Auteur Topic: Geen scherp beeld na het digitaliseren  (gelezen 1816 keer)

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Geen scherp beeld na het digitaliseren
« Reactie #45 Gepost op: 19 juni 2022, 18:57:05 »
Ik kan het je niet precies navertellen, maar ik heb wat gespeeld met helderheid, contrast, witpunt, zwartpunt, en schaduwen. Op dezelfde manier doe ik dat op mijn computer ook met Darktable.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #46 Gepost op: 6 juli 2022, 23:52:18 »
Hallo,

Die digitale nabewerking geeft inderdaad een veel hoger contrast aan het beeld - en dus ook aan de korrel, die daardoor beter zichtbaar wordt. Als je bij het digitaliseren het strooilicht wegneemt hoef je het kontrast niet meer digitaal op te krikken, en blijft de korreligheidsindruk dus ook veel beter binnen de perken.

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #47 Gepost op: 7 juli 2022, 08:31:48 »
Zo te zien onderbelicht of te dunne negatieven (ontwikkelaar, agitatie ). Wat voor weersomstandigheden waren er ?  Houd er rekening mee dat macro fotografie altijd meer licht nodig heeft en een snelle sluitertijd. Analoge fotografie is niet altijd geschikt voor alles. Ben je liefhebber van macro dan ga je denk ik niet analoog fotograferen, zeker niet op kleinbeeld ( meestal houd je dan van veel scherpte met een zacht bokeh en moet je ook nog flink croppen).  Een  camera testen of je een macro kan maken is leuk, maar dat heeft niet zoveel met fotografie te maken denk ik als je wat wil zeggen met je fotografie. Natuurlijk mag dat ook, dat terzijde. PS bloempjes noem ik geen macro.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2022, 08:35:31 door renco »

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #48 Gepost op: 7 juli 2022, 09:00:09 »
Wat is je verwachting vwb de scherpte en waar vergelijk je het mee?

Die Retropan is van zich zelf niet heel scherp en heeft een grove korrel.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #49 Gepost op: 7 juli 2022, 09:57:39 »
foto's digitaliseren is ook een beetje begrijpen wat je doet en wat je wil.
een foto scherper maken dat gaat niet,(wat er niet is kan je niet maken...)  maar door een contrastrijke rand, een hoger contrast, een verloop in het beeld (niet het zwart ín de perforaties, ) van zwart naar wit. vervolgens hangt het er ook vanaf welke onscherpte je wél wil (achtergrond) en wanneer deze zacht verlopend is, loop je weer het risico dat juist deze zacht verlopende onscherpte dan weer (scherper) weergegeven wordt en resulteert in wat je ervaart als grove korrel... Het makkelijkst gaat een fotobewerking in een goed belicht, goed ontwikkelde scherpe foto,  net als afdrukken in de doka. heb je dit negatief niet, dan valt er veel te redden, maar wanneer je het eindresultaat afmeet aan een negatief dat voorgaande eigenschappen wel in zich heeft zal je altijd verschil zien. en of je dat erg vindt, dat is aan jou om te bepalen wat je wil.. en wanneer je het dan toch anders wil moet je aan de basis dingen veranderen. sccs!
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/