Auteur Topic: Zoeken naar reparatie: Vouwcamera balg vervanging (Mamiya 6 Automat II)  (gelezen 2750 keer)

Offline DerSollek

• Nieuw
  • *
Hallo iedereen,

Ik sta op het punt een Mamiya 6 Automat II te kopen die in goede staat is, maar de balg zal vervangen moeten worden. Ik ben Sandeha Lynch tegengekomen, die passende balgen maakt, maar ze niet zelf kan vervangen omdat hij in het VK zit, Brexit, enz. Hij geeft wel gedetailleerde instructies voor de procedure (https://sandehalynch.wordpress.com/replacing-the-bellows-in-a-mamiya-6-folding-camera/), dus ik denk er ook over om het zelf eens te proberen, het lijkt niet al te moeilijk. Ik heb geprobeerd te werken aan een paar oude Zeiss 35mm camera's (die al kapot waren), dus op zijn minst hoe je een camera van binnen aanraakt  :D Toch zou het waarschijnlijk beter zijn om het te laten doen door iemand die er ervaring mee heeft

Kent iemand mensen die reparaties doen aan vouwcamera's in Nederland? Met de instructies erbij zou dit volgens mij voor elke geoefende reparateur goed te doen zijn... Excuses als dit al eerder is gevraagd, ik kan blijkbaar niets vinden  :)

Hoop dat je geniet van het begin van het weekend! hartelijk dank voor elke hulp

Met de beste wensen,
Tristan

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Zoeken naar reparatie: Vouwcamera balg vervanging (Mamiya 6 Automat II)
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2022, 20:26:39 »
Ik denk dat er momenteel geen reparateur in Nederland op reguliere basis werkt aan klapcamera's, en al helemaal niet aan een toch wat zeldzamere Mamiya 6.

Je zult het gewoon bij allemaal na moeten vragen, bij de meeste zal het tarief denk ik wel relatief hoog zijn (als ze het al doen - sommige reparateurs werken tegenwoordig alleen nog aan Leica's en Hasselblads)

Zelf heb ik wel eens de balg van een Agfa Isolette III vervangen. Als ik de instructies bekijk lijkt het bij deze Mamiya niet eens zo heel moeilijk maar je moet vooral de juiste lijm gebruiken omdat dit de enige manier is waar de balg aan de achterkant vast komt te zitten. Bij mijn Agfa zit er aan de achterkant nog een soort frame tegenaan geschroefd.

Jon

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2022, 21:37:47 »
"Gewoon" de goede lijm vinden (spijtig genoeg kan ik u daar niet zo mee helpen, maar vele anderen hier zeker wel) en ervoor gaan, zou ik zeggen.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline DerSollek

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2022, 10:20:45 »
Dank aan jullie beiden. Ik ben het ermee eens dat het mogelijk moet zijn, en ik zal zorgen voor een lijm die goed werkt. Ik was nogal verbaasd, na het vragen aan bijna 10 mensen in Duitsland heb ik eindelijk iemand gevonden die dit op zich zou nemen. In Nederland heb ik slechts 2-3 mensen gemaild en wacht nog steeds op antwoord, maar ik heb nu in ieder geval een back-up. Grappig, deze vouwcamera's zijn meestal niet ongelofelijk complex, ik dacht dat iedereen die aan deze oudere rolluiken kan werken het wel zou moeten kunnen... Misschien is het feit dat er balgen zijn intimiderend  ^^