Auteur Topic: Nachtfoto's  (gelezen 1092 keer)

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
Nachtfoto's
« Gepost op: 29 maart 2022, 21:27:19 »
Goedenavond allemaal,

Het thema van de februari fotowedstrijd was 'nacht'... Ik was ontzettend blij dat Rianne dit thema koos, want ik was hier toevallig al een paar weken mee aan het experimenteren! Dit kwam doordat ik een review las over Cinestill 800T (Tungsten, dus witbalans 3200K). Om de effecten die ik hierbij online zag te onderzoeken heb ik eerst een stel Tmax 3200 rolletjes geschoten om te kijken of ik hetzelfde kon bereiken. Dit lukte, dus uiteindelijk durfde ik over te gaan op het kleurenrolletje (Cinestill). Zo cool dat je op ISO 800, met helemaal niet zo gek lange sluitertijden, goede foto's bij nacht kunt maken! Dus voor het onderzoek toch nog een rolletje TriX 400 1 stop gepushed om te kijken hoe dit eruit zag: zie foto 2 en (mijn uiteindelijk winnende) foto 10.

Omdat ik er zoveel avonden lol van had en uiteindelijk 10 platen schoot waar ik superblij mee was besloot ik om de hele serie van 10 met jullie te delen. Hopelijk vinden jullie deze foto's ook tof!

Groet,
Machiel

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
Re: Nachtfoto's
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2022, 21:34:19 »
Schitterende serie!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2022, 21:56:50 »
Nummer twee en tien voor mij maar negen vind ik ook erg mooi.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2022, 22:17:59 »
Fijne serie!!
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2022, 22:29:47 »
prachtige set, de 2e springt eruit voor mij.
Mooi hoe je zo veel kunstlicht heb weten te vangen.

Ik heb dit keer niet ingezonden, heb nog weinig analoog bij nacht gedaan.
Echt wel next level, hulde aan de winnaars.
@sir_canalogue op instagram

Offline giovanni

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2022, 23:05:24 »
Pareltjes hoor!

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2022, 00:07:42 »
Prachtig
Beware of darkness.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2022, 10:12:41 »
Lastig kiezen hoor.
Maar in dit geval is dat overduidelijk een luxeprobleem.
En eigenlijk helemaal geen probleem, want we kregen ze alle tien.  :)
Waarvoor dank.

Ik ga nog heel even herkauwen.   :P

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2022, 11:31:23 »
Goed dan, laat ik er een paar uitpikken.

1. Neonreclame komt in alle denkbare kleuren, dus dan ligt kleurenfilm voor de hand. Mijn hart ligt bij zwartwitfotografie, maar ik vind deze erg geslaagd en zie hier ook wel de meerwaarde die kleur soms heeft.

2. Deels het omgekeerde verhaal eigenlijk. Stel je deze foto voor in kleur en, als je toch bezig bent, bij daglicht (is niet het thema, maar even voor het idee). Dan zou je heel veel meer zien en toch zou de foto saaier zijn.
Dit is trouwens ook zo'n foto die in spiegelbeeld wat anders zou werken. Daarover heb ik eerder al eens iets gezegd.

7. Ik heb niets met meubelboulevards. Maar des te meer met deze foto. Goede compositie en vlakverdeling wat mij betreft. Niet recht van voren genomen en toch blijft de symmetrie overeind. Bovendien zie je nu de benedenramen in het midden goed.
Verder komt het contrast tussen licht en donker, wat natuurlijk eigen is aan nachtfotografie, hier extra goed uit de verf.
De korrel maakt het af voor mij.

8. Deze is wel grappig omdat er op de lamp is scherp gesteld. In dit geval ligt dat ook wel voor de hand. Overdag genomen zou de scherpte vermoedelijk op het gebouw in het midden zijn gekozen (en zou er, indien gewenst, ook meer scherptediepte zijn). 

9. Mooie sfeer. Jeugdboek? Eerste verkering? In ieder geval een foto die bij dag een stuk minder zou zijn geweest.

10. Je hebt toch wel het/de lekkerste voor het laatst bewaard.  ;)
Hier komen nacht, regen en tegenlicht samen. Natte straatstenen doen het altijd goed en als extraatje hebben we hier dan nog de cirkels (of eigenlijk ovalen onder deze hoek) van de reflecterende potranden. Meer was ook niet nodig. Toppertje hoor. Hulde.
Het is helemaal jouw foto. En toch moest ik qua stijl ook heel even aan het werk van forumlid Jelmer denken. En dat is naar beiden toe als een compliment bedoeld!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2022, 11:48:45 »
Daar heb je een erg mooie motivatie gegeven.

Offline FotoHans

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2022, 11:51:21 »
8. Deze is wel grappig omdat er op de lamp is scherp gesteld. In dit geval ligt dat ook wel voor de hand. Overdag genomen zou de scherpte vermoedelijk op het gebouw in het midden zijn gekozen (en zou er, indien gewenst, ook meer scherptediepte zijn). 

Ik denk dat is scherp gesteld op de fietsen, die op dezelfde hoogte staan als de lamp......

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2022, 12:03:41 »
Daar heb je een erg mooie motivatie gegeven.

Dankjewel. Deze serie verdiende dat ook.   :)

Ik denk dat is scherp gesteld op de fietsen, die op dezelfde hoogte staan als de lamp......

Heb ik ook nog even aan gedacht, maar in dit geval sluit het een het ander niet uit.   ;)

Bij een relatief fel lichtpunt krijg je sowieso verzachting en een halo. En dat werkt denk ik het mooiste als er een scherp beeld in verstopt zit.
Maar misschien kan Machiel hier nog iets over zeggen.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2022, 14:25:25 »
Ja 1 en 2 springen er ver bovenuit voor mij
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Machiel84

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2022, 18:03:18 »
Wow! Dank alvast iedereen!! Ik heb vanavond geen tijd, maar zal hier morgen even uitgebreider op reageren!

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2022, 18:46:34 »
Geweldige serie.
Nr.8 vind ik heel mooi.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.