Auteur Topic: Fuji GA645zi  (gelezen 870 keer)

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
Fuji GA645zi
« Gepost op: 6 mei 2022, 15:42:41 »
Ik heb dit weekend een Fuji GA645zi camera te leen. Stond te koop bij de plaatselijke fotowinkel, maar het is natuurlijk best een bedrag en ik twijfel gewoon een beetje. Helemaal TOP natuurlijk dat dit kan. Zijn er dingen waar ik goed naar moet kijken bij deze camera en mee moet nemen in mijn beslissing? Zijn er bekende probleempjes bij voorbeeld? En wat vinden jullie een redelijke prijs voor deze camera? Zit een nekstrapje, een zonnekapje en een soort pouch bij om de camera in op te bergen. Geen handleiding, maar die is natuurlijk online wel te vinden.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
Re: Fuji GA645zi
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2022, 16:20:11 »
Ik heb een dergelijke camera gehad. Waar ik niet aan kon wennen en wat de reden is geweest om hem weer weg te doen, was het staande beeld.
Verder was het , voor mijn gevoeld, een prima ding.
Gr. Joop

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2022, 16:52:50 »
Ik heb een dergelijke camera gehad. Waar ik niet aan kon wennen en wat de reden is geweest om hem weer weg te doen, was het staande beeld.
Verder was het , voor mijn gevoeld, een prima ding.
Gr. Joop

Ja, dat viel mij ook wel direct op, maar ik ben wel een liefhebber van in portretformaat fotograferen, dus ik denk niet dat ik het heel vervelend ga vinden.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2022, 17:15:03 »
Het grootste nadeel vind ik de lichtsterkte van de lens. Deze is vooral ingezoomd vrij beperkt (f6,9).

En bij een middenformaat kamer wil ik graag zelf wat meer controle over het scherpstellen hebben - dit is een autofocus camera.

Jon

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2022, 09:56:52 »
Een bekend probleem is het display op de achterkant dat soms vaag of zelfs onleesbaar wordt en dan kan je de ingestelde filmgevoeligheid niet meer zien. Maar je kan die nog steeds instellen  door hem eerst op de laagste waarde te zetten en dan het aantal klikken te tellen. En als ze stuk gaan zijn ze niet meer te repareren. De lichtsterkte van de lens is niet zo'n probleem, op tele wil je meestal wel wat dieptescherpte. En je kan handmatig scherpstellen hoewel de autofocus meestal goed werkt.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline gerbran

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2022, 21:49:10 »
Ik heb de GA645i. Ondanks reparatie na een jaar nu weer steeds de zelfde electronicaproblemen, het objectief gaat naar binnen en naar buiten terwijl juist het omgekeerde zou moeten gebeuren. Ik kan het toestel niet verkopen, want ik weet dat de electronica onbetrouwbaar is. Geef mij maar, ondanks het gewicht, de tweoog Mamiya. (Maar misschien ben ik een van de weinigen met zo’n ervaring).

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2022, 21:59:16 »
De rede waarom ik voor de GS645S ben gegaan is dat hij niet electronisch is (los van de lichtmeter) enige probleem met de GS is dat er maar 15 foto’s op een 120 rol gaan ,weet niet hoe dat is bij de GA645.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2022, 07:24:52 »
De rede waarom ik voor de GS645S ben gegaan is dat hij niet electronisch is (los van de lichtmeter) enige probleem met de GS is dat er maar 15 foto’s op een 120 rol gaan ,weet niet hoe dat is bij de GA645.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Die GA645zi haalt 16 opnames uit een rol. Dat van het lcd scherm was ik inderdaad ook al tegengekomen op zoek naar info over de camera. Bij deze camera die ik te leen heb, werkt alles (nu in elk geval) naar behoren.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2022, 14:31:53 »
Bij deze camera die ik te leen heb, werkt alles (nu in elk geval) naar behoren.
Veel plezier met de camera! Ik zit er over te denken om ook dit model aan te schaffen. Ben benieuwd naar de resultaten.
Fijne zondag gewenst!
Een van de vele Hansen

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2022, 08:52:04 »
Goed, vanmiddag breng ik de Fuji GA645zi weer netjes terug naar de winkel en daar blijft hij denk ik ook. Ik vind het op zich geen onprettige camera. Maar het is, of zo voelt het in elk geval, als een heel erg dure, niet zo lichtsterke point&shoot. Wat dan wel? Ik weet het nog niet. Misschien ga ik voor nu eerst betere vriendjes worden met mijn Rolleiflex.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2022, 09:44:58 »
Duidelijk! Bedankt voor je recensie.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2022, 14:53:06 »
.... Ik vind het op zich geen onprettige camera. Maar het is, of zo voelt het in elk geval, als een heel erg dure, niet zo lichtsterke point&shoot....

Dat is ook precies zoals het uiterlijk van de camera op mij overkomt.  Het maakt niets hebberigs in me wakker wat zo'n oude middenformaat Fuji meetzoeker wel doet.  De Rolleiflex overigens ook.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2022, 15:26:51 »
Misschien is dan de Fuji GS645 of GS645S manual focus een beter alternatief. Minder point & shoot.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2022, 15:59:17 »
Misschien is dan de Fuji GS645 of GS645S manual focus een beter alternatief. Minder point & shoot.

Ik heb met een schuin oog naar de Fuji GW690 zitten kijken. Maar ik merk dat ik een beetje moeite heb met inschatten waar de verschillende brandpunten bij middenformaat nou het meest geschikt voor zijn. Ik fotografeer veel landschappen en gebouwen, wil niet téveel in de groothoek hoek zitten.
Eigenlijk ben ik een beetje verliefd op de Mamiya 7II (dan zou ik voor de 80mm lens gaan als combi in eerste instantie), maar ik vind dat wel heel erg veel geld voor iemand die niet super intensief meer bezig is met fotografie.

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2022, 16:14:21 »
Heb je wel eens gekeken naar bellows cameras zoals super ikontas. Deze kan je vaak voor niet te veel geld kopen en geven vaak uitmuntende foto’s en vaak ook klein en draagbaar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk