Auteur Topic: Topcon  (gelezen 588 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Topcon
« Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2022, 12:01:21 »
Van Wiki:

"The first camera to feature through-the-lens light metering was by Japanese company Nikon, with a prototype rangefinder camera, the SPX. The camera used Nikon 'S' type rangefinder lenses.[1]

The Japanese company Pentax was the first manufacturer to show an early prototype 35 mm behind-the-lens metering SLR camera, which was named the Pentax Spotmatic. The camera was shown at the 1960 photokina show. The first TTL light metering SLR was the 1963 Topcon RE Super, which had the CdS metering cell placed behind the reflex mirror."

Nou is door-de-lensmeting één ding; open-diafragmameting (met diafragmasimulator) is weer een stap verder. Maar ik meen dat Topcon daar toen meteen doorgepakt heeft. Toch?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2022, 12:17:33 »
Van Wiki:

"The first camera to feature through-the-lens light metering was by Japanese company Nikon, with a prototype rangefinder camera, the SPX. The camera used Nikon 'S' type rangefinder lenses.[1]

The Japanese company Pentax was the first manufacturer to show an early prototype 35 mm behind-the-lens metering SLR camera, which was named the Pentax Spotmatic. The camera was shown at the 1960 photokina show. The first TTL light metering SLR was the 1963 Topcon RE Super, which had the CdS metering cell placed behind the reflex mirror."

Nou is door-de-lensmeting één ding; open-diafragmameting (met diafragmasimulator) is weer een stap verder. Maar ik meen dat Topcon daar toen meteen doorgepakt heeft. Toch?

Correct. De meetcel is een cross pattern over de spiegel heen. Het systeem was/is zo goed dat het nu na 60 jaar nog steeds werkt. Ontworpen voor de beruchte kwikbatterij van 1,35V,(die oneindig lang meegaan) maar andere batterijen zijn ook zonder problemen werkend te krijgen. Bij mijn weten is in Rusland nog steeds een originele PX625 kwikbatterij te verkrijgen. Ze worden daar nog steeds gemaakt dacht ik. Het cross pattern patroon op de spiegel is een paar keer aangepast, wat de nauwkeurigheid ten goed kwam.

In bovenstaande reactie gaf ik aan dat Topcon weliswaar de tweede was die met TTL meting naar buiten kwam, maar ze waren de eerste die het commercieel in een SLR camera toepaste. Pentax volgde daarna op hun beurt weer gevolgd door de andere fabrikanten. In de topmodellen van Topcon kon je het TTL meetsysteem aan en uit zetten om de batterij te sparen.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2022, 14:22:58 »
Jongens nu wil ik ook een Topcon. 

Heel erg leerzaam stukje, bijna alles was nog onbekend voor me.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2022, 19:08:24 »
Jongens nu wil ik ook een Topcon. 

Heel erg leerzaam stukje, bijna alles was nog onbekend voor me.

Vraag maar aan de Topicstarter hoe blij hij straks met de resultaten is.... :Eenmaal een Topcon, nooit meer wat anders....nou ja, bij wijze van spreken dan natuurlijk....ik ben als Topcon verzamelaar wel een beetje bevooroordeeld. Denk ik......

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2022, 19:12:01 »
ik ben als Topcon verzamelaar wel een beetje bevooroordeeld. Denk ik......

Zou het Theo?  ;)
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2022, 20:03:48 »
Zou het Theo?  ;)

Niet veel Henk, niet veel....... ^D ^D ^D ^D

Offline ray

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2022, 00:14:22 »
Zeer leuk informatief bericht; erg leuk.