Auteur Topic: 9x12cm glasplaat/filmhouder gezocht!  (gelezen 241 keer)

Offline lourendier

• Nieuw
  • *
  • Student Fotografie en Film
9x12cm glasplaat/filmhouder gezocht!
« Gepost op: 12 januari 2022, 13:03:29 »
Hédaar!

Ik heb een maandje terug een oude Technica Hengelo grootformaat camera op de kop getikt en ondertussen schoongemaakt en in waarde hersteld.
Nou was ik er heilig van overtuigd dat mijn 4x5 cassette er wel in zou passen, maar dit blijkt niet het geval. Hoogstwaarschijnlijk 9x12cm dus.

Deze worden veelvuldig aangeboden op Ebay vanuit Oekraïne, maar dan betaal je je blauw aan invoerrechten en wacht je 100 jaar op een pakketje dat misschien de weg nooit vindt.

Dús, bij deze mijn vraag. Heeft iemand van jullie toevallig een 9x12 houder- of een creatieve oplossing voor de hand liggen? dan hoor ik dat graag.

Dank!

Lourens
Student Fotografie en Film
St.Joost School of Arts and Design, Breda

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: 9x12cm glasplaat/filmhouder gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2022, 13:24:12 »
Hé daar terug, oftewel hallo Lourens.

Misschien kan iemand hier jou wel helpen. Maar zien we je daarna nog terug? Van een student fotografie en film zijn wij hier niet vies natuurlijk. Eh... rare uitdrukking eigenlijk. Nou ja, je snapt het wel.   ;)

Doe het je kind(eren) niet aan.

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2022, 14:58:45 »
Vreemd dat de cassettes niet passen.
Voor zover mij bekend zijn de huidige vlakfilm cassettes voor 9x12 en 4x5 inch aan de buitenzijde gelijk en dus onderling uitwisselbaar.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2022, 15:07:06 »
Vreemd dat de cassettes niet passen.
Voor zover mij bekend zijn de huidige vlakfilm cassettes voor 9x12 en 4x5 inch aan de buitenzijde gelijk en dus onderling uitwisselbaar.

De Fidelity cassettes voor 4x5" en 9x12cm hebben inderdaad dezelfde afmetingen aan de buitenzijde
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIg
Laatste speeltjes: Stereo Realist camera

Offline lourendier

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2022, 16:47:56 »
Inderdaad Mr_Flibble en 'srdlm', de fidelity cassettes zijn uitwisselbaar, maar ik ben dus op zoek naar een cassette die van vóór die tijd is.
Hoogstwaarschijnlijk is het dus eerder een glasplaathouder die ietsjes minder breed en diep is dan de welbekende 4x5 cassettes.

De afmetingen van de houder in de backplate zijn zo'n 1cm x 10.1cm x 14.2cm (diep x breed x hoog)

En wie weet, Mono! Ik heb hier een aantal jaartjes terug ook al eens op het forum rondgezworven op aanraden van een Marktplaatsverkoper van wie ik een Ricoh 35 Flex kocht, maar in die tijd was ik nog te groen en onwetend om veel aan het forum te hebben. Wellicht heb ik hier vandaag de dag meer te zoeken :)

Offline srdlm

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2022, 19:00:14 »
Even mijn cassettes nagemeten maar die zij idd n stuk breder en hoger.
En is het niet mogelijk het achterste deel van je camera te moderniseren? Is toch voorloper van cambo meen ik?
Vriendelijke groeten, Hans

Offline lourendier

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2022, 19:16:21 »
Klopt inderdaad! Ik heb ook al contact gehad met Cambo, maar die konden me, naast de informatie die ik al had, eigenlijk niet verder helpen.
De schroeven om de cassettehouder los te schroeven zijn flink vernacheld over tijd, dus daar zal ik wat grof geschut op moeten gebruiken, wil ik die loskrijgen.
Maar inderdaad geen slecht idee! 3D printers zijn magisch tegenwoordig.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2022, 23:14:29 »
Hmm. misschien gaan daar van die metalen fimhouders in. de mijne zijn 10x15 groot en ongeveer 4mm dik.

Ik heb ook een super techna, maar dan de 13x18 uitvoering. de glasplaat daarin scharniert naar beneden en op die plek zet je dan de cassette. dit zijn trouwens enkelzijdige cassettes die ik heb.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2022, 10:29:57 »
Plaathouders voor oudere camera's waren niet gestandaardiseerd, zoals de vlakfilmhouders van tegenwoordig. Je hebt dus een specifiek type nodig dat hoort bij je camera. Op Phototrio is een draad over: https://www.photrio.com/forum/threads/9x12-plate-holders-1.39756/

Ik heb wel een handje vol plaathouders in 9x12 en die zouden in een Technica kunnen passen, maar check eerst even of het verhaal in bovenstaande link inderdaad van toepassing is op jou camera en stuur me dan eventueel een PM.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2022, 11:26:19 »
wow. dan heb ik erg geluk gehad. zowel mijn 9x12 als mijn 13x18 kreeg ik zonder platen. op de beurs in doesburg kwam ik de 13x18 tegen en bij parallaxe in amsterdam de 9x12. geen seconde aan gedacht dat ze wel eens niet zouden passen. sommigen zitten wat strak, maar ze zijn van verschillende merken en gewoon uitwisselbaar.
--

Offline Cor

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2022, 11:43:56 »
Hopen maar dat de het film oppervlak en de matte kant van het matglas op dezelfde plek (zelfde afstand tov de lens) zitten, zodat de scherpte krijgt waar je hem hebben wilt.

groet,

Cor
wow. dan heb ik erg geluk gehad. zowel mijn 9x12 als mijn 13x18 kreeg ik zonder platen. op de beurs in doesburg kwam ik de 13x18 tegen en bij parallaxe in amsterdam de 9x12. geen seconde aan gedacht dat ze wel eens niet zouden passen. sommigen zitten wat strak, maar ze zijn van verschillende merken en gewoon uitwisselbaar.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2022, 16:18:05 »
nou, het zijn van die houders met een apart inlegstuk om van een glashouder een filmhouder te maken, dus die registratie zit sowieso fout.
--