Auteur Topic: tips voor doka?  (gelezen 1708 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: tips voor doka?
« Reactie #30 Gepost op: 21 mei 2022, 23:27:22 »
Bij afdrukken is het soms gewenst door te drukken of juist tegen te houden. Daar kun je allerlei mallen voor hebben. Voor tegenhouden bv een rondje geknipt uit karton en bevestigd aan een dun ijzerdraadje. Op die manier kan je plaatselijk tegenhouden.

Het ouderwetse of ambachtelijke handwerk.  :)

Wel een hele stap voor hen die Photoshop e.d. gewend zijn ...
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2022, 08:12:00 »
Het ouderwetse of ambachtelijke handwerk.  :)

Wel een hele stap voor hen die Photoshop e.d. gewend zijn ...
Dat is toch precies hetzelfde... daar selecteer je ook hetgeen je donkerder of lichter wilt maken t.o.v. de rest van de foto en gebruik je de commando's voor helderheid/contrast ... ;-)
Alleen in de DoKa is het makkelijker met het papiertje en/of je hardheidsfilters dan in die menu's op het scherm!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2022, 11:08:21 »
Precies hetzelfde.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2022, 15:12:43 »
Maar serieus.  ;)  Wezenlijk is het doel niet heel anders natuurlijk. Maar in de praktijk is het toch wel een heel andere oefening. Ik ben zelf geen photoshopper, maar heb mensen het wel zien doen. Zittend achter een bureau. Met muis of anderszins.
Analoog is het kartonnetjes knippen (als met de handen te grof is), op een ijzerdraad plakken en dat soort grappen. Of juist een uitsparing knippen/snijden. Vervolgens in het donker voorovergebogen bij de vergroter staan. Masker of mal op de juiste plaats houden, maar ook bewegen om de overgang te verzachten. En dat soort zaken.