Ik heb ook een leesbril nodig, verschillende sterktes afhankelijk van de leesafstand. En ik heb zeker ook moeite het zoekerbeeld van mijn fototoestellen goed scherp te zien.
Bij mijn Nikon camera's ben ik met verschillende leesbrilletjes gaan testen wanneer het zoekerbeeld echt goed scherp was. Een brilletje +1,5 leverde het beste resultaat op. Ik meende ergens gelezen te hebben dat Nikon zoekers standaard op -1 zijn ingesteld. -1 zoeker in combinatie met +1,5 leesbril = +0,5. Vervolgens op zoek gegaan naar +0,5 correctieglaasjes (even opletten welke maat je nodig hebt, ΓΈ19mm of groter, die grote maat ontschiet me nu even, 22mm misschien), en dat was inderdaad de goede sterkte. Ik heb drie Nikons en ik zie het matglas weer perfect scherp!
Noot terzijde: ik ben heel slecht in rekenen en misschien klopt er niets van mijn meetkundige beweringen, of is mijn informatie op z'n best onvolledig, maar het resultaat van testen met leesbril +1,5 en monteren van correctielens +0,5 was wel de oplossing.
Als jij alles op het matglas nog scherp ziet lijkt me dat je geen correcties nodig hebt. Of is er verschil tussen scherp op oneindig en scherp dichtbij? Ik heb daar nooit iets van gemerkt, maar heb het ook niet specifiek zo getest.
Hopelijk heb je hier iets aan.
-AR-