Auteur Topic: Ilford HP5 autowinder  (gelezen 312 keer)

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
Ilford HP5 autowinder
« Gepost op: 15 maart 2022, 10:06:25 »
Ik heb eens een redelijk moderne aluminium ontwikkeltank voor 1 35mm film gezien, van Ilford, met een "op-de-spoeldraaier". Nu stond er dat het een Ilford HP5 autowinder was. Ik had er nog nooit van gehoord, maar 't was naar 't schijnt HP5, maar veel dunner en voor 72 24x36 foto's. Weet er iemand hoe dat juist zat? 't Zoekertje kan ik niet meer terugvinden spijtig genoeg.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline zilverprint

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Welcome to the Dark Side
Re: Ilford HP5 autowinder
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2022, 13:28:46 »
Vroeger had men typisch een speciale back bv Nikon F3 om een groter aantal kleinbeeld opnames te maken bv 250 / typisch voor sportfotografen.
Ilford had een andere oplossing:  HP5 autowinder, een zeer dunne film om 72 opnames ipv. 36  een ontwikkelspoel (metaal <> paterson)  te krijgen. 
Wegens relatieve onhandelbaarheid geen succes. Film van dit type bestaat niet meer tenzij zeer oude vervallen pakkingen.
Museumstuk.

HtH Marc
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2022, 14:33:54 door zilverprint »

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2022, 13:33:31 »
Zoiets als cassettebandjes C120. De tape kon zomaar breken of hij liep in de soep. Of allebei.
Om nog maar te zwijgen over het doordrukeffect.
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2022, 13:36:46 »
Als de film er niet meer is dan heeft de speciale ontwikkeltank ook weinig nut meer. En wie gebruikt er nog zo'n immense achterwand op zijn kleinbeeldcamera? Het is al meer dan dertig jaar terug dat ik dat voor het laatst in handen heb gehad.

Die rampzalige C120 bandjes herinner ik me ook. Kozen er ook nog wel eens voor om in de auto de boel te verstieren.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6ะก  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2022, 17:04:01 »
Bedankt! Ik was er wel benieuwd naar.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!