Auteur Topic: Positief fotopapier  (gelezen 2004 keer)

Offline DutchLeeuwtje

• Analoog liefhebber
    • Mijn niet analoge werk
Re: Positief fotopapier
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2022, 11:05:06 »
Fotopapier heeft vaak een DIN/ASA waarde van 2-6.
Ik gebruik in mijn lichtmeter een ASA van 3 en dat werkt goed.
Wel heb ik ondervonden dat mijn Foma fotopapier (en volgens mij al het fotopapier) gevoeliger is voor blauw licht. Dus luchten bijten snel uit en UV licht heeft veel invloed op de door het papier ervaren lichtsterkte. Een lichtmeter werkt dus niet altijd 100%

Have fun met het spelen met fotopapier!

Offline zilverprint

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Welcome to the Dark Side
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2022, 15:31:12 »
Fotopapier heeft vaak een DIN/ASA waarde van 2-6.
Ik gebruik in mijn lichtmeter een ASA van 3 en dat werkt goed.
Wel heb ik ondervonden dat mijn Foma fotopapier (en volgens mij al het fotopapier) gevoeliger is voor blauw licht. Dus luchten bijten snel uit en UV licht heeft veel invloed op de door het papier ervaren lichtsterkte. Een lichtmeter werkt dus niet altijd 100%

Have fun met het spelen met fotopapier!

De truc van variabel contrast papier is dat er twee lichtgevoelige emulsies worden aangebracht.
De laag contrast emulsie is enkel (sort of) groen gevoelig
De hoog contrast emulsie is enkel blauw gevoelig;
Ik heb ooit met een slecht (ultra laag contrast negatief) kunnen printen  met een grade 6+ door een puur donker blauw filter te gebruiken.

HtH Marc

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2022, 15:42:56 »
Een van de vragen die nu in mij opkomt is : kun je iets van een Asa of Din waarde geven aan je papier zodat je weet hoe lang de sluitertijd moet zijn.
Voor blauw/groen licht richting de 6, voor rood licht richting de nul.

Mijn ervaring is dat je op papier relatief veel nuances krijg in het wit en weinig in het zwart, daarom kan je beter een stop onderbelichten dan overbelichten. Mijn eerste gok is meestal rond de 6. Dat is meestal okay voor een scan, ik heb geen idee of je voor een contact afdruk anders (meer) wil belichten.

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2022, 08:11:56 »
Opzoek naar wijsheid betreffende het direct op papier fotograferen, kom ik steeds tegen dat de hoeveelheid UV licht bepalend is voor de belichtingstijd .
Dan denk ik: UV filter ervoor en we kunnen de lichtmeter vertrouwen.
Of is dat te simpel ivm de vraag hoeveel UV licht een filter tegenhoud, de ene filter is ook weer niet de andere.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Kwibus

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2022, 17:34:15 »
Dag Paudee,

Wat wij doorgaans een UV-filter noemen is een filter dat UV absorbeert. Eigenlijk taalkundig dus niet korrekt, zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een geel- of roodfilter die geel of rood doorlaten en niet absorberen!

Duitsers spreken daarom wel eens van een UV-A filter. Dat heeft dan weer niks te maken met golflengtegebieden UV-A, UV-B, UV-C, maar duidt op een UltraViolet Absorbierendes filter.

Als je een filter heb dat UV net doorlaat in plaats van te absorberen dan zit je wel goed. Dergelijke filters worden bijvoorbeeld gebruikt bij misdaadfotografie - maar dan wel in combinatie met een kwartsobjectief. En dat geeft dan meteen weer een bijkomend probleem aan: een objectief dat niet uit kwartsglas is opgebouwd werkt dus voor golflengten onder de 350 nm (ongeveer) als een UV-absorberend filter. En dat maakt het meten allemaal niet makkelijker. Ik meen dat testen maken de enige betrouwbare optie is.