Auteur Topic: Nieuwe Kodak camera; Ektar H35 halfkleinbeeld  (gelezen 1078 keer)

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: de Koelkast
Laatste Speeltjes: Kodak Doka Klok, Kodak Paper Board

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
Re: Nieuwe Kodak camera; Ektar H35 halfkleinbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2022, 09:16:31 »
Geweldig nieuws toch !

Zag dat die bij Fotoimpex al in de voorverkoop staat :
https://www.fotoimpex.com/cameras-accessories/kodak-ektar-h35-half-frame-camera-brown.html?cache=1654413293

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2022, 09:42:21 »
Het doet deugd van zo'n dingen te horen!

Niet zo goed als een PEN uiteraard, maar om hem dan ook al in voorverkoop te zien (en het geen zo'n gerucht is), is heel mooi.
Het valt mij wel al efkens op dat nieuwe analoge camera's ofwel heel simpel zijn, ofwel heel professioneel. Maar voor echt goede middenklassetoestellen is er misschien wel vraag, maar niet genoeg om pakweg een Praktica Super TL3 (een blik op zijn kast werpend) te ontwerpen en te produceren denk ik. Spijtig...
Nu ja, gelukkig zijn die ook van een tijd dat ze gemaakt werden voor lang mee te gaan.

Cyriel

LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2022, 10:24:47 »
Ik denk dat de behoefte aan middenklasse camera's volledig ontbreekt.  De gevorderde amateur kan nu tenslotte voor de prijs die een middenklasse camera zou moeten kosten ook een, weliswaar gebruikte, professionele camera kopen.
En kijk eens naar de laatste middenklasse camera's van begin deze eeuw: niemand koopt ze waardoor de waarde daarvan in een paar tientjes is uit te drukken.

Maar we mogen inderdaad blij zijn dat er nog steeds analoge camera's worden gemaakt zodat we ook verzekerd blijven van filmpjes.

Ook nog een dingetje: met de huidige technische mogelijkheden van kunststoffen onder hoge druk spuit-gieten kan het zelfs wel zo zijn dat de kwaliteit van plastic lenzen die van glas volledig gaat benaderen of zelfs overtreffen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2022, 11:32:20 »
Goed nieuws!

de kwaliteit van plastic lenzen die van glas volledig gaat benaderen of zelfs overtreffen.

Dat zie ik nog niet gebeuren, maar dat is ook niet erg
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Online Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2022, 16:40:07 »
Vergis je niet, moet m.i echt niet zo moeilijk zijn om a-sferiche Lensdelen de spuitgieten.

Rob

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2022, 16:54:29 »
Twintig jaar geleden verwachtte ik al dat men voor digitale camera's holle sensors zouden gaan ontwikkelen. Dat zou optisch nogal wat voordelen bieden lijkt mij. Maar dit is kennelijk ook nog niet zo eenvoudig te verwezenlijken. Die dingen worden uit een grotere plaat gesneden geloof ik. En er mag sowieso geen foutje pixeltje in zitten.

Iemand aan wie ik dit idee toen voorlegde zei mij dat lensfouten in de toekomst vermoedelijk allemaal softwarematig opgelost zouden worden. Ons oog is ook maar een simpel lensje en de hersenen doen de rest. Maar ons netvlies is wel hol denk ik dan.

Eh... laat ik hier maar ophouden, want digitaal is niet mijn terrein. En we zitten hier op een analoog forum geloof ik.   :D
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2022, 16:58:25 »
Dat idee van meebuigen (in twee dimensies dus en niet in drie) zit ook al in de Agfa Clack en diverse andere goedkope camera's. Daarin hielp het al (een beetje)  om de zeer matige objectiefjes toch iets van redelijk beeld te laten produceren.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2022, 17:23:33 »
Vergis je niet, moet m.i echt niet zo moeilijk zijn om a-sferiche Lensdelen de spuitgieten.

Rob

Als dat zo eenvoudig zou zijn waren er weinig tot geen dure lenzen van glas meer natuurlijk
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2022, 17:53:54 »
Dat idee van meebuigen (in twee dimensies dus en niet in drie) zit ook al in de Agfa Clack en diverse andere goedkope camera's. Daarin hielp het al (een beetje)  om de zeer matige objectiefjes toch iets van redelijk beeld te laten produceren.

Precies. Maar met film op een rol kan dat maar in één richting inderdaad. In theorie heb je die belemmering niet bij een vaste sensor. Althans, zo was mijn gedachte.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2022, 19:14:00 »
Deze camera doet mij erg aan de Ilford Sprite e.d. denken, waarschijnlijk uit dezelfde Chinese fabriek.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2022, 19:34:43 »
Deze camera doet mij erg aan de Ilford Sprite e.d. denken, waarschijnlijk uit dezelfde Chinese fabriek.

Vroeger kwamen veel merk onbekende camera's (en zelfs wel merk bekende camera's  als Fujica en zelfs Rollei) uit de fabrieken van Sedic en Zenix.  Het zal ongetwijfeld nog steeds zo zijn dat dit inderdaad uit één en de zelfde fabriek komt.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 6 juni 2022, 15:44:20 »
Jippie! Ik ga er een bestellen!

Offline han

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2022, 00:42:51 »
Goed nieuws.
Ziet er leuk uit.
Prijs vind ik mee vallen.
Maar nee ik bestel hem (nog )niet.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2022, 10:02:55 »
De camera is niet duur.
En op halfkleinbeeld vallen de kosten per opname voor Kodakfilm toch nog mee.   ;)

Totdat je de 72 foto's af laat drukken.   :|