Auteur Topic: Discussies in vraag en aanbod.  (gelezen 440 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Discussies in vraag en aanbod.
« Gepost op: 20 juni 2022, 16:08:37 »
Als ik iets plaats in "Vraag en aanbod" zet ik er meestal de regel bij " A.U.B. geen discussies en reacties graag via een PB".
Dat doe ik omdat het doel koop of verkoop is en niet een product beoordeling.

Ben ik de enige die het vervelend vind als het een discussie in die rubriek gaat worden waardoor het niet meer duidelijk is dat het om een koop/verkoop gaat.
Een discussie leidt dus te veel af en geeft niet altijd een objectief beeld van het product.

Jaren geleden had ik een Photax studioverlichtingsset op het forum aangeboden, gratis af te halen, er stonden gelijk één reactie dat het fragiele hobby statieven en armaturen waren, ja dat was de mening van één persoon terwijl ik zelf altijd plezier van die verlichting heb gehad tot ik overstapte naar een flits set.
Kortom na die ene reacties was niemand meer geïnteresseerd.

Ik had ze op MP gezet, gratis af te halen en ook nul reacties, een week later zet ik ze op MP af te halen voor € 25,- en na een uur werden ze al opgehaald.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Discussies in vraag en aanbod.
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2022, 16:19:18 »
Ben ik de enige die het vervelend vind als het een discussie in die rubriek gaat worden waardoor het niet meer duidelijk is dat het om een koop/verkoop gaat.

Nee je bent niet de enige Fred, ik denk er net zo over
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2022, 16:42:17 »

Jaren geleden had ik een Photax studioverlichtingsset op het forum aangeboden, gratis af te halen, er stonden gelijk één reactie dat het fragiele hobby statieven en armaturen waren, ja dat was de mening van één persoon terwijl ik zelf altijd plezier van die verlichting heb gehad tot ik overstapte naar een flits set.
Kortom na die ene reacties was niemand meer geïnteresseerd.

Ik had ze op MP gezet, gratis af te halen en ook nul reacties, een week later zet ik ze op MP af te halen voor € 25,- en na een uur werden ze al opgehaald.
Kan mij niet voorstellen dat er door één negatieve reactie geen mens meer gedesinteresseerd zou zou, dit is waarschijnlijk toeval geweest en had dus niemand echt interesse.
Maar kan mij voorstellen dat als er oneindig veel discussie in het draadje komt dat dit niet fijn is.

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2022, 16:46:22 »
Vraag & Aanbod is inderdaad geen borrelpraat. Maar ik ben op een gegeven moment gestopt met modereren omdat mensen het toch bleven doen.  ::)

Voor de discussie over het aangeboden waar is het beter gewoon een topic in de correcte sectie van het forum te plaatsen.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax II
Laatste Speeltjes: PH-275 Vergroter (Kodak Miniature Portable Enlarger)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2022, 16:47:42 »
Ik geloof dat het niet relevant is of iemand anders iets vindt..
De een wil dit de ander dat, en dan hoef  je als je een andere mening hebt
deze niet te delen in dat bewuste topic. Het levert niets op, hooguit irritatie en welles.. nietes...
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2022, 17:17:21 »
Zolang de vraag over de inhoud van de advertentie gaat. (Je wil bijvoorbeeld iets weten wat niet vermeld staat in de advertentie, prima)

Liever geen borrelpraat, vaak genoeg gehad bij iets dat ik te koop aanbood. Dat leidt af.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2022, 17:37:14 »
Kan mij niet voorstellen dat er door één negatieve reactie geen mens meer gedesinteresseerd zou zou, dit is waarschijnlijk toeval geweest en had dus niemand echt interesse.
Maar kan mij voorstellen dat als er oneindig veel discussie in het draadje komt dat dit niet fijn is.

In het geval van de Photax verlichting haakte iemand af omdat een ander de set als hobbyistisch beoordeelde.
Maar dat was even een klein voorbeeldje.

Het wordt inderdaad borrelpraat als iemand iets aanbied en vervolgens gaat het reacties regenen met de voor en tegenstanders van dat product.

Zolang de vraag over de inhoud van de advertentie gaat. (Je wil bijvoorbeeld iets weten wat niet vermeld staat in de advertentie, prima)

Zo lang dat extra informatie wordt waar iedereen wat aan heeft is dat natuurlijk geen probleem, maar geen opmerking dat je iemand gekend hebt met zo'n product en dat die vervolgens diep ongelukkig is geworden en dat daar de discussie dan verder over gaat.

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2022, 19:16:16 »
Klinkt bekend. Ik zet al lang niks meer hier neer omdat er een paar keer iemand moest melden dat het ergens anders voor de helft te koop stond. Zo hoeft het inderdaad niet.
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2022, 19:28:14 »
Eigenlijk wel apart, op het forum leidt een aanbieding tot discussies en zelden tot een verkoop terwijl je hier toch de geïnteresseerden verwacht.

Nou is een forum natuurlijk voor discussies want het is geen mededelingen site.
Maar niet in de Vraag en aanbod rubriek.

Klinkt bekend. Ik zet al lang niks meer hier neer omdat er een paar keer iemand moest melden dat het ergens anders voor de helft te koop stond. Zo hoeft het inderdaad niet.

Wordt meestal ook niet naar de kwaliteit gekeken, ik heb ook wel eens wat te koop wat je elders een heel stuk goedkoper kan vinden maar dan heb ik iets in nieuwstaat te koop en elders vind je dan een afgetrapt exemplaar.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2022, 20:17:07 »
Om nog een duit in het zakje te doen. Voor de meeste dingen die ik op het forum aanbied hoef ik niet de hoofdprijs te hebben, maar ze vertegenwoordigen wel een zekere waarde. Ik vind het belangrijk dat het naar een liefhebber gaat. Dat is de reden dat ik ze hier vaak te koop aanbied en niet op Marktplaats.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2022, 20:23:27 »
 :)
Mijn code blijft analoog.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2022, 20:51:20 »
Om nog een duit in het zakje te doen. Voor de meeste dingen die ik op het forum aanbied hoef ik niet de hoofdprijs te hebben, maar ze vertegenwoordigen wel een zekere waarde. Ik vind het belangrijk dat het naar een liefhebber gaat. Dat is de reden dat ik ze hier vaak te koop aanbied en niet op Marktplaats.

Die gedachte had ik dus met de Photax verlichting-set, gratis af te halen voor de liefhebber, maar ik raakte ze pas kwijt nadat ik op MP € 25,- vroeg  :'D.

Dus desnoods een symbolisch bedrag vragen want gratis vertrouwt men kennelijk niet.

Voor actieve forumleden pas ik de prijs wel aan, soms ruilen we spullen.

Op MP heb je ook te maken met handelaren die bieden zelden maar sturen gelijk bericht met een (veel te laag) voorstel en dat ze het dan dezelfde dag nog op kunnen halen.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2022, 22:27:21 »
Misschien dat je hier minder snel verkoopt omdat vaste lezers al een huis vol hebben.

Maar als ik kan kiezen koop ik liever hier, van een forumlid dat de spullen kent en netjes heeft gehouden.
Ik heb zo al wat fijne dingen gevonden.
Als het weg moet geef ik het liever hier weg aan de echte liefhebber.
@sir_canalogue op instagram

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2022, 23:30:45 »
Je hoort vaak dat forumleden op zoek zijn naar iets, maar dat zij het niet kopen als het hier wordt aangeboden.

Ik zelf heb af en toe van een forum aanbieding gebruik kunnen maken, als ik zelf iets verkoop dan is het altijd met garantie, op z'n minst "niet goed geld terug" garantie.

Als ik wat weg te geven heb dan zet ik dat meestal niet op het forum maar benader ik direct de leden waarvan ik weet dat zij interesse hebben, dat gebeurd andersom ook.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2022, 15:35:12 »
Het is nooit mijn bedoeling geweest om een discussie in "vraag en aanbod" te beginnen. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar middenformaat camera's en toen die schitterende Asahi Pentax 67 werd aangeboden vroeg ik me gewoon af of dat een goed alternatief was voor de Fuji's waar ik tot nu toe naar keek, hij ziet er zo zwaar uit. Ik was Ben zeer dankbaar voor zijn uitleg over het gewicht. Dat andere mensen daar vervolgens weer op gingen reageren had ik misschien achteraf kunnen verwachten maar niet zien aankomen. In het vervolg zal ik vragen over een aangeboden item per DM direct aan de verkoper stellen en mijn excuses aan de verkoper van de Asahi Pentax 67 dat hij zich genoodzaakt voelde om zijn advertentie te verwijderen.
Hans