Auteur Topic: tips voor doka?  (gelezen 1802 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: tips voor doka?
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2022, 16:15:38 »
^D

Geen grap. Authentieke dokataal die vele generaties heeft overleefd. Sommigen zijn nu nog niet genezen zelfs.   :)

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,28914.0.html
Mijn code blijft analoog.

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2022, 16:58:43 »
Geen grap. Authentieke dokataal die vele generaties heeft overleefd. Sommigen zijn nu nog niet genezen zelfs.   :)

Nee dat begrijp ik! Ik moest er om lachen omdat het inderdaad het meest eenvoudig is..  :)

Offline Polderjongen

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2022, 17:33:22 »
Citaat
  De opslagflessen moeten van glas zijn?

Niet per se nodig van glas, maar ik zelf gebruik van die bruine kunststof 1000ml doka flessen van Kaiser.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2022, 18:39:55 »

Zelfs bij mij nog, als noodoplossing. Als mijn broer de timer niet op tijd start bijvoorbeeld...

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2022, 19:18:52 »
Over de timer, er zijn ook apps te downloaden

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2022, 19:23:37 »
Over de timer, er zijn ook apps te downloaden

In Android zit standaard al een timer.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2022, 20:53:26 »
De standaard timer binnen Android niet geprobeerd, wel gebruik ik zelf een dokaklok app voor ontwikkeltijden van negatieven en ook geschikt voor vergrotingen. Je zet je helderheid v.d telefoon laag en de doka timer is in te stellen op rood licht. Je kunt 3 klokken instellen en de telefoon geeft pieptoon als hij naar tweede of 3de klok gaat. Dus je hoeft niet eens te kijken. Spotify aan  :) In de zin van compact werken is dat natuurlijk een optie.

Of je koopt een moderne mini vergroter compleet met timer en led verlichting. Moet je wel zelf nog een statief hebben en lenzen. Is wel grappig ding en mega compact. Zoek maar eens op Youtube.

https://intrepidcamera.co.uk/blog/intrepid-35mm-120-enlarger
.

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2022, 20:59:32 door Nicky »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2022, 20:58:37 »
Nee dat begrijp ik! Ik moest er om lachen omdat het inderdaad het meest eenvoudig is..  :)

^^

Offline gerbran

• Nieuw
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 3 april 2022, 18:09:18 »
Een bevinding van mijn kant die nuttig kan zijn is het volgende:
Ik heb o.a. een Opemus 6 Super (de laatste Opemus,maar met de grondplank en de zuil van de Magnifax, maar met een  dubbele condensor voor 6x6 en kleiner) en de laatste Axomat.
Omdat het zelfde negatief, met de zelfde vergrotingsmaatstaf en het zelfde vergrotingsobjectief vergroot met de Opemus langer moet worden belicht, omdat een geringer deel van de uitlichting wordt benut, dan op de zelfde manier vergroot met de Axomat, wilde ik wel eens weten hoe groot dat verschil ongeveer is. Met om het even welke vergrotingsbelichtingsmeter is dat eenvoudig, - als je maar met het zelfde vergrotingsobjectief bij de zelfde vergroting (nameten, en met zonder geen filter in de resp. filterlades) het zelfde deel van een negatief meet. De uitslag: 6 seconden met de Axomat, 8 seconden met de Opemus. (Met afrondingen). Daarbij zat in de Opemus antinewtonglas en onderglas.  Maar dat antinewtonglas neemt licht weg. Daarom heb ik ook nog een meting verricht, maar dan glasloos. Toen was de gemeten tijd ongeveer 7 seconden. De winst die je behaalt  met de Axomat is dus te verwaarlozen. Het zou interessant zijn om te weten hoe dit verschil is bij b.v. de Durst M605 met condensors voor 6x6 vergeleken met de meting waarbij  de bovenste condensor is vervangen voor de condensor voor kleinbeeld . Het zou me niets verbazen als dan het verschil iets groter is, maar ik weet het niet want ik heb zo’n vergroter niet.
Dan nog 1 kleine tip: het heeft zin zo’n negatiefhouder te hebben waarbij je boven AN-glas kunt monteren en beneden een glasloos masker. Vooral nuttig bij KB.  Minder stof dan dubbel glas, en betere vlakligging dan glasloos.  En je hebt dan in feite de zelfde situatie als in de camera.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 3 april 2022, 18:24:55 »
Een bevinding van mijn kant die nuttig kan zijn is het volgende:

Ik vond haar nuttig.   :)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 3 april 2022, 19:05:52 »
Ik maak geen gebruik van negatiefhouder met (AN) glas. Alleen maar glasloos van KB t/m 4x5. Voor mijn werk geen problemen met bolling oid bemerkt, maar werk wel met een led lichtbron dus nauwelijks warmte ontwikkeling.
Het scheelt ook 4 oppervlakken stofvrij houden.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 3 april 2022, 19:34:03 »
heel jammer , maar die kleinbeeldcondensor past niet in  mijn  605.

Offline gerbran

• Nieuw
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 4 april 2022, 10:30:31 »
Correctie: ik schreef: “Omdat het zelfde negatief” - ik bedoelde natuurlijk een kleinbeeldnegatief; excuses, Joop.

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 4 april 2022, 12:13:57 »
Die Opemus tot 6x6( in ieder geval type 5) kan tot 150w lampen verdragen. Dat is ook handig bij lange belichting of forse vergrotingen/inzoomen op negatief.

Offline annoh

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2022, 23:13:57 »
Bij afdrukken is het soms gewenst door te drukken of juist tegen te houden. Daar kun je allerlei mallen voor hebben. Voor tegenhouden bv een rondje geknipt uit karton en bevestigd aan een dun ijzerdraadje. Op die manier kan je plaatselijk tegenhouden.