Auteur Topic: Folding Monocular Magnifying Reflex Viewer  (gelezen 214 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Folding Monocular Magnifying Reflex Viewer
« Gepost op: 15 mei 2022, 23:43:44 »
Iemand gebruikers ervaring met zo'n 45 graden zoeker voor 4x5 inch camera ?

je hebt ook versie waarbij je met 2 ogen kunt kijken 

Zijn ze werkzaam voor brildragers ? (ik heb negatieve brillenglazen)

Offline droomplek

• Vaste bezoeker
Re: Folding Monocular Magnifying Reflex Viewer
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2022, 13:32:13 »
Ik heb zo eentje als die tweede. Werkt heel fijn! Het beeld staat rechtop en dat is vaak toch prettig, nog wel links-rechts gespiegeld natuurlijk. Doordat je met beide ogen kijkt en door de loupes zie je een enorm beeld voor je, het voelt alsof je er middenin zit. Wel een groot ding natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 13:35:15 door droomplek »

Offline -AR-

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2022, 15:11:44 »
Ik heb toevallig net een éénogige 90º zoeker voor mijn Cambo aangeschaft. Werkt goed, het matglas is geheel te overzien en de zoeker blokkeert het omgevingslicht, geen gedoe met een doek die je over je hoofd moet trekken. Het rechtopstaande beeld is fijn.

Nadeel is dat het lastig wordt als de camera op ooghoogte staat, dan moet je eigenlijk op een verhoging staan om in de zoeker te kunnen kijken. Dat speelt misschien minder als je een 45º inkijk hebt. De Cambo zoeker kun je 90º roteren en er dan van opzij in kijken, maar dan staat het beeld weer ondersteboven. Ander nadeel kan zijn dat je de zoeker er af moet halen als je de scherpstelling met een loupe wilt controleren, hoewel scherpstellen met de Cambo zoeker alleen al best goed lijkt te gaan.

Verder is het extra bulk als je de camera in het veld zou willen gebruiken. Een scherpsteldoek gaat dan makkelijker mee.

Met twee ogen kunnen kijken lijkt me fijner dan met één, al is het kijken met één oog natuurlijk niet ongebruikelijk in de fotografie ;-)

Met de Cambo zoeker heb ik wel een leesbrilletje nodig om het beeld echt scherp te kunnen zien, ik heb (verschillende) + correcties nodig bij al mijn camera's. Het oculair is niet instelbaar, maar wel lekker groot dus dat is voor mij geen probleem.

-AR-

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2022, 19:17:49 »
Bedankt, voor de reactie’s. O.h.a. Positief dus. Het zijn geen goedkope accessoires, dus ik moet het wel even goed overwegen.
Voorlas het statief wat lager staat is het lastig onder een doek kijken, je moet dan met je knieën in de drap gaan knielen. Of wel erg beroep doen op de flexibelheid van je nek / ruggengraat.

Ik ontdekte kort geleden dit uitvoerige overzicht. Kost mij nog wat tijd om mij hierin te verdiepen (zo uitvoerig n.l.)
http://www.bnphoto.org/bnphoto/LFN/ReflexFinders1.html
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 19:49:39 door cmug »

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2022, 20:36:49 »
Ik merk bij mijzelf dat ik steeds 'handiger' wordt bij 4x5. Na zo'n 500 negatieven begin ik al aardig een workflow te ontwikkelen. Heb vaak zelf ook nagedacht over zo'n hulpstuk, maar inmiddels is een het ook een kwestie van vaker doen. Het zwarte doek, of trui, of jas, of wat er maar in de buurt is. Alleen bij de 75mm of 90mm zou het waarschijnlijk een toegevoegde waarde kunnen krijgen, maar ik grijp zelf vaker naar de 135mm of 210mm en daarbij zou ik het zelfs zonder doek kunnen doen. En het allerbelangrijkste argument: ik wandel met mijn 4x5 en zit niet te wachten op nog meer gewicht... :\