Auteur Topic: zoeker dioptrie aanpassen  (gelezen 213 keer)

Offline annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
zoeker dioptrie aanpassen
« Gepost op: 24 mei 2022, 17:33:51 »
Ik heb een leesbril. Ik vraag mij af of ik de zoeker van mijn Nikon EL2 van een extra glaasje moet voorzien. Hoe kan ik dat testen zonder dat ik dat test met een filmpje?

Wat mij opvalt is dat het zoekerbeeld scherp is bij onderwerp op oneindig en objectief ingesteld op oneindig. Is een dioptrie zoekerglaasje nodig?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: zoeker dioptrie aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2022, 17:49:33 »
Volgens mij heb je helemaal geen correctie nodig. Een reflex zoeker werkt zodanig dat je ogen op oneindig scherpstellen en daar heb je geen problemen mee.

Pas als je een "echte" afwijking hebt aan je ogen moet je een dioptrie correctie gebruiken. Het nodig hebben van een leesbril duidt erop dat je niet meer zo dichtbij kan scherpstellen maar de lens van je oog is verder nog prima.

Ik heb ook een leesbril en hoef mijn camerazoekers niet te corrigeren.

Het blijkt ook wel uit het feit dat je het zoekerbeeld goed ziet.

Het is wel een teken dat je ouder wordt  ;)

Jon

Offline annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2022, 17:52:44 »
Wanneer je geen teken meer hebt van ouder worden dan lig je met je ogen omhoog.

Offline -AR-

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2022, 18:10:04 »
Ik heb ook een leesbril nodig, verschillende sterktes afhankelijk van de leesafstand. En ik heb zeker ook moeite het zoekerbeeld van mijn fototoestellen goed scherp te zien.

Bij mijn Nikon camera's ben ik met verschillende leesbrilletjes gaan testen wanneer het zoekerbeeld echt goed scherp was. Een brilletje +1,5 leverde het beste resultaat op. Ik meende ergens gelezen te hebben dat Nikon zoekers standaard op -1 zijn ingesteld. -1 zoeker in combinatie met +1,5 leesbril = +0,5. Vervolgens op zoek gegaan naar +0,5 correctieglaasjes (even opletten welke maat je nodig hebt, ΓΈ19mm of groter, die grote maat ontschiet me nu even, 22mm misschien), en dat was inderdaad de goede sterkte. Ik heb drie Nikons en ik zie het matglas weer perfect scherp!

Noot terzijde: ik ben heel slecht in rekenen en misschien klopt er niets van mijn meetkundige beweringen, of is mijn informatie op z'n best onvolledig, maar het resultaat van testen met leesbril +1,5 en monteren van correctielens +0,5 was wel de oplossing.

Als jij alles op het matglas nog scherp ziet lijkt me dat je geen correcties nodig hebt. Of is er verschil tussen scherp op oneindig en scherp dichtbij? Ik heb daar nooit iets van gemerkt, maar heb het ook niet specifiek zo getest.

Hopelijk heb je hier iets aan.

-AR-

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2022, 19:27:43 »
Als een camera een correctie mogelijkheid heeft ingebouwd dan is het de bedoeling dat je deze insteld op het matglas, of liever op de informatie in de zoeker zoals de naald en tekens van de belichting meter.
Dus niet op oneindig. Je stelt tenslotte scherp op het matglas.

Offline annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2022, 21:00:54 »
Het lijkt erop dat ik geen correctie glaasje nodig heb.

Niets staat mij in de weg om het eerste filmpje in mijn Nikon te prutsen.

Ik heb veel in mijn fotostudio gewerkt. Daar werkte ik vaak met een z.g. moodboard. Op een vergelijkbare manier werk ik nu ook.

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2022, 06:59:00 »
De stelmogelijkheid die op de Zorki zit is toch wel handig, daar kan ik mijn normale brilsterkte mee corrigeren.
Toen ik laatst weer eens een TLR ter hand nam dacht ik in eerste instantie dat ze niet scherp te krijgen was, tot ik door het lees gedeelte van mijn bril keek.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2022, 20:13:29 »
Ik merk voor mezelf dat ik de streepjes van de camera's met bijstelling niet meer op de neutraal tand heb staan. Bij andere houd ik vaak mijn leesbril op.