Auteur Topic: Mijn eerste Kiev....  (gelezen 656 keer)

Offline fribos

• Regelmatige bezoeker
  • **
Mijn eerste Kiev....
« Gepost op: 17 januari 2022, 16:12:43 »
Recent heb ik via Marktplaats een Kiev 4a gekocht. Er zit een Helios 103 lens bij. Dat is een 53mm f1.8. Het is een geweldig ding die camera. Met een mooi verhaal natuurlijk, over hoe de Russen na WO2 de niet alleen de blauwdrukken voor deze camera uit Duitsland meenamen maar ook de machines en het personeel uit de fabriek.
Het was even wennen maar de camera bevalt prima. En zelfs met de Helios lens ben ik erg tevreden over de resultaten. De Jupiter lenzen schijnen beter te zijn.
Ik plaats drie foto's die ik de afgelopen maand heb genomen met de Kiev 4a. Ze zijn ontwikkeld en gescanned door Het Fotovakhuis in Haarlem.

Foto 1: Miezerig weer in het Vijlenerbos. Portra400, 1/250 f5,6

Foto 2: Baggerweer in Wijk aan Zee, Fujifilm Superia X-tra 400, 1/250 f4

Foto 3: Laat in de middag in de Haven van IJmuiden. Fujifilm Superia X-tra 400, 1/250 f8

Offline EricDamstra

• Vaste bezoeker
Re: Mijn eerste Kiev....
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2022, 16:20:43 »
Mooie platen.
Fotovakhuis levert wel kwaliteit zo te zien. Goede scans naar mijn idee.

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2022, 16:31:45 »
Geweldig.
Beware of darkness.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2022, 16:40:37 »
Dat ziet er niet verkeerd uit. Gefeliciteerd nog en veel plezier ermee.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2022, 17:02:07 »
Leuke serie. En ook nog een aparte camera, kom je niet zo veel meer tegen.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2022, 17:25:46 »
Fraaie serie  :) , nummer 2 geeft de stemming goed weer.

De Helios-103 is een bijzondere/aparte lens met een Gauss formule. Zeiss was trots op de Contax en de Sonnar, en zou zelf nooit een Biotar of Gauss type standaardlens voor de Contax maken. Een uitzondering is de zeldzame semi groothoek van 4cm.
De Helios tekent wat zachter, en ronder. De Jupiter (Sonnar) is wat scherper en vlakker.

Het kan aan de scans liggen, maar als je de lens en de body laat collimeren (opnieuw op oneindig stellen) dan worden je negatieven nog een stuk scherper.

Zelf gebruik ik regelmatig de Kiev IIa en de Kiev 4a.

Citaat
En ook nog een aparte camera, kom je niet zo veel meer tegen.

Als je bij mij de kast opendoet en Kiev roept...  :D Vreemd genoeg zijn ze door East West Agencies nooit verkocht in Nederland. Naar mijn weten tenminste. Ze verschenen dus niet zoals de Zenit en de Zorki in het straatbeeld. 

Deze Kiev werd wel naar andere landen geëxporteerd. Wellicht een succesvolle stap van Zeiss Ikon? De Kiev 88 kwam wel op de markt in Nederland, maar Hasselblad verkocht er geen camera minder om.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline fribos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2022, 17:35:28 »
Fraaie serie  :) , nummer 2 geeft de stemming goed weer.

De Helios-103 is een bijzondere/aparte lens met een Gauss formule. Zeiss was trots op de Contax en de Sonnar, en zou zelf nooit een Biotar of Gauss type standaardlens voor de Contax maken. Een uitzondering is de zeldzame semi groothoek van 4cm.
De Helios tekent wat zachter, en ronder. De Jupiter (Sonnar) is wat scherper en vlakker.

Het kan aan de scans liggen, maar als je de lens en de body laat collimeren (opnieuw op oneindig stellen) dan worden je negatieven nog een stuk scherper.

Zelf gebruik ik regelmatig de Kiev IIa en de Kiev 4a.

Als je bij mij de kast opendoet en Kiev roept...  :D Vreemd genoeg zijn ze door East West Agencies nooit verkocht in Nederland. Naar mijn weten tenminste. Ze verschenen dus niet zoals de Zenit en de Zorki in het straatbeeld. 

Deze Kiev werd wel naar andere landen geëxporteerd. Wellicht een succesvolle stap van Zeiss Ikon? De Kiev 88 kwam wel op de markt in Nederland, maar Hasselblad verkocht er geen camera minder om.

Dat is een heel goede tip, maar wie kan zulke camera's/lenzen opnieuw instellen?
Overigens: de foto's verliezen aan scherpte bij het uploaden merk ik. Als ik de bestanden gewoon op mn laptop open zijn ze een stuk scherper.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2022, 17:54:22 »
leuk hoor.....die 2e foto heeft een heel mooi sfeertje
Wipneuzen, grote neuzen, zelfs haakneuzen, ik vind alles prima…..maar ik heb een bloedhekel aan wijsneuzen!

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2022, 18:50:49 »
Mijn avatar zegt genoeg denk ik.  :D
Mooie camera's waarmee erg mooie resultaten zijn te behalen. Je moet alleen niet de latere exemplaren hebben. De kwaliteit daarvan is een stuk minder.

Hier is een hoop leesvoer. Er was nog een andere goede site, maar die schijnt niet meer te bestaan.

http://cschu.redirectme.net/mirrored/cameraquest/www.cameraquest.com/zconrfKiev.htm

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2022, 21:17:56 »
Ik heb net mijn eerste KIEV gekocht. Ben benieuwd of die net zo goed bevalt als die van jou. Met beetje meezit krijg ik hem van de week binnen met de post. (ik refresh steeds de track & trace maar nog weinig nieuws)
De wayback machine (internet archief) heeft geholpen met je tip voor meer info
https://web.archive.org/web/20040918084855/http://www.cameraquest.com/zconrfKiev.htm

En deze is ook leuk: sovietcams (even doorklikken naar KIEV)

Zo, en nu zoek ik nog website waar je aan de hand van productie nummer, jaartal van je camera kan achterhalen .
Iemand tips ?
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 21:29:49 door cmug »

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2022, 23:44:42 »

Offline fribos

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2022, 00:38:07 »
Ik heb net mijn eerste KIEV gekocht. Ben benieuwd of die net zo goed bevalt als die van jou. Met beetje meezit krijg ik hem van de week binnen met de post. (ik refresh steeds de track & trace maar nog weinig nieuws)
De wayback machine (internet archief) heeft geholpen met je tip voor meer info
https://web.archive.org/web/20040918084855/http://www.cameraquest.com/zconrfKiev.htm

En deze is ook leuk: sovietcams (even doorklikken naar KIEV)

Zo, en nu zoek ik nog website waar je aan de hand van productie nummer, jaartal van je camera kan achterhalen .
Iemand tips ?
Leuk, veel plezier met de Kiev! Volgens mij zijn de eerste twee cijfers van het serienummer het jaartal van productie.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2022, 11:52:22 »
Was dat niet pas bij de latere uitvoeringen?

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2022, 11:53:05 »
Volgens mij zijn de eerste twee cijfers van het serienummer het jaartal van productie
Ah,. . .dan is die van mij uit 1966 dus.

Offline jspoelstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2022, 12:09:32 »
Leuk, veel plezier met de Kiev! Volgens mij zijn de eerste twee cijfers van het serienummer het jaartal van productie.

dat dacht ik inderdaad ook!
ben ooit in de wereld gestapt van de rangefinders met een paar Kievs. ik heb nog altijd spijt dat ik die weg heb gedaan...