Auteur Topic: Portra 160NC op rol ZONDER perforatie?  (gelezen 417 keer)

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
  • Regisseur, fotograaf, videokunstenaar.
Portra 160NC op rol ZONDER perforatie?
« Gepost op: 24 maart 2022, 13:45:59 »
Ik heb van iemand een blikje Portra bulk film gekregen van volgens mij ergens tussen 2000 en 2010.
Ik dacht: mooi! bulk lader kopen en gaan! Maar in de wisselzak bleek het toch niet helemaal te passen. Toen ik een stukje afknipte en daarna bekeek, bleek dat de hele rol niet geperforeerd is?

Ik weet dat er 828 film bestaat, maar het lijkt me, ook toen, nogal niche om bulkfilm puur voor 828 camera's te verkopen, toch?

Een beetje een raadsel wat ik er nu mee moet...
Film en koffie.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Portra 160NC op rol ZONDER perforatie?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2022, 13:50:39 »
828 gebruikt schutpapier. Als ik mijn 828 bekijk zie ik ook geen mogelijkheden om geperforeerd een extra toe te kennen.
Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je deze eeuw nog 828 film op de rol kon kopen.

Mocht het absoluut zeker 828 film zijn kan je er natuurlijk altijd een camera voor aanschaffen. 0:) 
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2022, 13:54:28 »
828 gebruikt schutpapier. Als ik mijn 828 bekijk zie ik ook geen mogelijkheden om geperforeerd een extra toe te kennen.
Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je deze eeuw nog 828 film op de rol kon kopen.

Mocht het absoluut zeker 828 film zijn kan je er natuurlijk altijd een camera voor aanschaffen. 0:)
Nah, het lijkt niet specifiek 828 te zijn. Ook geen schutpapier te bekennen. Maar er staat verder ook geen 135 op oid. Ik heb aardig wat gezien, maar van deze rol begrijp ik he-le-maal niets. Kan er ook niets over vinden, behalve dan een zelfde blikje op ebay.
Film en koffie.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2022, 13:59:05 »
Maakt wel grotere beelden mogelijk.

Misschien te gebruiken in een camera die geschikt is voor 220? Schot voor de boeg.
Mijn code blijft analoog.

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2022, 14:02:21 »
Maakt wel grotere beelden mogelijk.

Misschien te gebruiken in een camera die geschikt is voor 220? Schot voor de boeg.
Zat er ook al aan te denken, maar dan de vraag of dat juist grotere of kleinere foto's oplevert  ^D
Ben ook niet kapot van het idee om nou 18 rollen lang te gaan hannesen met camera vullen in de wisselzak, en dan weer zo'n zwarte canister naar de fotozaak te brengen voor ontwikkelen, en hopen dat ze m goed openmaken. Of zou hier nog een betere methode voor zijn?
Film en koffie.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2022, 14:05:00 »
Zat er ook al aan te denken, maar dan de vraag of dat juist grotere of kleinere foto's oplevert  ^D

:'D

Alles is relatief.
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2022, 14:22:38 »
Als het exact 35mm is dan is het idd 828. Ik heb er wel een camera voor maar ik moet nog steeds een extra spoeltje maken (of kopen - op de beurs niets gevonden) Schutpapiertje heb ik al voorbereid.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2022, 19:54:25 »
Ik dacht dat ze bij FotoImpex of Macodirect ook zoiets verkopen, ongeperforeerde bulkfilm. Dan is het dacht ik meestal zwart-wit bewakingsfilm, documentenfilm... Enfin, zoiets.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2022, 21:50:07 »
ik heb hier agfapan 400 np (nicht perforiert.. ) ik stop het in mijn nikon 35ti bijvoorbeeld, die transporteert zonder van die nokjes, ik plak er wel een aanloopstrookje aan met perforaties zodat de op-rol-rol met een nokje de film wel 'oppakt' er zijn leuke dingen mee te doen..
of in mijn omgebouwde polaroid voor film.. 90 x 35...  ^^
gewoon in een 35 filmrolletje draaien.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2022, 21:53:16 door defotobakker »
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/