Auteur Topic: Canon nFD 50mm f1.4 vs Canon FD S.S.C. 55mm f1.2 Aspherical  (gelezen 750 keer)

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
Canon nFD 50mm f1.4 vs Canon FD S.S.C. 55mm f1.2 Aspherical
« Gepost op: 2 juni 2022, 17:21:33 »
Goed, aspherical lens heb ik al een tijdje (staat wel te koop, loopt niet zo hard).
Maar sinds gisteren ook een digitale camera waar een adapter op kan.

Ideaal excuus om eens de 55mm aspherical (duur) tegenover de nFD 50 1.4 te zetten.

De aspherical staat bekend als 'de beste' 50mm fd lens die canon ooit gemaakt heeft, daar is de prijs ook wel naar.
Maar is die reputatie terecht?

De nFD 50 1.4 staat trouwens ook niet slecht bekend. De referentielens voor het FD systeem, licht, compact, en gewoon ontzettend scherp.

Methode was simpel, belichting gewoon neutraal, ISO 200, camera bepaald de sluitertijd. Diafragma gewoon in stoppen doorlopen.

Ik ga je nog niet vertellen welk plaatje welke lens is, dus kijk eens rustig, en doe zelf een gok?

Goed, de plaatjes:

Helemaal open (dus 1.4 voor de nfd, 1.2 voor de aspherical)

1.

2.

F2.8
1.

2.

f4
1.

2.

f8
1.

2.

f16
1.

2.

De eerste foto (1) is elke keer de aspherical, (2) is elke keer de nFD. Zien jullie het verschil?
Niet helemaal waar trouwens, bij het allereerste plaatje (helemaal open) heb ik hem express omgedraaid, aspherical is daar 2, en nfd is daar 1.
Foto's waren trouwens onbewerkte JPG's uit de camera, raw bestanden ga ik nu nog even bekijken.

Een kennis van mij heeft ook nog een 1.2 niet aspherical variant, en ik moet vast ook nog wel ergens een 50 1.8 FD lens kunnen vinden. Is het leuk om deze vergelijking daar nog mee uit te breiden?
En als we het dan hebben over vloeken in de kerk, ik heb ook een moderne canon RF 50mm 1.8. De allerlaatste (doch wel 'budget') lenstechniek als het aankomt op 50mm lensen. Willen we die nog in dit rijtje zien?
135: Canon
120: Mamiya
Een mens moet een code hebben ;)

Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), RZII, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Canon nFD 50mm f1.4 vs Canon FD S.S.C. 55mm f1.2 Aspherical
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2022, 17:50:57 »
Als je vanaf statief werkt (eigenlijk wel een noodzaak bij zo'n vergelijk) en het statief komt niet van zijn plaats, dan haal je de a--sferische er zo al uit, omdat-ie vijf millimeter langer is en daardoor meer vergroot.  ;)

Als je echt het verschil wilt laten zien doe dan eens wat nachtopnamen met veel kleine lichtpuntjes (in het scherptevlak). Op de grootste opening. Een sferische, lichtsterke lens zal dan behalve sferische aberratie hevige coma vertonen.
Mijn code blijft analoog.

Offline Gilex_35mm

• Vaste bezoeker
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2022, 17:57:57 »
Lichtelijk OT, maar je begon zelf  :P de RF 35mm F1.8 Macro is ook een leuke lensje voor de R series, Licht best lichtsterk en ook leuk als walk-around  <:) Hebben die sinds kort ook hier en eerste indrukken zijn goed.

Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2022, 18:14:09 »
Een FD50 f1.8 kan ik je wel in bruikleen geven eventueel  :)

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2022, 18:32:01 »
Lichtelijk OT, maar je begon zelf  :P de RF 35mm F1.8 Macro is ook een leuke lensje voor de R series, Licht best lichtsterk en ook leuk als walk-around  <:) Hebben die sinds kort ook hier en eerste indrukken zijn goed.

Goede tip, stiekem heb ik al een fd 35mm f2 waar ik heel blij mee ben, en macro doe ik sowieso niet zo veel. Ik denk dat de volgende rf lens de 16mm gaat worden, beetje vloggen enzo.\

Een FD50 f1.8 kan ik je wel in bruikleen geven eventueel  :)

Dank voor het aanbod, maar moet vast goedkomen! Heb wel een aantal maten met dat lensje.

Als je vanaf statief werkt (eigenlijk wel een noodzaak bij zo'n vergelijk) en het statief komt niet van zijn plaats, dan haal je de a--sferische er zo al uit, omdat-ie vijf millimeter langer is en daardoor meer vergroot.  ;)

Als je echt het verschil wilt laten zien doe dan eens wat nachtopnamen met veel kleine lichtpuntjes (in het scherptevlak). Op de grootste opening. Een sferische, lichtsterke lens zal dan behalve sferische aberratie hevige coma vertonen.

haha, jij hebt teveel je verstand gebruikt! Ongetwijfeld waar.
De hoekscherpte zal bij deze lensen ook ongetwijfeld verschillend zijn. Maar voor een 'portretlens' leek me dat ook niet echt een nuttige vergelijking.

Ik had zelf nogal moeite met zichtbare verschillen uit deze lenzen halen bij dit standaard bloementestje.

Focusafstand was trouwens ongeveer een metertje.

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2022, 18:36:25 »
De SSC is volgens mij signle coated en de FNn multicoated.  Ik zie wat verschil. 1 is de FD en 2 is de SSC 1.2 de tweede (perspectief) ? . De laatste lijkt wat minder contrast te hebben.  Op analog zal dit nog minder opvallen vermoed ik. Overigens is de 1.2 hype in mijn ogen zwaar overdreven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2022, 18:39:47 »
De hoekscherpte zal bij deze lensen ook ongetwijfeld verschillend zijn.

Sferische aberratie en coma zitten niet alleen de hoeken.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2022, 18:40:10 »
De SSC is volgens mij signle coated en de FNn multicoated.  Ik zie wat verschil. 1 is de FD en 2 is de SSC 1.2 de tweede (perspectief) ? . De laatste lijkt wat minder contrast te hebben.  Op analog zal dit nog minder opvallen vermoed ik. Overigens is de 1.2 hype in mijn ogen zwaar overdreven.

de nFD en de SSC hebben beide de super spectra coatings. Zijn beide multicoated. Er zal vast wat verschil tussen de eerste SSC en de laatste nFD lenzen zitten, maar niet genoeg dat canon het de moeite vond om te melden.
Ik meen me te herinneren dat zelfs de SC lenzen (spectra coating) multicoated zijn, maar pin me daar niet op vast.

Online annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2022, 19:25:52 »
Testen van objectieven doe  je voor een testwand. Het object is dus vlak. Testwand zal moeten staan evenwijdig aan filmvlak. Het is overigens heel eenvoudig een testwand te maken en diverse scherpte kaarten zijn op internet te vinden. Hiermee test je overigens alleen het scheidend vermogen. Een lens testen behelst meer dan dat.

Binnenkort ga ik weer mijn testwand opstellen. Dat ga ik doen om er achter te komen bij welk diafragma ik moet werken om voldoende scherpte te krijgen bij de verschillende objectieven die ik heb.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2022, 19:32:53 »
Als je het leuk vindt dit soort testen de doen, prima.
Mij zegt het niet zoveel. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, en meestal is dat geen testwand.
Je leert de kwaliteiten van je objectief pas goed kennen door deze te gebruiken voor jouw soort van fotografie.
Misschien is volgens een testwand een bepaald diafragma ideaal, maar het zou zomaar kunnen dat je uiteindelijke foto er met n heel ander diafragma een veel fraaier resultaat geeft.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2022, 19:33:57 »
Testen van objectieven doe  je voor een testwand. Het object is dus vlak. Testwand zal moeten staan evenwijdig aan filmvlak. Het is overigens heel eenvoudig een testwand te maken en diverse scherpte kaarten zijn op internet te vinden. Hiermee test je overigens alleen het scheidend vermogen. Een lens testen behelst meer dan dat.

Binnenkort ga ik weer mijn testwand opstellen. Dat ga ik doen om er achter te komen bij welk diafragma ik moet werken om voldoende scherpte te krijgen bij de verschillende objectieven die ik heb.

Een testwand is uiteraard een heel goede manier. En van deze twee lenzen zijn daar wel voorbeelden te vinden denk ik. Maar uitgekiende testen uit de praktijk horen er ook bij vind ik. Dan zie je ook de beeldvoordracht beter. En in dit geval dus de kegels van de coma, die je op een testwand niet als zodanig ziet.

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2022, 19:38:00 »

Dat zou je kunnen doen, maar dat soort ongein kun je beter over laten aan de mensen die daar écht verstand van hebben.

Testen op een rechte wand lijkt me ook niet ideaal, de meeste camera's hebben namelijk geen perfect recht scherptevlak.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2022, 19:40:19 »
Testen op een rechte wand lijkt me ook niet ideaal, de meeste camera's hebben namelijk geen perfect recht scherptevlak.

Dat is omgekeerd denken. Beeldveldwelving is een gebrek en een testwand legt dat netjes bloot.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2022, 19:48:22 »
IK vind de oude tests die ik heb altijd heel verduidelijkend, maar dat zegt inderdaad niet veel over de manier waarop een lens tekent in het echte gebruik.
De 24-120mm zoom van Nikon is er een die in het 24mm  gedeelte het op de testwand erg slecht doet, toch gebruik ik het ding regelmatig en het valt allemaal best mee zolang je er maar geen grote vlakken plat in beeld mee opzoekt.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2022, 20:00:01 »
Aangaande de foto's ga ik mee met Mono: de 55mm plaatjes zijn iets dichterbij gekomen dan de 50mm plaatjes.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35