Auteur Topic: De laatste film van 2021 (Silberra U400)  (gelezen 514 keer)

Offline Kwibus

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: De laatste film van 2021 (Silberra U400)
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2022, 15:37:23 »
Hallo,

Een film van slechts 3 mil dik, en dan nog op polyesterbasis (altijd wat soepeler dan acetaat), heeft natuurlijk zijn limieten ten opzichte van een normale kleinbeelddikte die meestal zo'n 60% dikker en op acetaatonderlaag zit...

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2022, 15:51:27 »
Ik begreep juist het omgekeerde.

Ik kon het al niet rijmen. Maar doordat de film dun is gaat het opspoelen dus niet makkelijk.

Offline Gilex_35mm

• Vaste bezoeker
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2022, 16:57:13 »
Ik kon het al niet rijmen. Maar doordat de film dun is gaat het opspoelen dus niet makkelijk.
Het vraagt bij 135 formaat wel wat aandacht om het volledig en zonder problemen op de spoel te krijgen.
De lengte, een metertje of anderhalf, de dunne filmbasis zorgen wel voor wat tegenspartelen bij het opspoelen zeker het laatste gedeelte ^^

Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline JaapM

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2022, 17:20:25 »
Mijn ervaring is dat hoe goed je de ontwikkel spoel ook schoonmaakt na verloop van tijd er toch een zekere stroefheid in de groeven optreed. Het is mij nooit gelukt om bij de oudere spoelen de bruine aanslag te voorkomen. Aangezien er op Marktplaats regelmatig voor lage prijzen zo goed als nieuwe spoelen voor zeer acceptabele prijs worden aangeboden is het van tijd tot tijd vervangen geen financiƫle
halszaak. Ook het goed afronden van de hoeken van de film (maar niet te groot!) helpt om de wrijving tussen film en spoel te minimaliseren.