Van het weekend het groot onderhoud van het zilverbad afgerond. Zuurgraad in orde, volume gewicht perfect, veel UV licht gehad zodat ongewenste deeltjes zijn omgezet naar zilver, vluchtige materialen laten verdampen, residu gefilterd, alle spullen heel goed schoon gemaakt. We kunnen los!
Ik had net de carburateurs gesorteerd, tijd voor een foto.

Belichting gegokt, drie seconden.

Lekker dan. heb ik hier al dat onderhoud voor gedaan?

Geen idee waar deze strepen door komen, mijn beste gok is dat het strepen zijn omdat ik de plaat onregelmatig in het bad heb gedaan?
Anyway, volgende poging, nu één seconde belicht.

Blij. Strepen magisch verdwenen, belichting goed. Ik pak er een grote plaat bij, maar zie nu dat ik vergeten ben deze in te scannen

Nou ja, misschien een goede reden om hem straks in te sturen voor de fotowedstrijd.

Camera de garage in gesleept omdat ik deze foto na wil maken:

De poging voor de setup.

Eerste poging, diafragma iets geknepen, 20 seconden belicht.

Hmmm, het collodium is veel gevoeliger voor de bus dan voor de groene achtergrond. We gaan vals spelen met een paar lampen

En 20 seconden belichten.

Zit aardig in de buurt. Eens proberen met een full plate.

Zucht. Daar zijn ze weer. Volgens mij creer ik golven bij het laten zakken van de plaat in het bad. Maar de belichting is ook te slecht: op dit spoor ga ik niet verder. Weer lekker naar buiten.
Carburateurs vol in de zon, diafragma ongeveer voor de helft dicht.

Iets overbelicht, met name de auto. Belichtingstijd halveren, grote plaat erbij...

Jammer van die ene streep in het midden. Belichting lukt nu altijd goed bij de tweede poging. Contrast vind ik okay. Het bad lijkt gevoeliger geworden te zijn geworden voor de snelheid waarmee een plaat wordt ondergedompeld. Misschien omdat de vluchtige stoffen eruit zijn? Tja, meer oefenen. Geen straf.