Auteur Topic: apx 400 en rpx 400  (gelezen 875 keer)

Online Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: apx 400 en rpx 400
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2022, 12:05:50 »
Ik heb redelijk wat New APX400 en Kentmere 400 geschoten het afgelopen jaar en de verschillen zijn niet heel groot (als ze er al zijn).
Ik gebruik dezelfde ontwikkeltijden voor beide films en krijg steevast vergelijkbare resultaten tussen die twee in de diverse ontwikkelaars die ik gebruikt heb (D76, FX-39 II, Fomadon Excel).
Ik kan het totaal niet onderbouwen maar ik denk met APX400 nét wat mooiere resultaten te krijgen naar mijn smaak. Grote kans echter dat dat gewoon tussen de oren zit...  0:)

RPX400 heb ik nog nooit gebruikt. Massive Dev Chart vermeldt overigens wel dezelfde tijd voor RPX400, APX400 én Kentmere 400 in D-76 1+1 (14 minuten).
Hoe dan ook, voor mij is het een fijne betaalbare film die ik graag gebruik. Als de één niet verkrijgbaar is, pak ik meestal gewoon de andere.
Als je twijfelt, koop er gewoon eens een aantal en probeer het een tijdje!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2022, 12:41:08 »
Het was niet mijn bedoeling om er een discussie van te maken, maar ik heb voor de grap eens teruggekeken naar de eerste bijdragen van zeer gewaardeerde en langdurige leden, velen zijn er ook gewoon ingesprongen zonder zich voor te stellen en toch hebben wij ze leren kennen, de forumregels verplichten het ook niet, het is natuurlijk wel leuk als men zich voorstelt maar als men het niet doet hoeft dat niet perse onbeleefdheid te zijn.

Je kunt het ook vergelijken met een fotozaak waar je naar binnen stapt en om advies vraagt, als je dan beleeft wordt geholpen dan kom je daar vanzelf weer terug, als je ontvangen wordt met "met wie hebben wij het genoegen" of "stel je eerst eens voor" dan kan dat heel intimiderend overkomen en je het gevoel geven  dat je niet welkom bent.

Als mensen hier binnenkomen en gelijk met een vraag komen zonder dat ik weet wie het is dan probeer ik toch te helpen voor zover ik kan helpen dan.

Je kan als je merkt dat er een zekere interesse is van een nieuw lid ook de vraag wat vriendelijker stellen als het gesprek een beetje op gang is gekomen met zo iets als: "Waar gaat je interesse naar uit?" of "het lijkt ons leuk als je wat meer over jezelf of je fotowerk verteld", dan komt het over als oprechte belangstelling en dan zullen nieuwe leden zich ook sneller thuis voelen.

Kijk er zullen altijd wel aanmeldingen komen van iemand met een eenmalige vraag, jammer maar helaas dan, ik heb ook wel gemerkt dat ik (en misschien andere knutselaars hier  :D) na aanmelding van een nieuw lid een reparatieverzoek krijg omdat hij ooit eens een verslag van ons had gelezen maar verder niet actief wil zijn op het forum, die moet ik dan ook teleurstellen.

Da's een heel verhaal Fred. Je lijkt mij wel.  :D  Ik zal zo voorzichtig mogelijk zijn, want ik ben veel te blij dat je weer terug bent. (!)  En ik weet dat jij ook heel graag serieus genomen wordt. Maar wie de bal kaatst moet hem verwachten, dus ik ga hem toch zachtjes proberen terug te spelen.

Het was niet mijn bedoeling om er een discussie van te maken

Je ondernam bewust actie en plaatste er twee quotes bij. Vervolgens stelde je een vraag: "Zijn dit soort opmerkingen nou steeds nodig?" Daarmee stelde je o.a. mijn reactie (Eef is mans genoeg om voor de zijne te staan) letterlijk ter discussie. En dan is het niet onlogisch als die discussie er ook komt.

maar ik heb voor de grap eens teruggekeken naar de eerste bijdragen van zeer gewaardeerde en langdurige leden, velen zijn er ook gewoon ingesprongen zonder zich voor te stellen en toch hebben wij ze leren kennen

Zeker. En ik hoor daar ook bij (dat "gewaardeerde" is dan weer aan anderen om een mening over te hebben haha). Bij mij ging het wat vreemd, want ik werd zonder notificatie uit het ledenbestand gekegeld, omdat ik te lang niet van me had laten horen. Over je welkom voelen gesproken. Daarna had ik niet zo'n behoefte om een (her)introductie te doen, dus ben ik maar gewoon via de invoegstrook de weg weer opgegaan. Maar door mijn veelvuldige posten, met open vizier, zal al snel duidelijk zijn geweest wie of wat ik ongeveer ben. Het heeft overigens wel een poosje geduurd voordat ik met een eigen "topic" kwam.

de forumregels verplichten het ook niet

Gelukkig maar dan.

Je kunt het ook vergelijken met een fotozaak waar je naar binnen stapt en om advies vraagt, als je dan beleeft wordt geholpen dan kom je daar vanzelf weer terug

Ik heb jaren in een fotozaak gestaan. Ben altijd beleefd geweest, maar heb, voor zover ik me kan herinneren, nooit iemand officieel welkom geheten. En ik heb uiteraard ook nooit gezegd "stel je eerst eens netjes voor". Zo heb ik het hier ook nooit gezegd trouwens. Maar volgens mij gaat de vergelijking met een fotozaak nogal mank. Ik werd daar betaald voor mijn diensten. In ruil daarvoor moest ik aan de ene kant geld verdienen voor mijn baas (= zoveel mogelijk verkopen) en aan de andere kant de klanten te vriend houden. (O, en deskundigheid werd in die tijd ook nog eens van een verkoper verwacht.)

Hier is eerder sprake van een club of een vereniging. Compleet met ledenbestand. De vraag is dus hoe je binnenkomt als nieuw lid van een club. En volgens mij maakt het dan niet uit of je jong, belegen of oud bent (maar dat idee kwam niet van jouw kant). Dan kun je in ons geval kiezen voor de invoegstrook (in een bestaande draad) of via een officiële introductie. Als je echter als eerste actie een nieuw topic aanmaakt en je allereerste zin op het forum luidt: "Zijn het nu dezelfde films of niet?", dan kom je toch wel redelijk "koud binnen". En dan is het helemaal niet zo gek als ik zeg: "Kom binnen en doe eerst je jas eens uit.   ;)  Niets meer en niets minder en zonder enige kwaadaardigheid. Dat zou duidelijk moeten zijn door de knipoog, alsook door mijn eerdere gedrag op dit forum. En ja, ik ga ervan uit dat nieuwe leden eerst een tijdje hebben meegelezen. Want waarom zou je ergens actief lid van worden als je helemaal niet weet waar je je in begeeft? Dus met enige voorbereiding weet Tom wel wat voor vlees hij met mij in de kuip heeft en dat dit alleen maar goed bedoeld is.  En dat ik, als ik in het clubgebouw ben, alle nieuwe leden vrijwel altijd als een van de eersten welkom heet. Op mijn manier, al naargelang de omstandigheid. En dat blijf ik ook zeker zo doen. Onder het motto "hoe meer zielen, hoe meer vreugd".   :)

Kijk er zullen altijd wel aanmeldingen komen van iemand met een eenmalige vraag, jammer maar helaas dan

Ook daar ben ik helemaal niet te beroerd voor, als ik iets nuttigs kan bijdragen. Hier is slechts één (recent) voorbeeld:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,30682.0.html
Komt hij terug? We zien het wel.

Tot slot, als dit over tact in het algemeen gaat dan wil ik met enkele heren hier nog wel een boompje opzetten in een toegewijde draad.   ;)

Zo, dat was het Fred. Ik ben het bijna altijd met je eens, maar nu even niet. En ik werd ergens persoonlijk op aangesproken. Vandaar. Maar gewoon hier blijven hoor! We kunnen je niet missen.

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2022, 12:56:46 door Mono »
Mijn code blijft analoog.

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2022, 14:29:56 »
Hallo,

Is het na 33 jaar nog steeds goedkoper om die oude emulsie te maken?

Waarschijnlijk wel.

33 jaar geleden waren de meeste emulsies van de grote spelers al omgesteld naar de ultieme en ingrijpende vooruitgang die eerder in dat decennium werd gemaakt. Vele fabrikanten zagen toen de digitale bui al hangen, en staakten verdere research in zilverfotografie.

Die laatste vooruitgang betrof het gecontroleerd kunnen aanmaken van de zogenaamde T-kristallen - zeg maar: geen klassieke min-of-meer kubusvormige zilverkristallen meer, maar wel onder vorm van platte plaatjes). Het was Kodak die in de jaren ’80 als eerste hiermee op de markt kwam, al snel gevolgd door andere fabrikanten (op basis van eigen research of van royalty’s). Deze fundamentele vooruitgang beperkte zich overigens niet enkel tot de klassieke fotografie, maar greep ook (soms zelfs nog eerder) plaats voor technische materialen (X-ray, microfilm, reprografische, grafische, …)

De verbruiker werd toen bestookt met een pak voordelen – maar voor de fabrikant (en ook voor de afwerkingsbedrijven) waren die voordelen nog veel groter. Een kort overzicht van de voordelen:
•   fijnere korrel
•   aanzienlijk minder zilver nodig voor dezelfde gevoeligheid en dezelfde zwarting
•   mogelijkheid om dunnere emulsies te gieten, met een pak voordelen, zoals
o      kleinere materiaalkost
o      bij daartoe aangepaste gietmachines: sneller gieten en drogen
o      betere scherpte
o      minder kwetsbaar
o      kortere verwerkingstijden en sneller drogen daarbij
o      mogelijkheid tot hogere verwerkings- en droogtemperaturen (waardoor nóg kortere tijden – de capaciteit van bestaande ontwikkelapparatuur ging met sprongen de hoogte in!)
o      minder actieve bestanddelen in de verwerkingsbaden en minder spoelwater (ecologie en economie!)
o      betere maatvastheid

Maar uiteraard waren er ook een aantal nadelen aan die technologie-sprong:
•   belangrijke veranderingen voor de klassieke methode van emulsie-aanmaak
•   dure aanpassingen aan of zelfs vervangen van de oudere gietmachines
•   gecontroleerd afzwakken of bleken van zilverbeeld wordt nagenoeg onmogelijk (enkel nog “alles-of-niets”)
•   omwille van de kortere verwerkingstijden: gevoeliger voor allerlei (zelfs minieme)  schommelingen in die verwerking

Films van de oude generatie hebben dus een hogere materiaalkost, en deze kan enkel gecompenseerd worden door besparingen op productiekosten. Dit kunnen goedkopere uurlonen zijn, minder strenge kwaliteitscontroles, goedkopere productiemiddellen (vaak met als belangrijkste gevolg grotere kwaliteitsschommelingen), …  Maar met zulke aanpak nog geld verdienen is niet zo vanzelfsprekend als men ook nog tevreden gebruikers wil hebben.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2022, 14:36:31 door Kwibus »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2022, 14:50:08 »
Kwibus, dank voor het uitgebreide antwoord.   :)

Die laatste vooruitgang betrof het gecontroleerd kunnen aanmaken van de zogenaamde T-kristallen - zeg maar: geen klassieke min-of-meer kubusvormige zilverkristallen meer, maar wel onder vorm van platte plaatjes). Het was Kodak die in de jaren ’80 als eerste hiermee op de markt kwam, al snel gevolgd door andere fabrikanten (op basis van eigen research of van royalty’s).

In mijn herinnering was het Fuji dat rond 1983 met de eerste nieuwe korreltechniek kwam. In hun 100 ASA (HR) kleurenfilm. Maar in zwartwit was het inderdaad Kodak, een paar jaar later. En dan is er geloof ik nog een subtiel verschil tussen de moderne Fuji, Kodak (T-grain) en Ilford (Delta) korrel, maar de achterliggende gedachte en het effect zijn niet zo heel verschillend volgens mij.

Films van de oude generatie hebben dus een hogere materiaalkost

Ja, en dat is hier dan het paradoxale.

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2022, 15:23:34 »
Hallo Mono,

In overeenstemming met de titel van dit draadje had ik het dus enkel over zwartwitfilms. In kleurenfilms werd deze technologie inderdaad al iets eerder gebruikt. Of Fuji nu rond 1983 de eerste was, of Kodak (1982 voor Disc-film, en 1983 voor film in strookconfecties) laat ik in het midden. Het kan allemaal een paar maanden eerder of later zijn, maar essentieel blijven de vruchten die we daar nu, 40 jaar (min of meer :)) later, van plukken.

Maar omdat ik het zelf ook wou weten surfte ik daarnet wat rond, en vond daarbij nog wat info op https://www.jstage.jst.go.jp/article/photogrst1964/49/6/49_6_499/_pdf , en ook op mijn favoriete site https://www.photomemorabilia.co.uk/ : kijk daar eens naar de tabel op https://www.photomemorabilia.co.uk/Colour_Darkroom/Early_Kodak_CameraFilm.html en daarop zoeken met "Kodacolor VR Disc film" .

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2022, 15:51:42 »
 :)  Leuke info. Daar ga ik nog dieper induiken.

In 1982 ging het balletje ((nieuwe korrel) rollen inderdaad. In Nederland en wat kleinbeeld betrof kon je de Fujicolor HR100 volgens mij net iets eerder krijgen dan de Kodacolor VR100. Maar misschien moest eerst de voorraad Kodacolor II op.

Maar we dwalen (opnieuw) af.   ;)

Offline Tompie

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2022, 19:48:53 »
en zo wordt mijn "eenvoudige vraag" ineens een serieuze discussie  ^D
Ik had voor de ontwikkeltijden gekeken naar rodinal, daar zitten verschillen in (eerder beperkt, maar bon...)
Ik ben intussen trouwens netjes voorgesteld  ;)
De eerste rpx hoop ik deze week te schieten, bij gebrek aan apx had ik dan maar de rpx meegenomen. zal proberen zijn. Maar ik hoop toch snel ook de apx te kunnen uitproberen en te zien of het verschillend is bij mij of het mogelijk ook tussen mijn oren kan zitten.
bulk heb ik al eens over gedacht, met de huidige prijzen misschien die optie toch weer eens opnieuw bekijken.
Bedankt allemaal al voor de uitleg en meningen!

Tom

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2022, 20:08:25 »
en zo wordt mijn "eenvoudige vraag" ineens een serieuze discussie  ^D

Dan weet je meteen waar je in terechtgekomen bent.   ^^