Auteur Topic: Contactafdrukken  (gelezen 300 keer)

Offline Klink

• Nieuw
  • *
Contactafdrukken
« Gepost op: 22 december 2021, 18:23:14 »
Hallo,

Ik zit in een re-enactment vereeniging en ik zou graag weten waar ik nog van die typische oude Contactafdrukken zo als die van Lugda en Ridax met gekartelde randen van de jaren 30-40 kan laten maken.
Wij maken veel historische fotos, en het zou tof zijn om deze ook eens zo origineel mogelijk te laten afdrukken.

Tot hoors!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: Contactafdrukken
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2021, 20:10:56 »
Luga en ridax kan ik niet direkt plaatsen. Wel je vervolg. Vroeger werden negatiefjes uit box camera’s 6x6 of 6x9 contact prints gemaakt. Je de print is dus even groot als het negatief. Door een extra brede rand mee te geven, gaf je idee van een grotere foto. Daarna de randen bijsnijden met kartel rand, gaf effect van luxe geschept papier.
De kartel rand werd gemaakt met een hefboom schaar.
Je kunt het nu doen door bij knutsel een creative schaar te kopen
Of een oude hefboomschaar op de kop te tikken (prijzen kunnen flink oplopen!)
Nieuw ook nog te koop.
Helaas, Ik heb zo’n hefboom schaar thuis voor dit doel en doe deze niet weg.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 22:09:10 door cmug »

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2021, 20:45:29 »
En het best ook op barietpapier (logisch eigenlijk!).

Zo'n snijmachien kom ik weleens tegen op 2dehands.be, en daar kunt ge dat wel vaker voor 10 euro of zoiets op de kop tikken.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2021, 20:50:25 »
Ik heb op school eens zo'n setje schaartjes zien langskomen waarmee je al die luxe randjes zelf kan knippen (als je goed recht kan werken).

Offline Kwibus

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2021, 21:21:39 »
Hallo,

Met Ridax heb ik nog vaak gewerkt. Dat was het kontaktpapier van Gevaert, na de fusie vervangen door de Agfa-tegenhanger Lupex. Als ik me goed herinner was Velox de evenknie bij Kodak (maar daarmee heb ik geen praktijkervaring).

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2021, 21:47:34 »
Waarom zou je afdrukken 1:1 niet met de vergroter kunnen maken.
Wim

Offline Kwibus

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2021, 21:58:36 »
Hallo,

Met een vergroter kan dat natuurlijk ook, maar dan liefst op papier voor vergrotingen. Kontaktpapieren zijn lager gevoelig, en kunnen dus in vrij helder geel licht verwerkt worden - en dat was voor een beginneling zoals ik indertijd een voordeel. Daarenboven was een kontakraampje zelf te maken, en kostte een vergroter veel geld.

Later heb ik nog kontaktafdrukken gemaakt met Lupex, op een speciaal kontaktapparaat voor luchtfilm (rollfilm formaat 8x8" of 10x10") met vele tientallen blauwe lampjes die allemaal apart te schakelen waren (en daarom heette zo'n toestel in de omgangstaal een "dodger"). Vergrotingspapier was daarvoor te gevoelig.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2021, 23:11:50 »
Zo deed ik het ( recente foto)
Maak afdruk met oversized randen op je favoriete papier, geef het een kleurbad (bijvoorbeeld Agfa Viradon of equivalent)
Digitaal: gebruik in je fotobewerkings programma een sepia filter o.i.d toe. Maak een print met een brede rand 
Daarna bij-snijden met schaar of kartel hakmes (laatste is mooier/authentieker)
Inplakken op zwart album papier met fotohoekjes, krijg je zoiets: (eigen analoge productie, tijdens excursie)