Auteur Topic: Janssen  (gelezen 2402 keer)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
Re: Janssen
« Reactie #90 Gepost op: 14 januari 2022, 17:09:05 »
Het brouwen van de juiste collodium mix is dus een hele ambacht. Her en der zijn recepten te vinden. De collodium moet een paar dagen rijpen. Vers is het gelig, na een paar maanden wordt het knal rood, zie dit voorbeeld.

hoe roder, hoe minder lichtgevoelig, maar hoe mooier de toonschaal wordt. Amber is ideaal.

Mijn collodium blijft dus doorzichtig. Wordt niet geel direct na het aanmaken (rechts) en heeft nauwelijks een gele tint bij bijna een maand (links)

Dit is m.i. de oorzaak dat mijn foto's veel te hard zijn. Een klein sprankje hoop, volgens mij gebruik ik exact dit recept, en volgens deze pagina moet hij wel twee weken rijpen. Toch denk ik dat ik iets nog niet prefect doe. Anyway, ik blijf lekker puzzelen.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #91 Gepost op: 14 januari 2022, 17:14:09 »
Als een ware alchemist ben je dus op zoek naar het goud in je collodium.  Hoewel ik niet gespeend ben door ook maar enige kennis van het proces denk ik dat je met jouw toewijding je queeste tot een geslaagd eind zal brengen.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #92 Gepost op: 15 januari 2022, 22:43:05 »
Vandaag was geen topdag. Plan was om zo goed mogelijk contrast te krijgen onder gecontroleerde omstandigheden. Mijn collodium mix lijkt niet te rijpen.  Mijn recept bevat itt tot de meeste recepten geen extra Ether. Mijn "spill" is al best ingedikt en ik zie veel craquelé omdat het erg dik is. Ik heb 10% ether toegevoegd. Als het niet bevalt, is het zo weer verdampt.

Ik wil onder zo goed mogelijke omstandigheden zo goed mogelijk contrast krijgen. Eerst zoeken naar een goed basisinstelling.

Te licht. Ether bevalt wel want craquelé is verdwenen. Flits op de dubbele afstand.

Onder lijkt het beter te gaan (bij nadere inspectie helemaal onderin wel héél erg goed. Daar erg kort ontwikkeld? meer restrainer toevoegen?). Boven niets. Nog een stop korter belichten? Ik vertrouw mijn fixeer niet, eerst eens kijken wat er gebeurt als ik een plaatje ontwikkel zonder te belichten. Die wordt wel zwart, fixeer lijkt haar werk te doen.

Deze lens heeft geen diafragma, daarom maar van lens gewisseld om want minder licht binnen te laten.

Hee, negatief komt mooi op!

En positief is zichtbaar. Contrast weer veel te weinig.

Belichting laat ik zo, nu met backdrop.

Belichting lijkt weer aardig, contrast slecht, waas links boven kan ik niet verklaren.

Zacht doekje op de kast, warme instellicht erop. Een maal raden wat er dan gebeurt? Vanzelfsprekend gaat de kat daar liggen :)

hmmzzz.. Waar het eerst heel aardig ging, nu waas. Overbelicht? Overontwikkeld? Ontwikkelaar te warm?

Nog een keer met de flitsers een half metertje naar achter.

Het wordt allemaal niets beter. Kat weg, stilleven terug, dat werkt rustiger.

Tijdens het ombouwen realiseer ik me dat het instellicht nog aanstond. Dat was waarschijnlijk een reden van het overbelichten van de kat. Dit is ook niet het werk dat je onder tijdsdruk kan doen...

Deze foto is ook heel matig, de scanner heeft hieraan moeten trekken. Schade komt door onzorgvuldig fixeren.

Nog een poging. Nog slechter. Zucht.

Tijd om te stoppen met doen, en weer te gaan nadenken. Hoe nu verder.

- Ik ga mijn fixeer vervangen. Dat is eerder bron van waas geweest, ik vertrouw mijn fixeer niet 100%
- Morgen keer ga ik met mijn verse, wederom niet rijpende collodium aan de slag en gaat mijn huidige collodium een "spill" bakje worden.
- eventueel een keer ontwikkelen met wat meer restrainer
- en ik ga eens op zoek naar een ander recept voor een collodium mix, want de kleur van mijn mix klopt niet.

Lange weg te gaan, maar een heerlijke dagbesteding!
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 22:49:40 door Ree »

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #93 Gepost op: 15 januari 2022, 23:11:35 »
Voor katten hebben ze snelle autofocus camera's uitgevonden.

Die lenswissel heeft wel geholpen zeg.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #94 Gepost op: 15 januari 2022, 23:16:35 »
Ja, daardoor kwam ik wat in de buurt, maar dat is niet de oorzaak, hoor. Mijn chemie is gewoon nog niet op orde, en volgens mij op meerdere punten. Dat is altijd lastig zoeken, maar ik heb de tijd :)

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #95 Gepost op: 16 januari 2022, 12:42:55 »
Mijn chemie is gewoon nog niet op orde, ...

Hè hè, ik ben er eindelijk uit.

Ik zag aan alles dat mijn "iodides" maar geen "iodines" werden, maar ik snapte maar niet waarom.

Nou, ze zijn in eerste instantie gewoon niet aanwezig :)

Mijn Ammonium iodide bleek Ammonium bromide te zijn. Verkeerd aangeklikt bij het bestellen, en daarna gewoon nooit opgevallen. Dan kan je nog zo schoon werken en zorgvuldig wegen, er gaat geen contrast in je foto's komen.

Vandaag dus niet verder experimenteren, maar gewoon de ontbrekende schakel bestellen.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #96 Gepost op: 16 januari 2022, 13:09:36 »
Dat is zonde, maar wie weet wat voor een perfecte beelden je straks gaat produceren doordat je het nauwkeurig werken helemaal al in de vingers hebt.

Offline Ree

• Vaste bezoeker
« Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2022, 13:45:43 »
Niet alleen maar zonde hoor, het geeft ook veel begrip. Het zout is besteld, met een beetje geluk heb ik volgend weekend rijp collodium.

En het leuke van een extra bromide is dat je ermee kan gaan experimenteren om subtiele verschillen te bewerkstelligen. Maar dat is voor later, eerst de basis op orde.