Auteur Topic: Agfa Rondix .... briljant!  (gelezen 299 keer)

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
Agfa Rondix .... briljant!
« Gepost op: 16 juni 2022, 23:38:38 »
Alweer een jaar of wat geleden kreeg ik als "bijvangst" bij wat doka spullen twee Agfa Rondix (nee, niet Rondinax) daglicht ontwikkeltankjes voor kleinbeeld. Ik had er nog nooit van gehoord en ze hebben al die tijd als curiositeit op de plank gestaan, eentje heb ik weer weggegeven. Nu toch eens de stoute schoenen aangetrokken en er twee films in ontwikkeld.
In één woord: briljant!
Wat een onzettend leuk, simpel en prima werkend ding. Geen gedoe in het donker of in een wisselzak, niets kan vastlopen of scheef gaan zitten, je gebruik slechts 100 ml vloeistof om een film te ontwikkelen en de ontwikkel resultaten zijn perfect!

Ik heb ze nooit op Marktplaats of elders gezien maar als ik er ooit nog eens eentje tegenkom dan koop ik die onmiddellijk. Ook perfect voor op reis.

Hier een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe het werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=vj8IZFhfH5M

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Agfa Rondix .... briljant!
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2022, 01:02:38 »
Als ik jou was zou ik eerder voor een Rondinax gaan dan de Rondix, die laatste was een budget versie van de Rondinax en is maar kort in productie geweest omdat het veel beschadigde films tot gevolg had, omdat de filmdelen over elkaar heen lopen, in de Rondinax heb je wel een echte spoel.

100 ml liter vloeistof heeft ook niet altijd een voordeel omdat je per film (in het geval van Rodinal b.v.) een minimum aan concentraat in je ontwikkelaar moet hebben voor een goede ontwikkeling en dat haal je nooit met 100 ml gebruiksoplossing.

De Rondix is eigenlijk meer een verzamelobject dan een nuttige ontwikkeltank.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2022, 08:04:18 »
Desalniettemin toch wel een leuk dingetje.  Ik had er nog nooit van gehoord.

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2022, 12:00:23 »
Als ik jou was zou ik eerder voor een Rondinax gaan dan de Rondix, die laatste was een budget versie van de Rondinax en is maar kort in productie geweest omdat het veel beschadigde films tot gevolg had, omdat de filmdelen over elkaar heen lopen, in de Rondinax heb je wel een echte spoel.

Rondinaxen heb ik ook, zowel kleinbeeld als middenformaat. Ook leuke dingen maar niet zo charmant en briljant van eenvoud als de Rondix. Natuurlijk is de Rondix technisch nogal primitief en heb je een wat grotere kans op krassen. Maar analoge fotografie gaat mij niet om technische perfectie en voorspelbaarheid; als ik dat zoek dan ga ik wel digitaal, wat ik sowieso doe voor al mijn werk in opdracht. Bij analoge fotografie gaat het mij vooral om de charme van het proces.

100 ml liter vloeistof heeft ook niet altijd een voordeel omdat je per film (in het geval van Rodinal b.v.) een minimum aan concentraat in je ontwikkelaar moet hebben voor een goede ontwikkeling en dat haal je nooit met 100 ml gebruiksoplossing.

Jawel hoor: met AM74 heb je zo'n 10 ml concentraat per film nodig. Met een 1+9 verdunning zit je dan op zo'n 100ml. En dat blijkt: ik heb nu een Rollei Retro 80s en een HP5 (op 1600 ISO) op deze manier ontwikkeld in AM74 en beide zijn er goed uit gekomen.

In de loop der jaren heb ik heel wat ontwikkeltankjes uitgeprobeerd, zie foto. Mijn favorieten zijn de Combina's (die met die gele doppen) voor kleinbeeld en middenformaat, de Paterson met Mod54 voor 4x5" en de Agfa's.

« Laatst bewerkt op: 17 juni 2022, 12:27:16 door droomplek »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2022, 13:49:30 »
De Rondinax 60 is echt een zeldzaamheid, ik heb wel de latere (plastic) 35u maar de 60 ben ik nog nooit compleet tegengekomen, vaak ontbreekt dan de geleider.

Inmiddels is de Labbox ook al weer twee jaar op de markt maar ik heb op dit forum nog geen gebruikers ervaring gelezen.

Voorlopig als ik een film ontwikkel is het even de ramen van de badkamer afplakken en de Paterson tank gebruiken.
Ik kom met Rodinal nou eenmaal niet aan het minimum concentraat per oplossing in Rondinax tanks.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2022, 14:12:33 »
het ding is er ook als 3D print.
https://www.thingiverse.com/thing:868436

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2022, 22:06:13 »
De Rondinax 60 is echt een zeldzaamheid, ik heb wel de latere (plastic) 35u maar de 60 ben ik nog nooit compleet tegengekomen, vaak ontbreekt dan de geleider.

Inmiddels is de Labbox ook al weer twee jaar op de markt maar ik heb op dit forum nog geen gebruikers ervaring gelezen.

Voorlopig als ik een film ontwikkel is het even de ramen van de badkamer afplakken en de Paterson tank gebruiken.
Ik kom met Rodinal nou eenmaal niet aan het minimum concentraat per oplossing in Rondinax tanks.

Mijn Rondinax 60 is wel compleet maar er is een nokje van de geleider afgebroken. Desondanks is 'ie nog wel goed bruikbaar.
Die Labbox is een leuk initiatief maar €150 voor een ding dat minder is dan een originele Rondinax 35u vind ik buiten proportie.

Ik denk dat een Rondinax 35u met Rodinal wel moet kunnen. Rodinal vergt minimaal 8ml concentraat per film, bij een verdunning van 1+25 geeft dat ruim 200ml vloeistof en dat gaat in een Rondinax; daar gaat maximaal zo'n 300ml in. Ik heb jaren geleden wel eens een kleinbeeld film met Rodinal ontwikkeld in een Rondinax met goed resultaat.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2022, 22:17:45 »
Ik denk dat een Rondinax 35u met Rodinal wel moet kunnen. Rodinal vergt minimaal 8ml concentraat per film, bij een verdunning van 1+25 geeft dat ruim 200ml vloeistof en dat gaat in een Rondinax; daar gaat maximaal zo'n 300ml in. Ik heb jaren geleden wel eens een kleinbeeld film met Rodinal ontwikkeld in een Rondinax met goed resultaat.

Als je 1:25 verdunt gaat het wel, Agfa gaf als minimum 10 ml Rodinal aan maar in de praktijk is het echte minimum 6 ml.
Ik verdun liever 1:50, geeft een iets beter resultaat, heeft dus niets met bezuinigen te maken maar met 1:50 kom je dan op 4 ml. concentraat uit en dat kon wel eens te weinig zijn.

Ik gebruik in mijn Patersontank standaard 500 ml oplossing, of ik nou KB of 120 film gebruik dus kom ik altijd uit op 10 ml. concentraat.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2022, 22:25:27 »
Ik weet nog dat de aanbevolen verdunning in de "bijsluiter" van Rodinal opeens van 1:25 naar 1:50 ging. Waarom stond er niet bij. Was rond 1990 meen ik.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2022, 22:30:36 »
Ik weet nog dat de aanbevolen verdunning in de "bijsluiter" van Rodinal opeens van 1:25 naar 1:50 ging. Waarom stond er niet bij. Was rond 1990 meen ik.

Heeft met de nivellerende werking te maken, hoe hoger de verdunning des te nivellerender is werking.
Verdunningen zijn mij bekend voor film van 1:25 tot 1:100, dat wordt al in het Prisma fotoboek van Peter Charpentier behandelt
Voor papier is de verdunning 1:10.

Nadeel van de rotatie tanks is dat de ontwikkelaar (en andere chemie) stil staat de film draait steeds in dezelfde ontwikkelaar rond, het zou beter zijn als er aan de spoel ook een soort schoepen zitten die de ontwikkelaar meer laten circuleren in de tank.

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 22:37:09 door Fred »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2022, 22:36:41 »
Ja, ik snap het verschil in werking, maar niet waarom Agfa toen van mening veranderde over de standaard aanbeveling.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2022, 22:38:20 »
Ja, ik snap het verschil in werking, maar niet waarom Agfa toen van mening veranderde over de standaard aanbeveling.

Zullen ze hun reden wel voor hebben al is die mij ook niet bekend, in zeer oude Rodinal bijsluiters stond weer een verdunning van 1:40 en 1:20.