De Doka > Overige

puur nieuwsgierig hoe dit werkt. "gradation calculator"

(1/2) > >>

Tompie:
https://kaiser-fototechnik.de/en/produkte/artikel.php?nr=4026

heb ik nu al een paar keer zien voorbij komen, weet iemand wat dat is (ja, om de gradatie te bepalen ::) ) en hoe het werkt, en hoe je ermee werkt.
is het al om de gradatie te bepalen van een beeld dat je wil maken? of vanaf een negatief??  Ik snap er niks van.

Voor mij is gradatie iets dat ik bepaal naar eigen idee en zin op het moment van het maken van een print.

Bedankt

Kwibus:
Hallo Tompie,

Uitleg op https://www.macodirect.de/labor/papierentwickung/referenzkarten/kaiser-gradationsbestimmer .

Tompie:
aha, bedankt! zo simpel kan het dus zijn!
in het engels staat er geen uitleg bij  :D Maar mijn duits is toereikend om "zu
verstehe die Erklarung"

bedankt!

zilverprint:
Even off topic, maar deze methode veronderstelt zo een schijf en een doka belichtingsmeter.
Gradatie bepaling  kan ook zonder deze tools.

Kort: het maken van correcte contactafdrukken.  Het probleem met zo'n een schijf/ meter is dattie geen rekening houdt met het papier.  Merk/RC/FB
Gaat zelfs met gegradeerde papieren.  (omslachtiger - dat wel)

Een correcte contactdruk moet niet mooi zijn: deze moet informatie geven. En op het papier gedrukt waarmee je gaat vergroten.

Stap 1:  filter 2 in de vergroter. (zonder fllter indien  gegradeerd papier)
Stap 2:  de maximum black exposure vinden = de minimale belichting waar er geen extra zwarting meer bijkomt.
Stap 3:  met die belichtingstijd / papier / ontwikkelaar je  contactdrukken evalueren in het licht waarin je je vergrotingen gaat tonen.
Stap 4:  (optioneel)  een nieuwe contact print  met een contrastfilter dat de gradatie corrigeert (indien filter  4 en 5 : filterfactor meetellen)
Met wat rekenwerk, (vergrotingsfactor + balguittrek)  kun je zelfs een vrij precieze schatting maken voor je uiteindelijke print.

Marc

C.B.:

--- Citaat van: zilverprint op 17 maart 2022, 13:59:41 ---Even off topic, maar deze methode veronderstelt zo een schijf en een doka belichtingsmeter.
Gradatie bepaling  kan ook zonder deze tools.

Kort: het maken van correcte contactafdrukken.  Het probleem met zo'n een schijf/ meter is dattie geen rekening houdt met het papier.  Merk/RC/FB
Gaat zelfs met gegradeerde papieren.  (omslachtiger - dat wel)

Een correcte contactdruk moet niet mooi zijn: deze moet informatie geven. En op het papier gedrukt waarmee je gaat vergroten.

Stap 1:  filter 2 in de vergroter. (zonder fllter indien  gegradeerd papier)
Stap 2:  de maximum black exposure vinden = de minimale belichting waar er geen extra zwarting meer bijkomt.
Stap 3:  met die belichtingstijd / papier / ontwikkelaar je  contactdrukken evalueren in het licht waarin je je vergrotingen gaat tonen.
Stap 4:  (optioneel)  een nieuwe contact print  met een contrastfilter dat de gradatie corrigeert (indien filter  4 en 5 : filterfactor meetellen)
Met wat rekenwerk, (vergrotingsfactor + balguittrek)  kun je zelfs een vrij precieze schatting maken voor je uiteindelijke print.

Marc

--- Einde van citaat ---

Oef! Ik kijk eens goed naar mijn negatieven, ik houdt ze naast 3 voorbeelden van Dick Boer en dan probeer ik iets te schatten. Soms zit ik er glad naast, anders wordt het juist heel mooi. Maar meestal is 't voor mij eigenlijk betrekkelijk goed. Dus ik blijf het wel zo doen en wat oefenen.

Cyriel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie