Auteur Topic: bewaren lens  (gelezen 615 keer)

Offline ray

• Regelmatige bezoeker
  • **
bewaren lens
« Gepost op: 13 mei 2022, 19:54:24 »
Is het juist dat wanneer het objectief niet gebruikt wordt, het diafragma van de lens helemaal open gedraaid - dus kleinste getal- moet worden? De reden hiervan zou zijn om de spanning van de lamellen af te halen. Ik las dit ergens en het leek mij wel logisch.

Offline Robbie

• Analoog liefhebber
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
Re: bewaren lens
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2022, 20:17:37 »
Nog nooit van gehoord maar wie weet wat er nog meer voor reacties komen.
Mvg. Robbie

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2022, 20:18:23 »
Objectieven kunnen gewoon met gesloten diafragma opgeborgen worden hoor, sommige objectieven hebben door hun concept ook een gesloten diafragma als deze van de camera is gehaald.

Veel spanning zal er niet op die bladen staan.

Nog nooit van gehoord maar wie weet wat er nog meer voor reacties komen.

In ieder geval die van mij.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2022, 20:41:21 »
Misschien handig voor diafragma's die met een veer open of dicht worden gehouden.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2022, 22:23:02 »
Misschien handig voor diafragma's die met een veer open of dicht worden gehouden.

Dat speelt met veren waar veel krachten op komen te staan en zo'n veer tref je niet in camera's aan.

Veren gaan in kwaliteit achteruit door oxidatie van het materiaal of door metaalmoeheid tijdens gebruik, maar zelden of nooit door te lang op spanning te laten staan.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2022, 22:25:48 »
Met gesloten diafragma is de overlapping van de diafragmabladen minimaal. Het risico dat de diafragmabladen dan olie of condens aantrekken door de capillaire werking is dan 'theoretisch' minder. Ik bewaar mijn lenzen om die reden altijd met gesloten diafragma.

Ondanks dat, heb ik toch nog lenzen die steeds olie op de lamellen krijgen. Met name bij warm weer.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2022, 22:35:29 »
Interessante vraag, en Fred zijn uitleg is (wederom) heel plausibel.

Over die spanning: ik las ooit dat het beter was om de sluiter te ontspannen voordat je je camera wegzet.

Is dat wel handig/beter?

Groetjes Jos
@sir_canalogue op instagram

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2022, 22:59:17 »
Over die spanning: ik las ooit dat het beter was om de sluiter te ontspannen voordat je je camera wegzet.

Is dat wel handig/beter?

In de manual van mijn Rolleifles automat uit 1948 staat dat je de camera ook met gespannen sluiter kunt wegzetten.
Bij de Rolleiflex automat wordt de zelfontspanner altijd gespannen en die blijft gespannen tot deze gebruikt wordt en na 74 jaar loopt deze nog steeds heel mooi.

Meestal is het verschil in veerspanning tussen gespannen en ontspannen sluiter zo klein dat het niet echt veel uit zou mogen maken.

Ik heb genoeg camera's van meer dan 50 jaar oud in mijn handen gehad en meestal zijn de veren gewoon goed alleen het vet is dan uitgehard, als ik al veren moet vervangen is dat eerder omdat de oude veren gebroken zijn en als ik al zwakke sluiterveren tegenkom dan is het mij niet duidelijk of dat is omdat de camera altijd gespannen is geweest of dat de veren van een mindere kwaliteit waren, maar een paar dagen een gespannen camera wegzetten zou geen kwaad kunnen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 23:26:46 door Fred »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2022, 23:01:58 »
Dat speelt met veren waar veel krachten op komen te staan en zo'n veer tref je niet in camera's aan....

Ik ken dit dan ook uit luchtbehandelkasten. En inderdaad: pittige veren en zware lamellen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2022, 08:18:37 »
Objectief doppen (Minolta autofocus bajonet) zetten diafragma bijna helemaal open, zodra ik die er op draai.
Zullen ze bij Minolta vast een reden voor gehad hebben en mogelijk doen meer camera merken zoiets.