Films > Overige films
Wat doen met 220 film ?
cmug:
Ik heb een aantal 120 film gekregen, over datum, voor 'lomografie'. Nou daar weet ik wel raad mee, heb een aantal vintage 120 film camera's waarin ik ze wel kan opmaken.
Doch er zat ook één 220 film tussen. Daarmee weet ik niet zo goed hoe ik die moet opmaken. Het is een Fujicolor 160 NPS.
Zou 220 film te plaatsen zijn in een box camera ? Ik heb een Geva Box n.l.
Probleem 2 kan ik 220 film C41 nog ergens laten ontwikkelen ?
Fred:
Een 220 film kun je niet gebruiken in een camera met rood venster want het schutblad zit alleen in het begin en einde het middengedeelte heeft geen schutblad.
De camera moet geschikt zijn voor 220 films, de beeldenteller moet je op 220 kunnen zetten en de aandrukplaat moet aangepast worden.
cmug:
Ja helemaal gelijk, dom van mij dat ik dat niet gerealiseerd heb. Docht weet ook zeker dat het absoluut ook niet wil ik mijn Rollei TLR.
Dus wie alternatief weet ?
Misschien maar weggeven dan aan iemand die een camera heeft die wel dit formaat 'slikt' .
De ontwikkel vraag staat ook nog open. Daar is commentaar ook welkom op.
elvinhaak:
Of: overspoelen op spoel met schutpapier zodat ze gewoon bruikbaar zijn in toestellen voor 120 film.
Je hebt vast nog wel spoels en schutpapier van ontwikkelde spoelen.
Op die manier spoel ik ook wel eens kleinbeeldfilms in voor echte soort panorama-opnames op die films in 120 toestellen.
Fred:
Dan moet je die film ook in tweeën snijden want een 220 film is 2x zo lang als een 120 film en dan heb je weinig aan schutpapier van een 120 film, zou je twee stroken schutpapier nemen dan krijg je dit niet meer op een spoel gewikkeld.
Makkelijker zou dus zijn om die film aan iemand te geven die daar een geschikte camera voor heeft.
(En nee ik heb niet zo'n camera).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie