keer)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: Circulaire polarisatie filter i.c.m. rangefinder
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2022, 21:23:21 »
met betrekking tot de vraag: ik geloof dat er in de camera gepolariseerde 'zaken' zitten. deze laten dus maar licht door met een bepaalde richting golf.. (zeg op en neer wel, heen en weer niet, maar wanneer je dan een polaroid filter op je lens zet, en die zet je haaks daar op, (dus wel heen en weer, maar niet op en neer, dan blok je ... al het licht..
(dat kan je ook leuk zien als je twee polaroid filters opklaar legt en dan draait... dan zie je dat het op een bepaald momental het licht blokkeert en een kwartslag verder is ie weer zo helder als ie zijn kan, weer een kwartslag verder en het is weer donker.. (je lichtmeter zou daar ook moeite mee kunnen hebben, of wellicht wordt een polaroidfilter gebruikt in de scherpstelling om het oppervlak waarop je scherpste zo reflectie vrij te houden, maar wanneer je er dan weer een andere polaroidfilter tussen plaatst.. ben je op een gegeven moment je beeld weer kwijt.... lastig uitleggen, maar is het helder?.... :\ ja? filter een kwartslag draaien en dan is het niet helder meer... ;) :D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2022, 21:58:42 »
Net een klein experiment gedaan, als ik met een lineair polarisatie filter naar een lcd tv kijk dan kan ik het beeld op zwart draaien met dat filter, of ik nu het beeld bekijk van de voorzijde of omgedraaid door de achterzijde.

Doe ik hetzelfde met een circulair filter dan kan ik het beeld op zwart draaien als ik door de achterzijde kijk (dus vanuit de camera gezien) maar als ik het filter door de voorzijde bekijk dan doet het dus niets hoe ik het filter ook draai.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2022, 22:06:05 »
Bedankt voor link.
Ik denk dat ik een rolletje schiet met de willekeur van de filter erop.
Het plan is om stadsbeeld/architectuur te fotograferen, de filter zet ik erop en geef ik soms een draai.
Het gevolg voor de reflecties lig ik (denk ik) niet zo wakker van, echter wel van de kleuren zou dit rare beelden opleveren.

Gokje waard?

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2022, 22:16:31 »
Bedankt voor de uitleg Fred.
Het lineaire filter en zijn werking ken ik wel en heb dat ook regelmatig gebruikt, circulair heb ik niet en ook nooit.mee gewerkt vandaar mijn vraag.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2022, 22:20:38 »
Bedankt voor link.
Het plan is om stadsbeeld/architectuur te fotograferen, de filter zet ik erop en geef ik soms een draai.
Het gevolg voor de reflecties lig ik (denk ik) niet zo wakker van, echter wel van de kleuren zou dit rare beelden opleveren.

Gokje waard?

Het zal in ieder geval zorgen voor wat meer verzadigde kleuren. Precieze effecten met spiegeling dat wordt dan gokken maar is dat niet ook een van de charmes van analoog?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2022, 22:26:11 »
Het doel van de filter is het verrijken van de kleuren in mijn foto's, voornamelijk de lucht met wolken, en niet zozeer het weghalen van een reflectie (wat ook een functie is van de filter).

De lucht is meestal boven, dus dat maakt het in ieder geval vrij voorspelbaar.

Gokje waard?

Dat zou mijn werkwijze niet zijn. Ik wil toch graag weten wat ik doe, alleen al om goede resultaten te kunnen herhalen.

Ga je vanaf statief fotograferen of uit de hand?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2022, 23:08:29 »
Normaal gesproken houd ik ook wel van een zekere oplossing.
Het wordt vanuit de hand, had al gekeken dat ik rekening moest houden met 1 รก 2 stops aan compensatie voor het licht.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2022, 23:28:31 »
Verzin een list zou ik zeggen.  ;)

Zoiets als hieronder?

Schroef hem er eerst eens op, draai hem helemaal aan en zet dan met typex of zo een markering op de binnenste ring, op "12 uur". Dan heb je alvast een referentie. Vervolgens een of meerdere markeringen (maar veel is niet nodig; eerder verwarrend), op de buitenste ring. Dan kun je hem eraf draaien, voor je oog houden (met de binnenste ring op 12 uur), buitenste ring draaien tot je het beste effect hebt. Dit kun je vervolgens reproduceren als het filter weer op de lens zit.

Nee, niet geschikt voor actiefotografie. Maar dan ben je in ieder geval niet lukraak bezig.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2022, 23:37:59 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.