Auteur Topic: Printervraagje voor de zwart-witters  (gelezen 1526 keer)

Offline StefB

• Regelmatige bezoeker
  • **
Printervraagje voor de zwart-witters
« Gepost op: 12 maart 2022, 15:24:31 »
Hallo,
Ik ben zinnens om zelf mijn zwart-wit foto's af te printen.
(voorlopig zit donkere kamer werk er niet in, eventueel wel ontwikkelen, maar zeker niet afdrukken)

Dus een aantal (mogelijks domme) vragen voor degenen die met een printer werken:
* zijn er zwart-wit fotoprinters? (dus geen kleurenprinters)
* gebruiken jullie kleurenprinters voor het zwart-wit werk?
* zijn er betaalbare en toch kwalitatieve printers voor fotoafdrukken? (ik bedoel: minder dan 350€)

groeten
Stef

N.B. mijn verkoper in Oekraïne stelt het gezien de situatie goed, maar is zoals velen wel op de vlucht..
Ondertussen Zorki 2C, Zorki C, Zorki 4, Zorki Mir, Zorki 4K;
Zucht....

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Printervraagje voor de zwart-witters
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2022, 17:06:56 »
Wat bedoel je met printers, wil je een fotolab beginnen :P
Wim

Offline StefB

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2022, 18:01:36 »
Ik zoek dus gewoon een goede printer die fatsoenlijke zwart-wit foto's kan afdrukken...

S.
Ondertussen Zorki 2C, Zorki C, Zorki 4, Zorki Mir, Zorki 4K;
Zucht....

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2022, 19:12:31 »
Ik begrijp je niet @:)
Wim

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2022, 19:17:54 »
Zwart/wit printers bestaan niet, wel printers die o.a. zwart kunnen printen op wit papier  ^^
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2022, 19:24:17 »
Je zou een basic lazer printer kunnen gebruiken die alleen zwarte toner gebruikt maar het resultaat zal zeker tegenvallen omdat die dingen bedoeld zijn voor documenten met voornamelijk tekst.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2022, 19:27:54 »
Een printer is een afdruk machine met een papier rol, zwart wit printers worden niet meer gebruikt. deze printers werkten met een rol waarvan de gradatie  erg hard was met voorbelichting werd de gradatie bepaald.
Kleuren printers werkten ook met een rol van een normale gradatie, een tussenvorm was een combinatie van analoog een digitaal.
Om van een lang verhaal nu tot een aanbeveling te komen.
Je zoek een vergroter met bakjes om foto,s af te drukken.
Printjes worden gemaakt met een hele dure machine vergezeld door een correctie maar altijd met dezelfde vergrotingen maatstaf.
De afdrukken die je maakt met een vergroter heten foto,s , machinaal heten ze printjes.
Wim  8)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2022, 19:38:37 »
Zover ik weet zijn er geen specifieke zwart/wit printers, misschien in het professionele grootformaat segment wel maar daar zit wel een erg pittig prijskaartje aan.
Je zal altijd wel iets van een kleurzweem zien vrees ik. Het kan ook afhangen van de gebruikte inkt heb ik gemerkt.
Ik heb een Epson XP-540 all in one (was geloof ik €80,-) en met de originele inkt had ik best redelijke z/w foto's, wel met een hele lichte rode zweem. Dit gaf wat warme foto's.
Met imitatie inkt (van 123 inkt) had ik hele koude z/w afdrukken, blauwe kleurzweem dus.
Buiten de all in one heb ik nu ook een Epson Eco Tank 8550 voor foto's, deze maakt mooie neutrale z/w foto's. Deze heeft ook grijze inkt voor z/w afdrukken.
Dit is alleen wel een A3 printer vanaf ongeveer €700,-, buiten jouw budget dus. Ik geloof dat de ET-8550 de enige Epson (in het consumenten segment) met grijze inkt is.
Misschien is de Canon Pixma G650 Megatank wat voor je, deze kost bij Cameranu op het moment €259,-. Hij print tot maximaal A4.
Deze heeft 6 kleuren inkt (icl. grijs) en inkt reservoirs in plaats van cartridges (net als mijn Epson Eco Tank). Dat print voordeliger als cartridges, je koopt de inkt in flesjes en vult bij wanneer het nodig is.
Ik zeg er wel bij dat ik geen ervaring met deze printer heb, ik zag hem toevallig op een site staan en het leek erop dat deze ook grijze inkt had en het voordelige tank systeem.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2022, 20:13:23 »
Hallo,

De printer die Willemse bedoelt is waarschijnlijk eentje van de soort zoals te zien op https://www.elektroniknet.de/elektronikfertigung/strategien-trends/das-rechnergesteuerte-farbfoto-labor-kommt.145895.html (maar waarschijnlijk wel een pak moderner).

De printer die StefB bedoelt is waarschijnlijk eentje in de aard van deze die je vindt op https://nl.canon.be/printers/ ,
ofwel wat groter, zoals https://www.agfa.com/printing/products/jeti-tauro-h3300-led/ ,
ofwel wat sneller zoals bijvoorbeeld https://xeikon.com/en/products/8500-rex .
Maar in elk geval zal je dan toch ook je opnamemateriaal moeten digitaliseren (scannen).

Er zijn natuurlijk nog tal van andere soorten printers, zoals https://nl.sumup.be/3g-betaalterminal/shopping/?gclid=EAIaIQobChMIiZ6y6KLB9gIVFp7VCh1VQQM7EAQYASABEgI1U_D_BwE .

En er zijn natuurlijk nog de printers van vlees en bloed, zoals https://letterpers.nl/wp-content/uploads/2021/10/Letterpers_letterpress_ambachtelijke_drukkerij_drukker_ambacht_erfgoed_amersfoort_IMG_3068.jpg - of hun hedendaagse opvolgers: https://www.werkenbijkivo.nl/drukker .

Eerst misschien even vastleggen wat men bedoelt?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2022, 20:14:00 »
Met "printer"wordt hier natuurlijk bedoeld ïnktjet printer die je aansluit aan de computer om je scans of je digitale foto's mee af te drukken.

Er waren (zijn?) voor de grote Epson pigment printers inkt setjes te krijgen die puur voor z/w waren.

Overigens waren deze printers ook met hun normale inkt ook al heel goed in neutraal z/w afdrukken.

Maar die printers vallen buiten jouw prijsklasse.

Er zijn volgens mij geen printers die alleen voor z/w (foto's) zijn.

Ik gebruik zelf al een aantal jaren een Canon MG7753 - deze was volgens mij onder 200 euro en deze kan hele redelijke z/w afdrukken maken. Ze zijn niet volledig "neutraal"- er zit altijd wel een beetje kleurzweem in. Maar omdat ikzelf graag z/w naar sepia omkleur maakt mij dat weinig uit.

Maar deze printer is helaas niet meer te krijgen - ik gok dat er wel opvolgers van zijn. Die Canon Pixma G650 is misschien wel een goed optie.

Er kan wel verschil zitten tussen de inktsoorten - de originele (en dure) zal meestal wel de beste zijn maar ik gebruik die van de Action ( 0:) ) en eigenlijk gaat dat verrassend goed.

Jon

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2022, 20:31:34 »
Hallo,

....................
Er kan wel verschil zitten tussen de inktsoorten ....................
Mijn ervaring met zwartwit afdrukken met zulke kleurenprinters is echt wel goed! Sommige ervan kan je enkel met de zwarte inkt laten afdrukken, dus de kleuren uitschakelen.

Inkt is toch wel erg belangrijk, draagt veel bij tot de kwaliteit, en moet ook gekozen worden in functie van het gebruik. Er zijn watervaste en niet-watervaste inkten, en er zijn inkten met zogenaamde pigment of dye samenstelling. Veel watervaste inkten laten nogal wat oplosmiddelen vrijkomen in de lucht. Pigmentinkten (in de codes ervan vindt men soms PG terug) zijn veel lichtbestendiger, en absuluut noodzakelijk voor buitengebruik. Maar ze geven minder levendige resultaten (minder glans, lagere densiteit).

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2022, 20:38:48 »
Ik heb de handdoek in de ring gegooid kwa zelf printen. Heb een epson r2400, toch in die tijd een topmodel waarbij ik echt wel mooie resultaten kreeg. Echt mooi zwart-wit, maar tjonge jonge, wat kostte dat veel moeite. Om alles voorspelbaar te krijgen moet je je workflow goed voir elkaar hebben en houden. Kost veel trail en error. Ik ben er klaar mee. Mooie foto’s laat ik online afdrukken of maak thematisch een fotoboek. Kost minder en de kwaliteit is echt oke.

Echt mooi wordt het natuurlijk pas als het een barriet afdrukje uit de doka is, maar daar gaat het nu niet om.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2022, 23:35:35 »
Wij hebben nu een club met een dure A2 printer van Epson, de techniek is in handen van Jan en heeft er heel veel verstand van de zwart wit foto s zijn prachtig kan de concurrentie aan van analoge afdrukken, ook in kleur is de kwaliteit van grote klasse, met z,n vieren betalen wij de kosten, het heeft lang geduurd maar zijn met de nieuwe Epson is een grote sprong vooruit.
Wim

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2022, 23:41:51 »
Het probleem met inktjet printers is dat je ook veel moet printen om de koppen open te houden en je workflow voorspelbaar. Dat kost tijd en inkt.
Voor af en toe n printje kun je het beter uitbesteden en het laten afdrukken op bv hahnemuhle papier.
Kost meer dan n Kruidvat of Hema afdruk, maar verschil zie je wel.
Of als je de mogelijkheid hebt, richt n doka in en creëer daar n constante workflow.
Kost ook tijd en papier, maar je hoeft niet om de zoveel tijd n zinloze print te maken om alles stabiel te houden.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2022, 08:19:54 »
Ik ben het met wouterhazel eens. En volg dezelfde workflow. Mijn printer heb ik al jaren geleden afgeschaft, wat een ellende en hoge inkt kosten. Veel eenvoudiger is je printwerk te laten doen. En naast afdrukjes kun je posters, boeken etc laten maken in veel betere  kwaliteit. Enige verschil is dat je circa week vooruit moet kijken. Met fuji kun je ophalen bij je plaatselijke fotograaf, dus geen verzendkosten. En er zit een afdruk fabriek in mijn stad, haal ik het werk ook op, weer geen verzendkosten.
Alleen analoog z/w rechtstreeks op analoog papier doe ik nog zelf. Maar dat is geen printen.