De Doka > Overige

Wat Doka vragen.

<< < (8/8)

sterremuur:
Ik heb ooit reticulatie gehad, weet niet waardoor.
Later heb ik geprobeerd om reticulatie te veroorzaken met warm ontwikkelen en ijskoude baden daarna.
Niks, nada, perfect zonder één kreukje in de emulsie.

Huub:

--- Citaat ---Wanneer je zwart-wit film en/of papier ontwikkeld heb je wel redelijk wat marges kwa ontwikkeltijden en vloeistof temperatuur.
Het beste kan dit ook zelf gaan ontdekken, daar de locatie ook nog invloed heeft op je eindresultaat.
--- Einde van citaat ---

--- Citaat ---Film kun je trouwens ontwikkelen boven de meestal gebruikte 20 graden; bijvoorbeeld bij 24. Maar de tijd moet dan naar beneden bijgesteld worden.
--- Einde van citaat ---

Zoals andere al opgemerkt hebben: papier is niet heel kritisch waar het om temperatuur gaat. PE-papier laat je gewoon uitontwikkelen, barietpapier moet je lang genoeg ontwikkelen om de zwarten diepte te geven en dat is doorgaans aanzienlijk langer dan de tijd die PE-papier nodig heeft.

Film is een ander verhaal omdat de temperatuur en tijdsduur van het ontwikkelen invloed hebben op het contrast van de film. Hoe langer / warmer je ontwikkelt, hoe hoger het contrast wordt. Dat kun je compenseren door een ander gradatiefilter te kiezen bij het afdrukken, maar persoonlijk streef ik er naar om de meeste van mijn afdrukken ergens rond gradatie 2 tot 3 te kunnen afdrukken. Ik heb dan de meeste bandbreedte om te compenseren en kan de extreme gradaties effectief inzetten bij het doordrukken en tegenhouden.

Je hoeft wat temperatuurcompensatie bij het ontwikkelen van film niet zelf het wiel te gaan uitvinden. Ilford heeft een tabel gepubliceerd die voor gangbare ontwikkelaars voldoende precies is: https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Temperature-compensation-chart.pdf

Gewoon uitprinten en bij je dokaspullen houden. Bij mij hangt hij aan de deur van de doka.

han:
Dat is goed nieuws.
Ik ga gewoon zo door.. leuk.

Omdat het vannacht laat is geworden kon ik de moet
niet vinden om mijn pop up doka op te ruimen.
Dan ga ik vanavond nog maar een proberen af te drukken.

Ik wil in de toekomst mijn film ook wel ontwikkelen maar ik
durf het nog niet.
Dus voorlopig de HEMA.

Jullie weer bedankt

Groet Han

annoh:
Om een filmpje te ontwikkelen moet je over een paar basisvaardigheden beschikken:
- een thermometer kunnen aflezen
- klok kunnen kijken
- kunnen onthouden welk van de 3 soepjes in welke van de 3 flessen zit
- fijne motoriek om filmpje in spoel te spoelen en film te knippen met schaar
- geduld. Niet tijdens het proces de deksel van het tankje halen om te bekijken of e.e.a. lukt.

Je kan bij jezelf te raden gaan welke van deze vaardigheden je onvoldoende ontwikkeld (?) hebt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie