Auteur Topic: Scannen negatief met camera  (gelezen 2745 keer)

Offline Ton Elden

• Regelmatige bezoeker
  • **
Scannen negatief met camera
« Gepost op: 2 april 2022, 15:19:36 »
Ik zoek naar een betaalbare en eenvoudige methode om negatieven (6x6) te scannen/fotograferen.

Ik wil het gaan proberen met mijn Nikon D5100 camera.
Ik heb op enkele youtubeflimjes gezien dat ze daar een macrolens voor gebruiken.
Welke macrolens kan ik hiervoor het best gebruiken?
In de range 40mm (min afst. 16.5cm)   tot 105mm (min. afstand 31,5 cm).

Misschien met tussenringen? met mijn 50mm lens?

Groet,

Ton
« Laatst bewerkt op: 2 april 2022, 16:18:34 door Ton Elden »

Offline giovanni

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Scannen negatief met camera
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2022, 15:22:51 »
Ik heb tussenringen gekocht, en met de Canon 60d en een 50mm lens gaat dat best. Een maat heeft een 6x6 houder ge3Dprint. Op mijn mobiel een lightbox geinstalleerd en erachter.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2022, 16:34:00 »
Ik ga ook naar de oplossing van giovanni.  Kleinbeeld kan ik goed inscannen maar middenformaat ga ik binnenkort ook zo doen.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2022, 20:15:52 »
Ik gebruik een 50 mm macro met led lichtbakje van de action.
Werkt prima voor alle formaten. Fuji xh1 camera.
Als stand heb ik een oude vergroter gesloopt en op de kolom een snel koppeling gemonteerd voor camera bevestiging.
De negatieven leg ik in de negatiefhouder van de vergroter. Anders kun je eenvoudig uit donker karton het negatiefformaat snijden.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2022, 20:49:30 »
Ik heb zelf geen digitale objectieven voor macro en gebruik op een gewoon 50mm een tussenring. Gaat best goed voor kleinbeeld dus binnenkort ga ik (met een iets langere standaard) het ook op 6x6 proberen. 
Nu vraag ik me ook af wat beter is: standaard 50mm met tussenring(en) of 50mm macro?

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2022, 21:00:47 »
Nu vraag ik me ook af wat beter is: standaard 50mm met tussenring(en) of 50mm macro?

Macro uiteraard, want die is gecorrigeerd voor dichtbij.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2022, 21:11:24 »
... een "gewoon" standaardobjectief is in de regel gecorrigeerd op oneindig, of in ieder geval het verre veld. Als je hem omkeert zal hij (meestal een dubbel-Gauss) wel beter presteren in het dichtbijgebied. Maar dan ben je alle eventuele automatiek kwijt.

Ook wordt bij een gewone standaard de lichtsterkte meer opgevoerd dan bij een typische macro. Verschillende gereedschappen eigenlijk. Wel met enige overlap natuurlijk.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2022, 21:14:39 »
Dat is me allemaal bekend maar dat geldt vaak voor het vastleggen van een object in drie dimensies. Het te fotograferen negatief is vlak waardoor er ook rekening moet worden gehouden met verschil in diepte tussen de randen en het centrum van het beeld. Ook komt eventuele vertekening (ton- en kussenvorm) aan bod.

Offline Robbie

• Analoog liefhebber
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2022, 21:17:44 »
Ik heb zelf geen digitale objectieven voor macro en gebruik op een gewoon 50mm een tussenring. Gaat best goed voor kleinbeeld dus binnenkort ga ik (met een iets langere standaard) het ook op 6x6 proberen. 

Een macro- lens is niet absoluut noodzakelijk. Ik gebruik een Nikon 50mm 1:2 lens op mijn Olympus digitale reflex. Uiteraard met verloop- ring en het aantal tussenringen is afhankelijk van welk negatief formaat ik wil digitaliseren. De beeldkwaliteit is prima.
Mvg. Robbie

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2022, 21:36:40 »
Dat is me allemaal bekend maar dat geldt vaak voor het vastleggen van een object in drie dimensies. Het te fotograferen negatief is vlak waardoor er ook rekening moet worden gehouden met verschil in diepte tussen de randen en het centrum van het beeld. Ook komt eventuele vertekening (ton- en kussenvorm) aan bod.

Ja, maar daar zijn macro-objectieven nou juist op gecorrigeerd. Niet alleen voor betere "scherpte" in het dichtbijgebied, maar juist ook op zaken als beeldveldwelving ("dodelijk" bij opname van een plat vlak) en vertekening (reproducties mogen geen holle of bolle randen krijgen).

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2022, 21:47:02 »
Een macro- lens is niet absoluut noodzakelijk. Ik gebruik een Nikon 50mm 1:2 lens op mijn Olympus digitale reflex. Uiteraard met verloop- ring en het aantal tussenringen is afhankelijk van welk negatief formaat ik wil digitaliseren. De beeldkwaliteit is prima.

Als je flink diafragmeert ben je de beeldveldwelving meestal wel kwijt. En (de optisch minder opgevoerde) 2.0 kan in dit geval zelfs in het voordeel zijn boven een 1.4 of 1.2 standaardlens.
De Nikkor 50mm/2.0 heeft wel wat tonvormige vertekening, maar dat is niet schokkend. Dus uiteindelijk gaat het wel lukken. Maar de vraag was wat beter was.   ;)

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2022, 22:17:36 »
Ja duidelijk. Jammer dat ik alleen een volledig mechanische macro heb voor de Nikon en die kan dus niet op de digiflexen.

Offline Robbie

• Analoog liefhebber
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2022, 22:30:00 »
Met verloopring toch wel?
Mvg. Robbie

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2022, 23:29:38 »
Ja duidelijk. Jammer dat ik alleen een volledig mechanische macro heb voor de Nikon en die kan dus niet op de digiflexen.
Inderdaad, wat Robbie ook zegt:
Ik gebruik m.b.v. een OM naar FX adapter mijn mechanische Olympus macro lens op de Fuji.
Handmatig scherpstellen, werkt perfect.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2022, 00:10:14 »
Zijn er verloopringen waarmee ik een Nikkor macro objectief zonder enige elektronica kan koppelen aan een Nikon D80?  Even gezocht maar ik kan zo snel niets vinden.