Auteur Topic: Vraagje over Lomo Potsdam  (gelezen 1537 keer)

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
Vraagje over Lomo Potsdam
« Gepost op: 14 maart 2022, 11:55:52 »
Ik heb een vraagje over Lomo potsdam film
Ik heb net een rol ontwikkeld die ik belicht heb met mijn Rolleiflex en wat mij opviel was dat de spacing van de foto’s nogal varieerde tot zelfs met een overlapping van foto’s
Dit heb ik nooit met andere filmrolletje gehad, het kan natuurlijk dat mijn camera wat TLC nodig heeft maar wat mij opviel aan de film was dat het schut papier nogal glad is zou dit effect kunnen hebben op het film transport van mijn camera ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Vraagje over Lomo Potsdam
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2022, 12:04:51 »
Welk type Rolleiflex is het?
Mijn code blijft analoog.

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2022, 12:06:13 »
Type D planar

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2022, 12:14:24 »
Die heeft naar ik aanneem die automatische stop bij 1 (film onder de eerste roller/as door)?

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2022, 12:18:36 »
Die heeft naar ik aanneem die automatische stop bij 1 (film onder de eerste roller/as door)?
Ja dat klopt, dat is ook de reden waarom ik het mij afvroeg of de gladheid van de rol invloed heeft op het film transport. Ik zal binnenkort een rol fomapan er door jagen en als die slechte spacing geeft dan moet mijn Rollei wat liefde krijgen

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2022, 00:21:23 »
Hallo,

Algemeen: redenen voor transportproblemen van film in camera (en elders) kunnen zijn:
- dunnere film (of dunnere sandwich film/schutpapier)
- gladdere film (polyester is altijd wat gladder dan acetaat)
- statische elektriciteit: moderne films met antistatische eigenschappen zullen statische oplading in heel grote mate voorkomen, maar toch kan dit nog voorkomen. Polyester onderlaag is ongunstig voor het optreden van statische elektriciteit, net zoals lage luchtvochtigheid  (komt vaak voor bij lage temperaturen - de afgelopen weken was die luchtvochtigheid bijvoorbeeld erg laan).

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2022, 09:30:06 »
- dunnere film (of dunnere sandwich film/schutpapier)

Dit kan zeker bij Rolleiflexen met de automatische "filmvoeler" een punt zijn. Ik heb een Rolleiflex Automat waar ik ooit Fuji Provia in heb geprobeerd - deze bleek te dun en de voeler werd niet geactiveerd (de bovenste roller moet geloof ik een klein stukje omhoog) - de hele film ging er doorheen zonder de teller te activeren.

Gladdere film lijkt me in dit mechanisme geen invloed te hebben maar helemaal zeker weet ik het niet. De rollers waartussen de film loopt hebben volgens mij geen andere connectie met tandwielen oid.

Heb je enig idee waar die Potsdam film gemaakt wordt?

Jon

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2022, 10:07:09 »
Wanneer de filmteller uiteindelijk is geactiveerd door de film voel-roller dan wordt het filmtransport gemeten door het meet wiel in het opspoel compartiment. Wanneer er sprake zou zijn van slip op dit meetwiel vanwege een glad film rug papier dan zouden de spaties tussen de frames groter moeten worden, niet kleiner.

Ik vermoed dat er dus helaas iets anders aan de hand is. 

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2022, 10:10:49 »
Dit kan zeker bij Rolleiflexen met de automatische "filmvoeler" een punt zijn. Ik heb een Rolleiflex Automat waar ik ooit Fuji Provia in heb geprobeerd - deze bleek te dun en de voeler werd niet geactiveerd (de bovenste roller moet geloof ik een klein stukje omhoog) - de hele film ging er doorheen zonder de teller te activeren.

Gladdere film lijkt me in dit mechanisme geen invloed te hebben maar helemaal zeker weet ik het niet. De rollers waartussen de film loopt hebben volgens mij geen andere connectie met tandwielen oid.

Heb je enig idee waar die Potsdam film gemaakt wordt?

Jon
Als ik het goed heb is het ORWO UN54.

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2022, 10:11:46 »
Wanneer de filmteller uiteindelijk is geactiveerd door de film voel-roller dan wordt het filmtransport gemeten door het meet wiel in het opspoel compartiment. Wanneer er sprake zou zijn van slip op dit meetwiel vanwege een glad film rug papier dan zouden de spaties tussen de frames groter moeten worden, niet kleiner.

Ik vermoed dat er dus helaas iets anders aan de hand is.
Zeg dat nou niet

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2022, 10:19:15 »
Zeg dat nou niet

Ok,  niet dus, voelt dat beter ?  ::)

Met een beetje geluk is het alleen maar wat verhard smeermiddel en/of stof en zou hij het weer goed moeten doen na een reiniging.

Ik zelf heb nooit een Rolleiflex 2,8 gehad en kan dus niet beoordelen in hoeverre er nog andere zaken een rol kunnen spelen. Is er bijvoorbeeld zoiets als een dubbel-opname mogelijkheid ?

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2022, 10:25:17 door hanskerensky »
------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline M Stormink

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2022, 10:20:51 »
Ok,  niet dus  ::)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2022, 10:35:15 »
Mijn Rolleiflex T (zonder filmvoeler) gaf ook onregelmatige spaties. Iemand heeft hem voor mij opengemaakt en het een en ander afgesteld en gesmeerd (de A en L van CLA zogezegd). Er zijn geen versleten tandwielen of zo vervangen. Hij doet het nu weer goed. Het was geen grote operatie.

Misschien maakt dit je weer iets vrolijker.   ;)

Maarreh, niet iedere patiënt is hetzelfde natuurlijk ...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2022, 10:44:08 »
Wanneer de filmteller uiteindelijk is geactiveerd door de film voel-roller dan wordt het filmtransport gemeten door het meet wiel in het opspoel compartiment.

Ja dat tandwiel heb je inderdaad ook nog.

ORWO UN54 lijkt me een vrij ouderwetse film dus met normale dikte.

Maar een D mag natuurlijk best een keer een nagekeken worden.

Jon

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2022, 15:58:47 »
Hallo,

..........

Heb je enig idee waar die Potsdam film gemaakt wordt?............

Als ik het goed heb is het ORWO UN54.

Waar die gemaakt wordt weet ik niet. Maar 't zal in elk geval niet (meer) in de ORWO-fabriek van Wolfen-Bitterfeld zijn. Deze ooit grootste filmfabriek van Europa (https://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/images/2/26/Filmfabrik_wolfen_1.jpg) werd namelijk helemaal tegen de vlakte gelegd... op één gebouw na, waar vroeger proefgietingen werden gedaan. Dat is nu ingericht als Industrie- en Filmmuseum.

Best interessant om te bezoeken, wat ik deed op 07.04.2015, toen ik er onderstaande  (digitale oO) opname maakte van dat gebouw:

(het bezoeken van allerlei foto-technische musea is trouwens één van mijn geliefkoosde bezigheden  ;) )