De Doka > Overige

Dokaruimte

<< < (4/4)

wouthazel:
Ik zou me er niet druk over maken, heb jaren in mijn badkamer die wit was mijn doka gehad. In het begin nog wel een beetje panisch wat proefjes gedaan.....nooit wat gezien van sluier.

Cor:
Rond mijn vergroter heb ik de wandjes midden grijs geverfd, zwart is ook weer zo heftig, en mat grijs is prima. Als het goed is komt er sowieso geen of weinig strooilicht uit je vergroter, alleen een gerichte bundel op je fotopapier. De wandjes rond mijn ontwikkel bakken zijn geel, plafond is wit. Probeer de droge (vergroter) en natte kant zo ver als mogelijk is uit elkaar te houden.

Succes,

Cor

Marcel:
Ik heb een jaar of 6 in een badkamer gewerkt met mijn vergroter en dat ging prima.
Lekker makkelijk want alles bij de hand, alleen een raam en een deur lichtdicht gemaakt

Huub:

--- Citaat ---Ik ga het maar een test uitvoeren met Ilford multi grade V de luxe.
1 x met Amber en1 x 1x met roodlicht.  3 min. is dat voldoende?
Kan ik ook de invloed van de doka in mijn super witte en glanzende badkamer bekijken.
--- Einde van citaat ---

Ilford geeft in zijn gebruiksaanwijzing dat amber licht voor haar papier beter is, dus daar zou ik mij aan houden. Het testje is verder wat ingewikkelder dan een stuk papier 3 minuten open onder dokalicht houden. Zoals al aangegeven heeft papier een drempelwaarde en een beetje licht nodig voordat het reageert. Je belicht daarom een strook papier tot het grijs toont na ontwikkeling, zodat je zeker weet dat je over de drempel bent. Hoe grijs is niet belangrijk, maar je moet na ontwikkeling goed kunnen zien dat het niet meer wit is. Het mag ook niet bijna zwart zijn, want dan zie je vervolgens het effect van het dokalicht niet meer. Daarna belicht je een nieuw stuk papier en leg je er een stuk of 10 muntjes of iets dergelijks op, waarna  je elke minuut een muntje weg neemt. Na 10 minuten ontwikkel je dat stuk papier en tel je hoeveel rondjes je kunt zien. Als dat er minder dan een stuk of 5 zijn, zit je goed en weet je dat je tenminste 5 minuten hebt tussen het moment dat je het vel uit de doos neemt en je het in het stopbad legt. Zijn het er meer dan 6 of 7, dan heb je een probleem en is het meest waarschijnlijke dat je dokalamp niet goed is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie