Auteur Topic: tips voor doka?  (gelezen 1803 keer)

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
tips voor doka?
« Gepost op: 29 maart 2022, 21:47:46 »
Hallo allemaal,
Ik zou graag wat tips willen voor het inrichten van een doka. Ik ontwikkel zelf in de badkamer en dat gaat prima. Doe al enige tijd zwart-wit ontwikkelen en sinds kort ook aan het experimenteren met kleur. Alles scan ik in, archiveer ik netjes en dan weer op naar de volgende rol.

Nu wil ik ook graag gaan afdrukken. Alleen zwart wit overigens.
Wat kunnen jullie me adviseren qua materiaal? Qua ruimte in huis ben ik beperkt tot mijn badkamer overigens, die krijg ik het beste lichtdicht.

Schiet overigens net zoveel 35mm als 6x6, dus dat zijn eigenlijk mijn minimale vereisten wat ik wil gaan afdrukken.

Groet, Thierry
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2022, 22:24:59 door Thierry »

Offline Nicky

• Vaste bezoeker
Re: tips voor doka?
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2022, 23:12:22 »
Hallo,

Ik zag een onlangs Youtube filmpje (engels). De persoon had een mobile werkplek op wielen. Even gezocht, maar deze bedoel ik:

https://youtu.be/JnDOgFqq2mE

Rc variabel papier is ook qua ruimte en snelheid meest praktisch.

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2022, 23:14:55 »
Hallo,

Ik zag een onlangs Youtube filmpje (engels). De persoon had een mobile werkplek op wielen. Even gezocht, maar deze bedoel ik:

https://youtu.be/JnDOgFqq2mE

Rc variabel papier is ook qua ruimte en snelheid meest praktisch.

Dankjewel voor je tip Nicky! Ga gelijk even kijken!

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2022, 09:37:22 »
Als je het Engels meester bent, staat er op Photrio.com een lange draad met discussie over tijdelijke doka's, zoals in een badkamer: https://www.photrio.com/forum/threads/bathroom-and-other-temporary-makeshift-darkrooms.35581/

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2022, 13:31:37 »
Als vergroter zou ik een Meopta Opemus 4,5,... kiezen, wel zeker een model met een filterhouder. En, als het kan, zou ik er een kopen waar de koffer er nog bijzit, want ge kunt ze gemakkelijk demonteren en dan past het er mooi in. Voor kleinbeeld zijn er speciale maskers voor in de negatiefhouder, maar zonder lukt ook. Bij zo'n Opemus is er ook niet per sé een korrelzoeker of zo nodig, omdat er in de negatiefhouder een scherpstelhulp zit (ga ik nu niet direct op in).
Kijk ook wel voor een (reserve) vergroterlamp, want ze hebben normaalgezien slechts een levensduur van 24 uur, en soms zitten er zelfs gewone lampen in tweedehandsvergroters, en ook zeker voor een rode of oranje lamp, afhankelijk van het papier.

18x25-bakken zijn voor te beginnen goed denk ik, tenzij dat ge direct al groter wilt afdrukken. In elk geval, het beste is om de bakken een maat groter dan de grootste afdrukken te nemen. Als spoelbak best nog een maat groter gebruiken. Als opslagflessen zijn donkere, lege wijnflessen goed (ik doe dat toch zo).

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Erik van der Harst

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2022, 13:55:18 »
Een tijdklok is makkelijk, ook een stopwatch voor het ontwikkelen. Verder een 50 en 80mm lens, goede lenzen zijn de Schneider Componon, Rodenstock Rodagon en EL-Nikkor 2.8-50 en niet zo duur meer. Durst maakt ook goede vergroters, wel wat duurder dan de opemus. Er staat een Opemus 3 op marktplaats met tijdklok voor 20 euro.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2022, 14:51:00 »
Hoi Thierry,

Ik heb eventueel ook nog wel spullen voor je liggen:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,30560.0.html

Groet,

Ree

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2022, 15:04:13 »
Als opslagflessen zijn donkere, lege wijnflessen goed (ik doe dat toch zo).

In mijn tijd zat daar nog een kurk op. Nou ja, op een volle dan. Tegenwoordig hebben ze vaak een schroefdop en niet alleen de allergoedkoopste. Voor de doka is zo'n schroefdop wel een voordeel boven een kurk.

En misschien zijn er hier ook die de Vacuvin rubberen stoppen in de doka gebruiken. Zuurstof eruit is ook daar winst.
Mijn code blijft analoog.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2022, 15:54:02 »
Een tijdklok is makkelijk, ook een stopwatch voor het ontwikkelen.

Die was ik nog vergeten.

Ik heb maar één stopwatch momenteel, maar bij afdrukken gebruik ik mijn vergrotertimer: het is een volledig mechanische van 60-70 jaar oud, dus ze maakt wel het nodige lawaai. En op 't einde een heel duidelijke klik.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2022, 15:55:42 »
Als je het Engels meester bent, staat er op Photrio.com een lange draad met discussie over tijdelijke doka's, zoals in een badkamer: https://www.photrio.com/forum/threads/bathroom-and-other-temporary-makeshift-darkrooms.35581/

Dankjewel Huub, daar zal ik eens op het gemak voor moeten gaan zitten! fijne tip!

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2022, 15:58:53 »
Als vergroter zou ik een Meopta Opemus 4,5,... kiezen, wel zeker een model met een filterhouder. En, als het kan, zou ik er een kopen waar de koffer er nog bijzit, want ge kunt ze gemakkelijk demonteren en dan past het er mooi in. Voor kleinbeeld zijn er speciale maskers voor in de negatiefhouder, maar zonder lukt ook. Bij zo'n Opemus is er ook niet per sé een korrelzoeker of zo nodig, omdat er in de negatiefhouder een scherpstelhulp zit (ga ik nu niet direct op in).
Kijk ook wel voor een (reserve) vergroterlamp, want ze hebben normaalgezien slechts een levensduur van 24 uur, en soms zitten er zelfs gewone lampen in tweedehandsvergroters, en ook zeker voor een rode of oranje lamp, afhankelijk van het papier.

18x25-bakken zijn voor te beginnen goed denk ik, tenzij dat ge direct al groter wilt afdrukken. In elk geval, het beste is om de bakken een maat groter dan de grootste afdrukken te nemen. Als spoelbak best nog een maat groter gebruiken. Als opslagflessen zijn donkere, lege wijnflessen goed (ik doe dat toch zo).

Cyriel

Dank voor je reactie Cyriel.
Ik wil tot een maximaal formaat 30x45 á 30x30 gaan drukken. Dus dank voor je tip voor een maat groter! Als het meezit, kan ik mijn ligbad als spoelbad gebruiken. De opslagflessen moeten van glas zijn?

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2022, 16:00:19 »
Een tijdklok is makkelijk, ook een stopwatch voor het ontwikkelen. Verder een 50 en 80mm lens, goede lenzen zijn de Schneider Componon, Rodenstock Rodagon en EL-Nikkor 2.8-50 en niet zo duur meer. Durst maakt ook goede vergroters, wel wat duurder dan de opemus. Er staat een Opemus 3 op marktplaats met tijdklok voor 20 euro.

Tijdklok is inderdaad wel zo handig lijkt me. Wil het zo simpel als mogelijk houden. Had m'n oog laten vallen op een Durst maar was voor m'n neus weg. Achteraf prima want er zat geen lens bij..

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2022, 16:04:24 »
Hoi Thierry,

Ik heb eventueel ook nog wel spullen voor je liggen:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,30560.0.html

Groet,

Ree

Dankjewel Ree! Ik zal eens een kijkje nemen! :D

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2022, 16:07:21 »
Tijdklok is inderdaad wel zo handig lijkt me. Wil het zo simpel als mogelijk houden.

Eenentwintig, tweeëntwintig, ...

Mijn code blijft analoog.

Offline Thierry

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2022, 16:12:55 »
Eenentwintig, tweeëntwintig, ...

^D