Auteur Topic: DURST RCP40 RUBBER ROLLERS  (gelezen 3769 keer)

Offline wvano

• Nieuw
  • *
DURST RCP40 RUBBER ROLLERS
« Gepost op: 15 mei 2022, 19:12:34 »
Beste doka fanaten!

Ik gebruik sinds een tijdje een mooi onderhouden Durst RCP40 processor om mijn kleuren prints te maken.
Helaas zetten de rubber rollers aan de uiteindes uit, waardoor de afstand van de rollers groter wordt en deze het papier niet goed meer pakken...

Heeft iemand hier ervaring mee? en/of oplossingen? ik heb zelf al gedacht aan de opgezetten stukjes er af te vijlen..

ik hoor het graag!

- Woody

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
Re: DURST RCP40 RUBBER ROLLERS
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2022, 22:29:09 »
Hallo  - Woody,

De oorzaak daarvan is practisch altijd roesten van de ijzeren kern die daardoor uitzet. De rubberbekleding "volgt" die dan noodgedwongen.

Wegnemen van rubber is niet zo eenvoudig om dat goed te doen, en brengt maar tijdelijk soelaas: de roestpest onder de rubber blijft verder groeien.

Een oplossing die het iets langer uithoudt is op de aangetaste uiteinden het rubber tot op de as verwijderen en de aangetaste kern behandelen zodat er geen roestdeeltjes in de vloeistof kunnen terecht komen. Mijn ervaring is dat dit echter ook geen halt toeroept aan verdere degeneratie van de rollen, ook niet door het aanbrengen van beschermlak op aangetaste as en/of de zijkanten van de rubber. Daarenboven vermindert de bruikbare breedte van je toestel.

Nieuwe rollen zijn eigenlijk de enige goede oplossing. Of die nog als Durst- onderdeel te verkrijgen zijn is maar de vraag. Er zijn wel bedrijven die rollen op maat kunnen fabriceren, maar dat is zeker niet goedkoop.

Nog een belangrijke zaak: zoals op alles zitten er ook op de doormeter van zulke rollen toleranties - en zal een grotere doormeter ook een grotere doorvoorsnelheid betekenen. Daarom werd een nieuw toestel steeds samengesteld met een selectie van rollen met onderling gelijkaardige toleranties - en als ook  daartussen dan nog kleine verschillen bestaan worden zo mogelijk de dunste rollen vooraan en de dikste achteraan geplaatst. Bij ietwat grotere doorvoerlengten vermijd je zo de zogenaamde "materiaalsla" (die in geval van film zelfs je toestel kan beschadigen), maar het risco dat een kleine optredende materiaalslip achteraan een grote doorgevoerde lengte optreedt blijft dan wel bestaan (met mogelijke schaaflijntjes tot gevolg). De enige oplossing daartoe is een ontwerp met zogenaamde "staggered rollers" (https://slidetodoc.com/presentation_image_h/73474e4fd89392a35ee6f298665aba81/image-9.jpg), maar die is door zijn ingewikkelde en zware constructie enkel maar in de betere professionele apparatuur terug te vinden. Wat ik met dit thema over rollendoormeter bedoel: ga niet blindelings te werk bij het vervangen of verplaatsen van rollen - tenzij je slechts kleine lengten wil ontwikkelen. Wie over zulke zaken echt méér wil weten kan eens rondkijken op https://slidetodoc.com/radiographic-processing-processing-equipment-typical-manual-processing-unit/  .

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 22:38:17 door Kwibus »

Offline wvano

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2022, 12:12:28 »
Hallo  - Woody,

De oorzaak daarvan is practisch altijd roesten van de ijzeren kern die daardoor uitzet. De rubberbekleding "volgt" die dan noodgedwongen.

Wegnemen van rubber is niet zo eenvoudig om dat goed te doen, en brengt maar tijdelijk soelaas: de roestpest onder de rubber blijft verder groeien.

Een oplossing die het iets langer uithoudt is op de aangetaste uiteinden het rubber tot op de as verwijderen en de aangetaste kern behandelen zodat er geen roestdeeltjes in de vloeistof kunnen terecht komen. Mijn ervaring is dat dit echter ook geen halt toeroept aan verdere degeneratie van de rollen, ook niet door het aanbrengen van beschermlak op aangetaste as en/of de zijkanten van de rubber. Daarenboven vermindert de bruikbare breedte van je toestel.

Nieuwe rollen zijn eigenlijk de enige goede oplossing. Of die nog als Durst- onderdeel te verkrijgen zijn is maar de vraag. Er zijn wel bedrijven die rollen op maat kunnen fabriceren, maar dat is zeker niet goedkoop.

Nog een belangrijke zaak: zoals op alles zitten er ook op de doormeter van zulke rollen toleranties - en zal een grotere doormeter ook een grotere doorvoorsnelheid betekenen. Daarom werd een nieuw toestel steeds samengesteld met een selectie van rollen met onderling gelijkaardige toleranties - en als ook  daartussen dan nog kleine verschillen bestaan worden zo mogelijk de dunste rollen vooraan en de dikste achteraan geplaatst. Bij ietwat grotere doorvoerlengten vermijd je zo de zogenaamde "materiaalsla" (die in geval van film zelfs je toestel kan beschadigen), maar het risco dat een kleine optredende materiaalslip achteraan een grote doorgevoerde lengte optreedt blijft dan wel bestaan (met mogelijke schaaflijntjes tot gevolg). De enige oplossing daartoe is een ontwerp met zogenaamde "staggered rollers" (https://slidetodoc.com/presentation_image_h/73474e4fd89392a35ee6f298665aba81/image-9.jpg), maar die is door zijn ingewikkelde en zware constructie enkel maar in de betere professionele apparatuur terug te vinden. Wat ik met dit thema over rollendoormeter bedoel: ga niet blindelings te werk bij het vervangen of verplaatsen van rollen - tenzij je slechts kleine lengten wil ontwikkelen. Wie over zulke zaken echt méér wil weten kan eens rondkijken op https://slidetodoc.com/radiographic-processing-processing-equipment-typical-manual-processing-unit/  .

Heel erg bedankt voor de info. Dit is duidelijk. Ik zal eens een kijkje nemen ik Slidetodoc. Nieuwe rollers via durst of NOS gaat moeilijk zijn maar ik blijf hopen.
Het wegsnijden en behandelen(tijdelijk) klinkt voor nu de beste optie...ik ga er over na denken. Nogmaals dank!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2022, 19:08:17 »
het is wel te doen, maar het rubber van de staven afkrijgen is een hele klus. daarna ontroesten en het einde in de lak zetten en dan het rubber er weer op. de staaf is dikker onder het rubber.

maak een multiplex plankje met een gat erin van naar ik meen 10mm. steek die op een einde en zet dat einde horizontaal in de bankschroef. nu kun je aan dat plankje trekken en zo het rubber eraf werken.
wat ik me kan herinneren is dat ik afwasmiddel heb gebruikt om het rubber er weer op te krijgen.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2022, 23:00:00 »
Hallo,

het is wel te doen, maar het rubber van de staven afkrijgen is een hele klus. daarna ontroesten en het einde in de lak zetten en dan het rubber er weer op. de staaf is dikker onder het rubber.....................
Misschien was ik niet voldoende duidelijk, maar ik bedoelde zeker niet het rubber er voorlopig afdoen en nadien terug opdoen, wel afsnijden voor eeuwig en altijd wegkieperen. Daarom sprak ik ook over het smaller worden van de doorvoer.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2022, 12:40:36 »
dat rubber erafhalen en er weer op doen heb ik al een aantal keren gedaan en is goed te doen. met het rubber er af jun je voorkomen dat het door gaat roesten. ik heb de staven goed ontroest met rustico vloeibaar schuurpapier en de ruwe stukken erafgeveild. daarna met een aantal lagen zwart gespoten.
--

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2023, 10:12:10 »
Oud topic, maar uit nieuwsgierigheid: @MacSimski, hoe haal jij dat rubber van de rollers af? Non-destructief? En duw je aan het eind van de rit datzelfde rubber er weer op, of breng je nieuw materiaal aan met een mal o.i.d.?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2023, 22:41:48 »
ik beschreef het hierboven: met een plankje met gat, waar wel het ijzer (dikker onder het rubber) maar niet het rubber door past. doordat je het rubber zijdelings samedrukt tegen zichzelf, zet eht op en word dus het gat groter, waardoor je het kunt opschuiven.

Je hebt wel wat kracht nodig hiervoor. er weer op doe je met zeepwater.
--

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2023, 09:23:38 »
Suf van me; totaal overheen gelezen. Dank!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2023, 12:43:42 »
Ik werd hierop gewezen: https://www.youtube.com/watch?v=tG8EG3ru5Xc&ab_channel=NDefrance
Komt erop neer dat je nieuwe rollers kunt maken door een 6mm RVS staaf te bekleden met slim gekozen stukjes buis van diverse materialen en diameters tot je de vereiste 18mm roldiameter hebt bereikt.

Ik heb al wat zitten zoeken op geschikt materiaal, en 6mm diameter RVS stang is geen probleem. Het lastige is om een geschikte combinatie van buisjes te vinden die samen opgebouwd tot 18mm diameter komen. Mocht iemand daar een slimme tip voor hebben, graag.

Een optie is uiteraard om te beginnen met bv. 10mm RVS en dan aan beide uiteinden afdraaien tot 6mm voor de asgaten/lagers. Als ik een draaibank zou hebben, zou ik waarschijnlijk daarvoor kiezen.