Auteur Topic: Probleem met X-sync terminal  (gelezen 1108 keer)

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
Probleem met X-sync terminal
« Gepost op: 22 december 2021, 19:57:42 »
Dag allemaal,

Weet iemand het antwoord op mijn probleem met mijn Pentax? Op de één of andere manier wil mijn 'X-sync terminal' niet doen wat deze moet doen.

Ik heb mijn Elinchrom EL-skyport op de hotshoe gemonteerd en deze middels een kabeltje verbonden met de X ingang. Sluitertijdknop op 60x gezet. Geen flits. (Elinchrom BRX500)

Kabeltje uit de X poort verwijderd. Geen flits.

Kabeltje in de FP poort gedaan. Wél flits, maar dit is niet wat ik wil.

Vervolgens heb ik het geheel op mijn Fujica ST605N gemonteerd en rara, wél flits. Zowel met als zonder kabeltje flits. Oftewel, volgens mij werkt zowel de skyport als het kabeltje naar behoren.

(Ik prefereer de Pentax boven de Fujica vanwege mijn objectieven voor deze Pentax.)

Vervolgens heb ik de boel weer op de Pentax gezet en heb ik de aansluiting die in de X moet, een beetje bewogen. Wanneer de stekker IN de aansluiting zit, gebeurd er niks. Maar wanneer ik het er uit haal en met het meest centrale pinnetje van de stekker verbinding maak met de buitenste rand van de X; flits! Wanneer ik dit zelfde doe maar dan met 'het buisje' in de X aansluiting, geen flits.

De stekker van het kabeltje heeft overigens een 'schroefdraad' waarmee ik het vast zou moeten kunnen draaien, maar deze draad is groter dan de draad van de X en FP poort. Zou de X poort hier gevoeliger voor kunnen zijn dan de FP poort (want die doet het immers wel).

Ik hoop graag van jullie te horen. Groeten, Joep

AANVULLING 20.21

Zojuist een oude Philips flash 28CB speedlight op de Pentax gezet. Geen reactie.

Vervolgens op de Fujica gezet, BAM, FLITS.

Oftewel, kan een heel 'X-circuit' kapot zijn en zo ja, hoe kan ik dat oplossen?
« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 20:39:11 door Joep »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Probleem met X-synx terminal
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2021, 20:01:41 »
Zou dat dan niet waarschijnlijk een draadbreuk in de Pentax zijn? Ik ben dat hier de afgelopen jaren wel vaker tegengekomen: camera's die één functie niet meer uitvoeren en bij demontage blijkt er vaak een draadje los te zijn gekomen.

Geen idee hoe lastig dat is uit te zoeken bij een Pentax maar wellicht kan je het eerst doormeten voor je de camera gaat openhalen.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Probleem met X-sync terminal
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2021, 20:41:12 »
Dag beeperhorrie, dank voor jouw reactie.

Ik heb ondertussen ook al de service manual gevonden, maar daar wordt ik helemaal niet wijs van. Hopelijk hebben jullie nog meer antwoorden/ideeën.

http://www.mammola.net/manuali/Pentax_MX_service_manual.pdf

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2021, 20:45:14 »
Dat is wel een handig iets om te hebben maar dergelijke reparaties gaan ook ver boven mijn pet. Ik lees en luister gaarne naar wat mensen te vertellen hebben over technische problemen met de camera's maar zelf repareren is iets waar ik me nog sterk in moet gaan oefenen. Maar wellicht is er hier wel iemand die je verder kan helpen met deze casus.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2021, 09:56:48 »
Zet de sluitertijd eens op 1/30 ste en kijk eens of het nu wel werkt.

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2021, 12:35:47 »
Hey Marcel,

Dank voor de reactie. Dit heb ik ook al geprobeerd, helaas zonder goed resultaat. Ik heb alle sluitertijden én ISO waarden geprobeerd, helaas zonder goed resultaat.

Mijn gevoel zegt dat ergens in het X circuit een fout zit, omdat de speedlight het ook niet doet. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2021, 12:56:59 »
Heeft u al eens geprobeerd om een flits met hotshoe-aansluiting erop te zetten, zonder kabel dus? Of heb ik daar overgelezen?

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2021, 13:04:46 »
Dag Cyril,

Dank voor de reactie en ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Ik heb de Skyport op de hotshoe gehad, met én zonder kabel. Ik heb ook de Skyport van de hotshoe af gehad, maar met de kabel er in.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2021, 22:54:20 »
Dan zit er ergens een onderbreking in de lijn van het flitskontakt. Dus zal de camera open moeten.

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2021, 16:42:04 »
Daar ben ik inderdaad ook bang voor Marcel.

Is er hier iemand die meeleest en die ervaring heeft met een dergelijke reparatie? Ik zou het graag zelf oplossen alleen heb ik dan wel even een voorzetje nodig.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2021, 17:12:48 »
Ik ga eerst de feestdagen door en moet ik even kijken of ik mij er toe kan zetten.

Offline Joep

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2021, 17:16:43 »
Dat zou cool zijn Marcel. Hebben we begin volgend jaar wel even een keer contact. Bedankt in ieder geval en fijne feestdagen