Auteur Topic: Nachtfoto's  (gelezen 1093 keer)

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Nachtfoto's
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2022, 17:02:34 »
Een latere reactie dan beloofd, maar het kwam er eerder gewoon niet van! NU dan toch :).

Zo verdeeld als de reacties over favorieten hier zijn was dat in mijn eigen hoofd ook... Overigens zag ik dat ik nummer 6 vergeten was (zie onder)... Ik twijfelde enorm tussen 2, 10 en de onderstaande foto... Maar omdat ik 10 uiteindelijk het meest interessant vond vanwege de glans/scherptediepte raam-achtergrond/lichtpunt in de achtergrond koos ik toch die.

Dan nu een reactie op alle reacties (^D)... waarvoor dank!!

Ik heb in foto 8 inderdaad scherp gesteld op de lamp. De lichtbron is zo fel dat je een halo krijgt inderdaad en ik wilde die dus graag scherp hebben. Het was sowieso een hele zoektocht om te kijken op welke stuk je nou moet meteren als het donker is. Want welk stuk van je foto wil je midden-grijs hebben? Voor mij waren dat de stukken die weerkaatsing-hooglichten gaven. Vaak werkte licht-reflecteren grond daarbij goed.

Omdat CineStill zo stervensduur is waren de eerste sessies met TMax3200 (ook al pittig geprijsd) voor mij nodig om te ontdekken hoe film reageert op donkere omstandigheden en op welke plekken je moet meteren om de mooiste resultaten te geven. Daarna heb ik de beelden die zich in mijn optiek het beste leenden voor kleur over gedaan met cinestill , waar dus vooral deze 3 kleurenfoto's uitkwamen.

Gelukkig kon ik nog net tijdens het staartje de lockdowns foto's maken, waardoor het lekker rustig was op straat in de avond :).

Nogmaals hartelijk dank en ook voor de uitgebreide motivatie Mono, erg leuk om te lezen! De meubelboulevard heb ik ook in kleur... je ziet dat het weer een totaal andere dynamiek geeft!

Offline Tompie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2022, 17:18:56 »
foto's 2 4 en 5 spreken me persoonlijk erg aan! 6 is een spook foto?  ;)
wel heel erg mooi dat je de tijd ervoor neemt om te proberen, ontdekken en dan doen!
heb je iets speciaals gedaan tijdens de ontwikkeling? (zwart-wit dan) of gewoon de aangeraden ontwikkeling uitgevoerd?

Dikke duim voor zo'n mooie reeks!

Tom

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2022, 17:33:30 »
Ha Tom, dank! Ja vond 6 ook heel apart!   ^D

Omdat ik niet zo'n goede scanner heb, jeb ik ze laten ontwikkelen. De kleurenfoto's gewoon zoals het doorje.. bij tmax3200 zowel push (6400... dan kan je in een stadsomgeving uit de hand schieten, ook best bijzonder, zie foto 8 en 3). En dus ook gepulled naar 1600  en 800. De triX gepushed naar 800.

Zo grappig dat je dan avonden op pad bent maar de winnende foto gewoon van je achtertuin is  :'D.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2022, 17:40:37 »
Die woonboulevard in kleur vind ik ook wel erg sterk. Eigenlijk vind ik die mooier in kleur dan in zwart/wit. <:)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2022, 17:55:09 »
Ik durf het haast niet te zeggen ...
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 4 april 2022, 20:42:36 »
Haha, ook prima, vond ze zekf ook allebei tof. Zwart wit is wat ouderwetser en in kleur ziet het er filmischer uit.... allebei hun eigen ding zou ik zeggen, maar over smaak....  ;)

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2022, 23:07:23 »
Gave serie platen. Vooral dat bijna grafische effect in foto 2 spreekt mij aan!
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.
In your prayer for the Angel of Uncertainty you may pray: "Please, don't let me screw it up, but let me screw it up just a little bit to make it interesting" (Sally Mann).

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 5 april 2022, 23:29:35 »
Thanks!! Bedoel je dan van de 2 foto's in kleir of van de originele serie?

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 5 april 2022, 23:57:17 »
De foto die ik bedoel is de tweede foto uit de reeks, dus de opname van de met lantaarnpalen verlichte weg en het silhouet van de kerktoren tussen de bomen op de achtergrond. Mooi!
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.
In your prayer for the Angel of Uncertainty you may pray: "Please, don't let me screw it up, but let me screw it up just a little bit to make it interesting" (Sally Mann).

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 7 april 2022, 20:22:57 »
Dankje, was inderdaad ook een van mijn favorieten!

Offline cootje1

• Analoog liefhebber
  • Hij kwam, hij zag.................en nam een foto
« Reactie #25 Gepost op: 10 april 2022, 11:45:41 »
Ik vindt het een mooie serie met voor mij nummer 8 als favoriet, heeft voor mij een heerlijk nachtelijk sfeertje, je hoort de mensen bijna slapen :)
met vriendelijke groet Marc
Rolleiflex SL35:Kodak Gold 200 Pentax MX: Foma100
Pentax MEsuper: Kodacolor VR Plus200 
Lowbudget1:Foma100 Pentax6x7:Fuji NPH400