Auteur Topic: Geen scherp beeld na het digitaliseren  (gelezen 1981 keer)

Offline Magda

• Vaste bezoeker
    • Magda Kwanten Fotografie
Geen scherp beeld na het digitaliseren
« Gepost op: 4 juni 2022, 18:25:38 »
Na een flinke laag stof weggeveegd te hebben, meld ik mij weer met enthousiasme. Al ben ik momenteel zeer teleurgesteld in mijn resultaten en graag zou ik om hulp willen vragen.

Vorig weekend heb ik mijn Canon AE-1 met Canon FD 100 mm macro lens mee gehad naar een heemtuin. Ik had een Fomopan Retropan 320 soft ingeladen die tot 2019-01 houdbaar was. Ik heb dit ontwikkeld met Ilford Ilfotec DD-X. Het advies was op 20 graden en dan 10 minuten. Mijn water was 22 graden en vanwege de verstreken houdbaarheidsdatum heb ik het ontwikkelen op 8 minuten gehouden. De chemicaliën zijn overigens wel vers en nieuw.

De negatieven zagen er heel goed uit (op wat technische fouten qua belichting na dan, is ook weer even wennen merkte ik) met een loep. Totdat ik ze ging inscannen. Ik heb ze zowel met een Rollei ingescand en gefotografeerd met mijn Nikon en 40 mm micro lens. En ik snap domweg niet waarom ze er niet haarscherp uitkomen. Als ik hier zo door de foto's heen blader, zijn jullie foto's haarscherp en die van mij zijn dit:

Maar waar kijk ik naar? Als ik een Kaiser 2452 in combinatie met een Essential Film Holder zou aanschaffen, zou ik dan wel scherper beeld krijgen? Of is het toch de camera? Of ben ik het zelf domweg?

De resultaten van de Rollei laat ik maar helemaal niet zien, die scanner was een mislukte aankoop helaas (duurkoop).

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Geen scherp beeld na het digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2022, 18:49:44 »
Ik zie vooral een enorme korrel. Dat hoeft niet erg te zijn maar de scans hebben volgens mij ook nog wel wat nabewerking nodig.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2022, 18:55:42 »
Ik zie vooral een enorme korrel. Dat hoeft niet erg te zijn maar de scans hebben volgens mij ook nog wel wat nabewerking nodig.

Verstuurd vanaf mijn FairPhone 3 met Tapatalk

Dankjewel. Ik ben aan het kijken wat ik in LR en PS nog meer kan doen. Normaal doe ik: omkeren, omzetten naar zwartwit en dan kijken of ik de curve mooi in het midden krijg. Maar ondertussen al enkele handige tips binnen dit forum gevonden wat de korrel betreft.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2022, 18:56:10 »
Je hebt het over een Rollei om in te scannen. Is dat zo'n modelletje met een klein schermpje bovenop en waar een SD kaartje achterin gaat?   Dat zijn modellen waar wel Rollei op staat maar die verder gebruik maken van een heel klein lensje met een klein CDS opname eenheidje, heel matige kwaliteit.

Waarom het met een (digitale) Nikon en een macro lens ook niet goed gaat kan ik niets over zeggen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2022, 19:05:30 »
Je hebt het over een Rollei om in te scannen. Is dat zo'n modelletje met een klein schermpje bovenop en waar een SD kaartje achterin gaat?   Dat zijn modellen waar wel Rollei op staat maar die verder gebruik maken van een heel klein lensje met een klein CDS opname eenheidje, heel matige kwaliteit.

Waarom het met een (digitale) Nikon en een macro lens ook niet goed gaat kan ik niets over zeggen.

Deze heb ik: https://www.kamera-express.nl/rollei-pdf-s-240-se-scanner-outlet?channable=0036556964003132343133383231d4&gclid=EAIaIQobChMIlISjqKOU-AIVgc13Ch2H3w_tEAQYAiABEgK5QvD_BwE. De kwaliteit is inderdaad kwalitatief uitermate teleurstellend.

Ik zit ondertussen te kijken in mijn archief en ik vond deze foto die ik gemaakt had met mijn Nikon F65 in 2019:

Dat doet mij toch vermoeden dat het probleem meer bij mij in combinatie met de camera ligt dan bij het digitaliseren. Hoewel ik alsnog wel doorzet om mijn spulletjes te upgraden. Dat kan nooit kwaad denk ik.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2022, 19:09:18 »
Leuke foto van de hond.  De Rollei scanner is een luxer model maar de opname eenheid is gelijk aan de scanner die ik verwachtte. Dit ding draagt wel de naam Rollei maar kan zich in niets meten aan de producten van weleer.

Doorzetten is altijd de sleutel tot succes.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2022, 19:13:35 »
Retro 320 Soft is nou ook niet bepaald een fijn korrelige film. Ik kijk momenteel wel via mijn mobiel naar de resultaten, maar lijken me erg typisch voor deze type.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Contax II
Laatste Speeltjes: PH-275 Vergroter (Kodak Miniature Portable Enlarger)

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2022, 19:21:35 »
Leuke foto van de hond.  De Rollei scanner is een luxer model maar de opname eenheid is gelijk aan de scanner die ik verwachtte. Dit ding draagt wel de naam Rollei maar kan zich in niets meten aan de producten van weleer.

Doorzetten is altijd de sleutel tot succes.

Precies! Dankjewel voor je hulp.

Retro 320 Soft is nou ook niet bepaald een fijn korrelige film. Ik kijk momenteel wel via mijn mobiel naar de resultaten, maar lijken me erg typisch voor deze type.

Ik had destijds veel voorbeeldfoto's opgezocht en het leek alsof het daar allemaal veel strakker was. Maar wellicht moet ik voor deze camera anders toch eens kijken voor andere rolletjes.

[Edit] Ik heb nog enkele foto's geüpload, ze zijn te bekijken via https://www.flickr.com/photos/magdakwanten/albums/72177720299529464
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2022, 19:48:52 door Magda »

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2022, 22:58:03 »
Wellicht zijn de negatieven wel dik genoeg, maar te arm contrast.

Je hebt een hogere temperatuur (22 ipv 20) maar ook kortere ontwikkeling gebruikt (8 ivm 10min)?

Heb je een Doka? Ben benieuwd of de negatieven goed afdrukken...

Scan evt. nog eens oude negatieven waarvan je weet dat ze goed zijn.... Wat is dan het resultaat?

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2022, 23:38:33 »
Ja klopt. Ik had de website van digitaltruth gebruikt qua advies. Dan kan je je gegevens invullen en zij komen dan met een richtlijn. Ik besefte mij alleen wel net dat ik dus niet gecorrigeerd heb in de sluitertijd, die had langer gemogen.

Ik heb helaas geen doka. Zodra de negatieven ontwikkeld zijn, digitaliseer ik ze. Die foto van de hond hierboven is een goede in elk geval. Maar ik ga morgen nog even de archieven in voor andere foto's. Ik loop ver genoeg achter en zodoende genoeg materiaal om in te scannen.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2022, 09:31:22 »
Inderdaad is het contrast een stuk minder dan die met de foto met de hond uit 2019.

Ik neem trouwens aan dat je die foto met de hond ook met de Rollei hebt gescanned. Klopt dat ?

Opvallend bij al je scans is de lage dpi van 72. Voor een beetje fatsoenlijke scan moet je toch tot 300 dpi gaan.

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2022, 09:45:59 »
Nee van de Rollei heb ik niets online staan. Vanaf het moment dat ik die had gekocht, kon ik er eigenlijk al niets mee. Die foto van de hond is ook met mijn DSLR gemaakt (de negatief heb ik met mijn DSLR omgezet bedoel ik). Ik fotografeer in NEF en zet die via LR en PS om naar een webbestand. Die 72 dpi is puur vanwege het webbestand omdat ik de foto's dus verklein.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2022, 09:56:29 door Magda »

Offline annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2022, 09:54:33 »
Ik kan het niet heel goed beoordelen. Het lijkt erop dat de scherpte goed is maar dat het contrast heel laag is. Een laag contrast zorgt ervoor dat we menen dat een foto niet scherp is.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2022, 09:58:15 »
Ik kan het niet heel goed beoordelen. Het lijkt erop dat de scherpte goed is maar dat het contrast heel laag is. Een laag contrast zorgt ervoor dat we menen dat een foto niet scherp is.

Dat is een goede dankjewel. Ik zal straks kijken wat ik via de computer nog meer kan doen. Ik heb nu in elk geval in mijn boekje genoteerd dat het ontwikkelen best wat heftiger mag voor meer contrasten.

Offline Magda

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 5 juni 2022, 13:35:32 »
Zo digitaliseer ik ze overigens. Ik heb nu een beter raamwerk en een echte lichtbox gekocht. Ondertussen ben ik door de archieven aan het bladeren en zal ik zo wat uploaden.

https://flickr.com/photos/magdakwanten/52123566176/in/datetaken/
https://flickr.com/photos/magdakwanten/52123566186/in/datetaken
https://flickr.com/photos/magdakwanten/52123566191/in/datetaken