Auteur Topic: Van Foma naar TMax  (gelezen 1636 keer)

Online Kwibus

• Vaste bezoeker
Re: Van Foma naar TMax
« Reactie #30 Gepost op: 26 december 2021, 17:42:08 »
Hallo,

"Afgewerkt tot in de puntjes?"  8(

Offline Eef

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 26 december 2021, 17:46:39 »
Of je blijft  bij Z/W   en je bekent kleur !   0:)    >:D

Geweldig. Hoe kom je erop.
Beware of darkness.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #32 Gepost op: 26 december 2021, 22:51:01 »
wel de gevolgen bij het behandelen: vlammetjes (zwart op de film, dus wit op de vergroting) en stofdeeltjes (wit of lichtgrijs op de film, dus zwart of donkergrijs op de vergroting).

Ik zie stipjes die zwart zijn op de vergroting dus er ontbreekt emulsie.

Stofjes die op de film zitten tijdens de opname geven een onbelicht deel dus dat wordt zwart op de vergroting. Dit gebeurd zelden - bij vlakfilm en een stoffige balg kan ik me hier iets bij voorstellen.

Stofjes die op de film terecht komen na de opname (bij het ontwikkelen of bij het vergroten) worden wit op de vergroting. Dit is onafhankelijk van de "kleur" die ze zelf hebben. Ze houden gewoon licht tegen.

Statische elektriciteit lijkt me geen hoofdoorzaak bij de problemen die we hier zien.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2021, 23:52:56 »
Statisch elektriciteit lijkt mij ook wel uitgesloten, dat kan behoorlijke vonken geven en dan heb je eerder vlekken dan kleine spikkels op je film.

Wat ik nog even over Foma kwijt wil, het is niet de lage prijs dat ik het een prettige film vind, mij bevalt bij 100 asa het contrast gewoon en het is goed in Rodinal te ontwikkelen.
Wat de een mooie zachte grijzen vind dat vind ik eigenlijk weer contrast arm, ik wil behalve grijs ook graag echt zwart en wit in mijn opnames zien en mij lukt dat met Fomapan 100 prima.

Dat Fomapan 100 een kwetsbare film is ben ik het verder wel mee eens maar daarom wil ik de film verder niet afvallen wat mij betreft heeft de film wel degelijk bestaansrecht, ik heb op dit moment juist moeite met Ilford terwijl ik daar ooit mee kon lezen en schrijven.

Als het meezit dan kan ik volgend jaar weer een serie foto's maken van mijn nicht die graag een serie jaren 40 stijl wil, ze heeft ook veel kleding en gebruiksvoorwerpen uit die periode.
Vanzelfsprekend worden dat opnames met de Rolleiflex en ik ga hier dwars als ik ben gewoon Fomapan 100 films gebruiken.
Als ik van haar toestemming krijg zal ik misschien hier de resultaten laten zien.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 27 december 2021, 00:43:12 »
Ik dacht altijd dat Foma 200 een probleemfilm was en dan Foma 100 gewoon prima te doen was. Het enige bij Foma is dat die films hun gevoeligheid niet halen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 27 december 2021, 01:03:47 »
Ooit had je de opgegeven en de effectieve gevoeligheid bij films en bij zo ongeveer alle klassieke z/w films werd de opgegeven gevoeligheid nooit gehaald.

En de gebruikte ontwikkelaars hebben ook de nodige invloed op de effectieve gevoeligheid.

Vandaar dat ik ook regelmatig heb beweerd dat je even met je films moet experimenteren wat je met de film kan.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 27 december 2021, 08:21:16 »
Ik zou eigenlijk een paar rolletjes Foma 100 door de Rollei van dochterlief moeten halen.  Dan weet ik zeker dat het aan de combi film/camera ligt, en niet aan mij. Zij schiet echter altijd kleur, daarom kan ik daar niet zinnigs over zeggen.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2021, 08:24:59 »
Ik dacht altijd dat Foma 200 een probleemfilm was en dan Foma 100 gewoon prima te doen was.
Ik blijf het maar herhalen, maar ik vind Foma 100 met name op 4X5 hele goede film. En wat ik op mijn 120 foto's zie, kan je niet alleen maar toeschrijven aan deze film.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2021, 10:30:45 »
Vroeger heb ik erg veel gedaan op T-max 100 van Kodak in 35mm. Met AM-74 of D-76 kun je voor een ISO 100 film behoorlijk grote contrastverschillen overbruggen. Voor opnames bij weinig licht met lange belichtingstijden hoef je weinig extra stops te compenseren.

Een Fomapan 100 film met 'spikkels' heb ik ook wel eens gehad. Hoewel Fomapan 100 me overigens meestal niet tegen valt, gaat prima in Supergrain of D-76.

Het kan nooit kwaad om zo nu en dan eens wat anders te proberen, anders wordt het saai! Dat is nou juist een van de leuke dingen van analoog fotograferen. :D
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~