Gelukkig zijn de FD lenzen niet bedoelt voor meetzoekers

Ik heb een 85 1.2 nFD die ik gebruik voor portretten. Of dat écht wat toevoegt boven de 1.8 85 weet ik niet, maar ik vind het een leuke lens voor (toen ik hem kocht) een redelijke prijs.
Mijn conclussie op basis van wat ik hier gezien heb is inderdaad dat de 50 1.4 een betere koop is in verhouding met wat die aspherical kost.
Het voornaamste probleem van dit soort 'praktische' lens testen is naar mijn mening sample variatie. De vraag blijft altijd een beetje in hoeverre de verschillen die we 'meten' komen van sample variatie, of van het daadwerkelijke ontwerp van de lens.
Als men het heeft over moderne lenzen is dit geloof ik ook wel interessant. MTF kaarten worden berekend, niet gemeten, en zo lang je sample size 1 lens is, is het maar de vraag hoe goed je resultaten overeenkomen.
Of zoals een statisticus zou zeggen: de test die we hier uitgevoerd hebben is niet statistisch significant.

Ook de reden dat een meer 'wetenschappelijke' opstelling naar mijn mening niet zo zinvol is. Het maakt niet uit hoe nauwkeurig je de test doet, zonder data over sample variatie van de lenzen weet je niet of je binnen of buiten de foutmarge aan het vergelijken bent.
Maar goed, maakt het niet minder leuk! Ik ben wel overtuigd, de aspherical is voor mij het extra geld niet waard, maar het is wel ontzettend leuk om hem in je handen te hebben.
Ik ga binnenkort wel een rondje doen met beide lenzen en een model. Dat zullen waarschijnlijk digitale foto's worden (ik loop heel erg achter met scannen), maar als iemand die graag wil zien wil ik ze wel in dit draadje zetten hoor.
Buiten het beeldhoek zie je verschil denk ik op analoog nog minder. Daar is is het beruchte bokeh veel minder relevant op analoog mede door de zachtheid van de onscherpte. Daarbij is scherpte ook vaak een focus dingetje.
Ik zal zo beide lenzen ook eens richten op de boom achter in de tuin. Zou ons wat leuke info moeten geven over onscherpte op verschillende focusafstanden, misschien dat we daar andere verschillen gaan zien.