Auteur Topic: Printervraagje voor de zwart-witters  (gelezen 2134 keer)

Offline StefB

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Printervraagje voor de zwart-witters
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2022, 10:46:30 »
Bedankt voor alle info.
Samengevat komt het er op neer: ' doe dat niet; breng het gewoon naar een fotograaf '.
Weer geld uitgespaard ! ( geld dat nu wsch. naar film gaat  :D )
Ondertussen Zorki 2C, Zorki C, Zorki 4, Zorki Mir, Zorki 4K;
En Nikon FE, Bessa-T, en...en...
Zucht....

Offline MartinGJ

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2022, 16:16:26 »
Ik vind het juist heel bevredigend om zelf te printen. Het is wel een hoop gedoe on een goede workflow te krijgen, maar geldt dat ook niet voor het afdrukken van negatieven?

Mijn eerste pogingen liepen op niets uit omdat ik nog dacht dat de print er exact zoal op het scherm uit moest zien, maar dat is technisch niet mogelijk. Met soft-proofing kun je er wel heel dicht bij komen. Als je de dan gevonden instellingen bewaard Is het eenvoudig om daarna prints te maken op hetzelfde papier.

Wat ik inmiddels wel heb geleerd is dat je beter originele inkt kunt gebruiken dan die van derden. En print je zwart-wit geef dat dan ook aan in het apparaat.
Groets,
Martin

Stofjes weghalen is als sterrenkijken: je ziet er steeds meer

Offline Beeldmaker

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2022, 20:21:37 »
Wanneer je een echte en goede fotoprinter gaat gebruiken, ik kan alleen maar spreken over de Epson modellen (SC-P 700 / SC-P 800 / SC-P 900)  en je systeem is eenmaal correct gekalibreerd, is het eenvoudig om mooie afdrukken te maken.  Zeker in Zwart/Wit. En als je dan een barytpapier gaat gebruiken (Ilford galerie gold fibre silk) bijvoorbeeld,met het juiste ICC profile,  krijg je een print die , en dat horen ze hier niet zo graag, evengoed of zelfs beter is dan een zeer goede klassieke afdruk uit de doka. Zelfs de authentieke geur van barietpapier krijg je erbij. En natuurlijk de levensduur/houdbaarheid. 
Bijkomend voordeel als je zelf print , je hebt na enkele minuten een perfecte print in je handen. (droog en vlak) . Wil je dit proces uitbesteden, continu voor heel wat afdrukken,   dan kost het je veel meer.
Maar alles staat en valt, met een goed gecalibreerd systeem , de juiste papierprofielen en de instellingen voor afdrukken in Photoshop of Lightroom.

groeten,

Stefan

Offline StefB

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2022, 20:57:20 »
@Beeldmaker,
Dan spreek je nu wel over professionele en grootformaatprinters (A3).
En: met duidelijk  ook een ander prijskaartje.
Ik denk dat ik met het aantal afdrukken dat ik wil doen toch beter met een afdruk van bij een fotograaf blijf...

mvg
Stef
Ondertussen Zorki 2C, Zorki C, Zorki 4, Zorki Mir, Zorki 4K;
En Nikon FE, Bessa-T, en...en...
Zucht....

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2022, 12:20:47 »
Gebruik al jaren Canon printers met de originele inkt en heb geen last van verstopte spuit mondjes.
Vindt het ook gewoon erg leuk om een foto op papier te hebben en door zelf af te drukken leer je het hele proces ook goed kennen.
Dus voor mij is het leer proces ook belangrijk, je ziet bij iedere afdruk toch wat er net beter kan maar dat begint natuurlijk ook al bij het maken van de foto.

Ik zou gewoon beginnen met een kleuren printer die meerdere zwart cartridges heeft. Werkt naar mij idee prima

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2022, 23:02:29 »
Tsja, ik vind het echte gevoel van fotopapier uit de DoKa gewoon het prettigst en is denk ik ook veruit het minst dure voor wat grotere formaten maar voor kleiner als A3 gebruik ik wel m'n brother inkjetprinter op 'fotopapier' specifiek voor die printer.
Meestal kleur van gedigitaliseerde en digitaal bewerkte negatieven maar ook wel van zwartwit negatieven.
en die brother drukt die best goed af. Met inkt enzo erbij is het wel een dure afdruk. ZW zonder gebruik maken van de kleureninkt gaat ook en dan is de kwaliteit ook nog goed maar met de kleureninkt erbij geactiveerd wordt het op dat fotopapier toch mooier, krijgt meer diepte ook al worden de grijstonen dan dus met een kleurenmenging gemaakt.

Maar over het algemeen vind ik het mooier (ja, is anders) op echt fotopapier dus het is echt een uitzondering, bijvoorbeeld als ik een bepaalde bewerking wil doen die digitaal (veel) makkelijker is dan analoog.
De prijs van zo'n inktafdruk is zeker voor bijv. een 30x30 behoorlijk pittig alles omgerekend... en groter moet ik toch in de DoKa doen omdat die printer niet groter gaat dan A3
En zeker op die formaten mis ik de analoge nuances door de digitale werkwijze al vrij snel.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline annoh

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2022, 23:01:50 »
Er luidt een eeuwenoud spreekwoord: "Bezint eer ge print!".

Je hebt 2 soorten inkt, dye en gepigmenteerd. Wil je zweemvrije zwart wit prints maken dan heb je gepigmenteerde inkt nodig.

Ik heb jaren lang met Epson A2 printers gewerkt. (4800,4880, 4900) En daarnaast 2400 en 2880 A3+ printers van Epson. Mist je weet hoe het moet en mits je het juiste papier gebruikt heel goede resultaten. Diep zwart en goede doortekeningen.

Ik heb nu een Canon A3+ printer, ook gepigmenteerde inkt en ook n u weer heel mooi resultaat.

Photoshop is niet een heel handig programma om mee te printen. Je moet ongeveer 30 vinkjes goed zetten dan wel controleren voordat je print. Indien je dat beheerst is zwart wit printen kinderlijk eenvoudig!
Voor handige passe-partouts en voor straatfotografie: www.staallijst.nl