Auteur Topic: Minolta 110 Zoom Mark II  (gelezen 317 keer)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Minolta 110 Zoom Mark II
« Gepost op: 13 juni 2022, 22:41:27 »

Wie kan mij helpen door aan de hand van beschrijving van het probleem een inschatting te geven van wat er defect is.

Een van mijn kleine Minolta's heeft het volgende probleem: 
Als de camera op 'A' wordt gezet en de ontspanknop wordt half ingedrukt verschijnt er normaal in de zoeker links één of twee rode leds bij de sluitertijd die de camera kiest bij het ingestelde diafragma (er is alleen diafragma voorkeuze mogelijk). Nu flitst dat heel even aan, slechts een fractie van een seconde maar kennelijk wel op de juiste sluitertijden. Als je nu afdrukt klapt de spiegel op en opent de sluiter maar gaat niet meer dicht. Pas als je de keuze knop op 'L' of 'X' zet gebeurt dat.
In de X stand werkt de camera gewoon. Ook als de camera op 'A' staat en er een Minolta X-flitser op wordt gezet werkt de camera, bij gebruik van een X-flitser hoort de camera vanzelf naar 1/125s te gaan en zo dus flits foto's te kunnen maken.  De 'B' stand werkt ook gewoon. Dus indrukken is sluiter open en loslaten is weer dicht.

De camera heeft ooit lekkende batterijtjes gehad maar niet extreem. Bovendien is alles batterij gestuurd en zonder batterijen kan je niet afdrukken in welke stand dan ook. Er lijkt dus iets fout te gaan aan de kant van de lichtmeting die het maar een fractie van de al eerder genoemde seconde doet.  Maar waar kan hem dat in zitten en is dat wel te repareren?

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
Re: Minolta 110 Zoom Mark II
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2022, 10:17:51 »
Het zou kunnen zijn dat er kontaktproblemen zijn bij de kontakten van de ontspanknop.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2022, 10:48:41 »
Meteen geprobeerd. Als ik half indruk flits heel even de sluitertijden aan en gaan dan meteen weer uit, er is dus contact, maar hoe voorzichtig ik ook indruk er is geen manier dat de sluitertijden langer in beeld blijven. Ik verwacht dus niet  dat er een contactprobleem is.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2022, 14:06:06 »
Super domme opmerking natuurlijk maar zou het kunnen zijn dat de batterij/batterijen bijna leeg zijn?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2022, 14:15:22 »
Dat is nooit een domme opmerking.  Omdat de camera sporen heeft van batterij lekkage heb ik de contacten voorzichtig geschuurd zodat het contact goed is. En inderdaad: verse batterijtjes die ik ook meteen getest heb in het broertje van de Minolta.
Wat ik ook maar meteen heb geprobeerd is als ik ontspan en de boel blijft open staan om de batterijtjes los te draaien. Zodra de houder uit de camera gaat klapt de sluiter dicht, deze wordt dus elektrisch open gehouden durf ik te concluderen.  Stroomtoevoer is het probleem niet.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2022, 15:10:19 »
Vervelend probleem !  :'(

Het lijkt er op dat de camera "denkt" dat hij enorm lang belichten moet wanneer op Auto.
Defecte CdS cel ?? Of andere electronica defect of los draadje ?? Zoveel mogelijkheden  8(

Ik heb ook nog even naar de Service manual gekeken maar die geeft helaas geen aanwijzingen  :(
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2022, 15:32:50 »
Hij maakt dus een meet fout vandaar dat ik dacht dat het wel eens de contacten van/bij de ontspanknop konden zijn

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2022, 16:44:20 »
Vervelend probleem !  :'(

Het lijkt er op dat de camera "denkt" dat hij enorm lang belichten moet wanneer op Auto.
Defecte CdS cel ?? Of andere electronica defect of los draadje ?? Zoveel mogelijkheden  8(

Ik heb ook nog even naar de Service manual gekeken maar die geeft helaas geen aanwijzingen  :(

Heb jij een service manual voor deze?  Ik heb maar een paar bladzijden. Wel de complete van de eerdere Minolta 110 zoom.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2022, 16:46:25 »
Hij maakt dus een meet fout vandaar dat ik dacht dat het wel eens de contacten van/bij de ontspanknop konden zijn

Dan zou ik hem dus open moeten schroeven. Ik heb wel een eerste bladzijde van hoe de kap vast zit maar daaruit blijkt meteen dat de ontspanknop dieper in het geheel werkt. Hoe ik daar kom heb ik helaas geen handleiding van.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2022, 17:27:31 »
Dit is eigenlijk het enige bruikbare bestand wat ik heb van deze Minolta.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2022, 17:28:44 »
Ik heb ook even in de servicemanual gekeken (  http://www.submin.com/110/manuals/minolta/110zoom_service_manual.htm   ) , maar deze bevat geen elektrisch schema waar ik eventueel wat mee kan.
Doordat de led in de zoeker alleen even opflitst i.p.v. blijven branden zat ik te denken in de richting van een overleden condensator.
Maar omdat er geen schema is kan ik er verder ook niks over zeggen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2022, 17:31:49 »
Oh wacht, het is de Mark-II. Verkeerde manual dus.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2022, 17:35:07 »
Ja die camera is wezenlijk anders. Omdat de lichtmeting bij de Mark II door de lens gaat verwacht ik ook niet iets te hebben aan de service handleiding van de oudere.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2022, 18:53:24 »
Ja, ik zat dus ook in de verkeerde manual te lezen  ::) ::)

Maar die is eigenlijk niet veel meer dan wat uitklap tekeningen met wat stuklijsten. Geen fatsoenlijke afstel beschrijvingen. 
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2022, 19:08:31 »
Ja, ik zat dus ook in de verkeerde manual te lezen  ::) ::)

Maar die is eigenlijk niet veel meer dan wat uitklap tekeningen met wat stuklijsten. Geen fatsoenlijke afstel beschrijvingen.

Nu ja, met de juiste tekeningen kan je een stuk verder komen. Voor nu schiet het niet echt op want ik kom nu niet verder dan alleen de schelp eraf te halen maar dan kan je nog niet bij de bedrading, laat staan dat je weet welk draadje voor wat dient.