Auteur Topic: Fuji GA645zi  (gelezen 774 keer)

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
Re: Fuji GA645zi
« Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2022, 16:53:03 »
Heb je wel eens gekeken naar bellows cameras zoals super ikontas. Deze kan je vaak voor niet te veel geld kopen en geven vaak uitmuntende foto’s en vaak ook klein en draagbaar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je bent zeker niet de eerste die me op balgcameras attendeert, maar ze trekken me in dit geval niet zo. Wat ik vaak jammer vind bij wat oudere analoge cameras is dat de sluitertijden vaak stoppen bij 1/500. Als je dan op een zomerse dag met een groot diafragma wilt fotograferen, dan wordt dat al snel lastig. En ik vind zo'n balg ook een beetje eng, wat als er gaatjes in komen?

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 9 mei 2022, 17:04:47 »
Wat ik vaak jammer vind bij wat oudere analoge cameras is dat de sluitertijden vaak stoppen bij 1/500.

Ook nieuwere centraalsluiters zijn in de regel niet veel sneller.

De Fuji kan tot 1/700? Dat is dan minder dan een halve stop.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2022, 17:24:30 »
Ik zie zo'n balg niet als nadeel. Natuurlijk kan dat ooit gaan lekken maar hoe groot is de kans? En daarbij is het redelijk makkelijk te repareren.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 9 mei 2022, 17:27:39 »
En ik vind zo'n balg ook een beetje eng, wat als er gaatjes in komen?

Daar is wel iets voor te zeggen.
Maar, als ge er een met een goede balg koopt, zijt ge wel voor een paar jaar op uw gemak. Er gaan niet van de ene op de andere dag gaatjes in komen. Natuurlijk, hoe later het model, hoe beter.

Wat ook schone camera's zijn, zijn TLR's, zoals Yashica's (van zeer simpel tot zeer gesofisticeerd; ik zou iets gelijk een D aanbevelen, goede tot zeer goede (resp. Yashicor en Yashinon) lenzen, sluitertijd tot 1/500 en die zijn niet zo duur, alleszins goedkoper dan zo'n Fuji), of een Seagull, of een Rolleicord, of zelfs een Lubitel (2, of een 166B. Een 166 is nog beter maar komt ge niet veel tegen). Kunt ge ook gemakkelijk scherpstellen. Al moet ge soms wel de spiegel en/of het matglas kuisen, maar dat is niet zo moeilijk.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 9 mei 2022, 17:34:20 »
Misschien ga ik voor nu eerst betere vriendjes worden met mijn Rolleiflex.

Ik zie de meerwaarde van een balg niet zo als je al een Rolleiflex hebt. Als je op zoek bent naar "meer" zou ik eerder zoeken in de richting van een Pentacon 6 of een Kiev.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 9 mei 2022, 17:48:11 »
Misschien ga ik voor nu eerst betere vriendjes worden met mijn Rolleiflex.

Ah, daar had ik over gelezen.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2022, 18:59:40 »
Als je medium format cameras wil met sluitertijden sneller dan 1/500 dan moet je toch richting de pentax 645 ,contax 645 of de mamiya’s kijken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2022, 20:04:46 »
Ik zie de meerwaarde van een balg niet zo als je al een Rolleiflex hebt. Als je op zoek bent naar "meer" zou ik eerder zoeken in de richting van een Pentacon 6 of een Kiev.

Waar zich veel mensen niet bewust van zijn is het feit dat sommige types in de Rolleiflex serie inwendig een soort van balg hebben, en ja, ook die kan gaan "lichtlekken" zoals ik zelf heb bemerkt :

Rolleiflex 3.5C Light Seal Tube (02) by Hans Kerensky, on Flickr

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 9 mei 2022, 20:07:22 »

Ik ben ooit begonnen met een Pentacon six. Prima camera, maar veel te zwaar. Ik heb hem destijds geruild voor een Yashica mat 124G. Fijne camera, maar wel vaak kapot. Dus die geupgrade naar een Rolleifelx 2.8 E2. Die laatste mag blijven, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar een ander formaat.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2022, 20:34:06 »
Ik heb met een schuin oog naar de Fuji GW690 zitten kijken. Maar ik merk dat ik een beetje moeite heb met inschatten waar de verschillende brandpunten bij middenformaat nou het meest geschikt voor zijn. Ik fotografeer veel landschappen en gebouwen, wil niet téveel in de groothoek hoek zitten.

Ik heb een GW690 en die is zeker niet teveel groothoek. Ik gebruik hem ook voor landschappen en die komen er heel mooi uit. Wel een vrij grote en zware vergeleken bij de 645zi. Ik heb ook nog en GS645S; die heeft geen balg, wel staand formaat en alles gaat handmatig. Hij heeft in tegenstelling tot de 690 wel een lichtmeter en weegt precies de helft  :D  De lens lijkt me ietsje meer groothoek.

Jon

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #25 Gepost op: 9 mei 2022, 21:09:01 »
zo'n gs645s heb ik ook, leuk ding, neemt prima mee, koeienbeugel moet je voorzichtig mee zijn, met vallen maakt ie meer kapot dan dat ie beschermt. verder loopt mijn scherpstelling een beetje achter de feiten aan, traag vet..
tja, die 645zi ken ik niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ie door zijn autofocus en automaat meer gaat schieten als een kleinbeeld.. en dat levert vast een nieuwe dynamiek platen op, maar vermoedelijk schiet je de rollen er ook vlotter door.. wel leuk ...een nieuwe camera overwegen..

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2022, 14:30:47 »
Een Pentax 645N is ongeveer dezelfde prijsklasse als een GA645zi. Heeft ook autofocus en je ziet in de zoeker waar hij scherpstelt. Er zijn aardig wat lenzen voor (voordeel of nadeel?), ook zooms. Ik heb er in de reviews eigenlijk nooit iets slechts over gelezen. Hij heeft geen flitser maar er zijn een aantal Pentax flitsers die er op passen. Of een Mamiya 645 AFD
If it ain´t broke don´t fix it