Als ik jou was zou ik eerder voor een Rondinax gaan dan de Rondix, die laatste was een budget versie van de Rondinax en is maar kort in productie geweest omdat het veel beschadigde films tot gevolg had, omdat de filmdelen over elkaar heen lopen, in de Rondinax heb je wel een echte spoel.
Rondinaxen heb ik ook, zowel kleinbeeld als middenformaat. Ook leuke dingen maar niet zo charmant en briljant van eenvoud als de Rondix. Natuurlijk is de Rondix technisch nogal primitief en heb je een wat grotere kans op krassen. Maar analoge fotografie gaat mij niet om technische perfectie en voorspelbaarheid; als ik dat zoek dan ga ik wel digitaal, wat ik sowieso doe voor al mijn werk in opdracht. Bij analoge fotografie gaat het mij vooral om de charme van het proces.
100 ml liter vloeistof heeft ook niet altijd een voordeel omdat je per film (in het geval van Rodinal b.v.) een minimum aan concentraat in je ontwikkelaar moet hebben voor een goede ontwikkeling en dat haal je nooit met 100 ml gebruiksoplossing.
Jawel hoor: met AM74 heb je zo'n 10 ml concentraat per film nodig. Met een 1+9 verdunning zit je dan op zo'n 100ml. En dat blijkt: ik heb nu een Rollei Retro 80s en een HP5 (op 1600 ISO) op deze manier ontwikkeld in AM74 en beide zijn er goed uit gekomen.
In de loop der jaren heb ik heel wat ontwikkeltankjes uitgeprobeerd, zie foto. Mijn favorieten zijn de Combina's (die met die gele doppen) voor kleinbeeld en middenformaat, de Paterson met Mod54 voor 4x5" en de Agfa's.