Auteur Topic: Helios 44-2  (gelezen 546 keer)

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
Helios 44-2
« Gepost op: 3 december 2021, 20:02:29 »
Al heel lang van plan geweest om eens een Helios te proberen, maar nooit van gekomen.
Bij toeval kwam ik dit exemplaar nu tegen online en kon het niet laten...   ^^

Het is een Helios 44-2 met Cyrillisch opschrift, gemaakt door Belomo.
Sommigen zeggen dat dit een van de "betere" versies is met minder speling of toleranties, zelf kan ik daar weinig over zeggen (want mijn eerste en enige Helios :'D).

Een mooie gelegenheid om ook de B200 maar eens te proberen, die heb ik al een hele poos maar nog nooit getest.
Ik had er al een adapter bij naar M42 en de Helios past daar mooi op.
Rolletje Kentmere 400 erin en op zoek gegaan naar dat typische Helios-karakter!

Wat plaatjes:
1.

2.

3.

4.

Ondanks de bewolkte dag had ik moeite om wijd open te kunnen fotograferen, volgende keer toch maar een wat langzamere film kiezen... :D

Heel leuk lensje, en niet alleen vanwege zijn bijzondere bokeh!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Helios 44-2
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2021, 20:15:43 »
Ze zijn niet allemaal hetzelfde en ze kunnen ook nog worden aangepast voor extra effect.

Deze lijkt juist een vrij rustige bokeh te hebben en dat vind ik niet zo erg hoor.   ;)

Maar elke situatie/opnameafstand is weer anders, dus meer opnames zijn nodig om daar een definitief oordeel over te kunnen vellen.
Doe het je kind(eren) niet aan.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2021, 20:34:42 »
Persoonlijk vind ik de bokeh waar deze objectieven om bekend staan veel te opdringerig, in mijn optiek zijn er maar weinig situaties waar het iets toevoegt aan het beeld.

In deze serie ga ik voor de laatste. Ook al omdat ik best houd van dit soort schilderachtige paadjes.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2021, 08:52:23 »
Ze zijn niet allemaal hetzelfde en ze kunnen ook nog worden aangepast voor extra effect.

Deze lijkt juist een vrij rustige bokeh te hebben en dat vind ik niet zo erg hoor.   ;)

Maar elke situatie/opnameafstand is weer anders, dus meer opnames zijn nodig om daar een definitief oordeel over te kunnen vellen.

Dat heb ik ook gelezen, dat men elementen omdraait voor "extra effect".
Gaat mij veel te ver, ik hou wel van een beetje apart karakter, maar dat mag ook voor mij wel een tikje subtiel blijven...
Afstand tussen camera, onderwerp en achtergrond spelen ook een grote rol en bovenstaande drie foto's zijn rond kortste scherpstelafstand genomen waar het effect ook wat subtieler zou zijn.
In de zoeker vind ik het effect moeilijk te zien dus moet vooral nog wat meer experimenteren.  :)

Persoonlijk vind ik de bokeh waar deze objectieven om bekend staan veel te opdringerig, in mijn optiek zijn er maar weinig situaties waar het iets toevoegt aan het beeld.

In deze serie ga ik voor de laatste. Ook al omdat ik best houd van dit soort schilderachtige paadjes.

Zeker, het effect past niet bij ieder onderwerp en niet iedereen zal er van houden.
Maar ook als je van voor tot achter scherp fotografeert is dit volgens mij een heel capabel lensje!

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2021, 09:36:07 »
....Zeker, het effect past niet bij ieder onderwerp en niet iedereen zal er van houden.
Maar ook als je van voor tot achter scherp fotografeert is dit volgens mij een heel capabel lensje!....

Dat is zeker te zie in de laatste foto.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2021, 13:53:45 »
Laatste foto is erg fraai

Objectief heb ik ook liggen, en ik hoef ook niet zo persé die draai-onscherpte te hebben op mijn foto's
Maar neemt niet weg dat het een fijn objectief is
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2021, 10:08:59 »
Er zijn maar weinig mensen die de Helios 44 op de Praktica B200 zullen gebruiken. Een leuk initiatief. Ik heb de adapter zelf al jaren, maar ben er nooit aan toe gekomen de lenzen voor de Zenit er mee te gebruiken.

Zelf gebruik ik de Helios 44 niet voor de bokeh. De scherpte van deze Gauss is wat ronder en minder hard dan van een Sonnar of Tessar type objectief. Voor bepaalde opnames kan dat mooi uitpakken. 

De Vileyka Belomo lenzen zijn niet perse beter of slechter dan die van KMZ. Maar... Vileyka heeft een aantal Helios lenzen gemaakt die KMZ niet gemaakt heeft. Bijvoorbeeld de Helios 77M-4 die een normaler brandpunt heeft van 50mm en een multi coating. En de MC Helios 44-3 58mm. Gemaakt begin jaren '90 zonder automatisch diafragma, maar mét multicoating.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2021, 11:38:17 »
.... En de MC Helios 44-3 58mm. Gemaakt begin jaren '90 zonder automatisch diafragma, maar mét multicoating....

Ken ik helemaal niet deze. Heeft die coating daarvan invloed op de beroemde bokeh?

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2021, 22:21:05 »
Die met die bekrast boom vind ik de mooiste.

Voor het maximale effect is fel licht handig.

Ik heb een 44-4 op een Zenit TTL.
Het is ook leuk om de bokeh op de voorgrond te hebben.
Lichtbron op de voorgrond, scherpstellen op oneindig.

Veel plezier!
@sir_canalogue op instagram

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2021, 22:49:39 »
Eerder op de avond in gesprek geweest met een Japanse fotograaf. In Japan wordt kennelijk heel anders met Bokeh omgegaan dan hier. Hier zoeken mensen vaak naar onderwerpen waarbij de onscherpte zo druk mogelijk in beeld moet komen. In Japan zoeken ze ernaar dat het bij het onderwerp past. Bewust de onscherpte toepassen komt daar vrijwel alleen voor als het een directe functie heeft in het uiteindelijke beeld waarbij de samenhang met het onderwerp essentieel is.
Bij zwart-wit wordt het daar nagenoeg helemaal vermeden, het is echt een kleurding voor hen. Ze hebben het ook veel over het proeven van de onscherpte.
Hoewel het moeilijk converseren was, ondanks mijn dochter als tolk want mijn taalkennis is niet altijd toereikend, was het toch allemaal erg leerzaam. Ik heb wat leuke ideeën opgedaan waar ik wat meer mee ga doen.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2021, 23:57:14 »
Bij de Heliossen is type 2 het bekendst om zijn swirly bokeh. De latere modellen met name na model 4 hadden dit veel minder.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2021, 19:43:37 »
Er zijn maar weinig mensen die de Helios 44 op de Praktica B200 zullen gebruiken. Een leuk initiatief. Ik heb de adapter zelf al jaren, maar ben er nooit aan toe gekomen de lenzen voor de Zenit er mee te gebruiken.

Dat pakte nu toevallig zo uit, kon ik mooi twee zaken tegelijk testen. Maar moet zeggen dat de combi me best bevalt!
Op mijn EOS100 raakt hij net de spiegel als ik op oneindig focus dus dat is een minder geschikte combinatie.
Maar eigenlijk had ik hem bedoeld voor de Super TL3.
Denk dat ie echter vaker op de B200 zal blijven. Fijne combi.

Citaat

Zelf gebruik ik de Helios 44 niet voor de bokeh. De scherpte van deze Gauss is wat ronder en minder hard dan van een Sonnar of Tessar type objectief. Voor bepaalde opnames kan dat mooi uitpakken. 

De Vileyka Belomo lenzen zijn niet perse beter of slechter dan die van KMZ. Maar... Vileyka heeft een aantal Helios lenzen gemaakt die KMZ niet gemaakt heeft. Bijvoorbeeld de Helios 77M-4 die een normaler brandpunt heeft van 50mm en een multi coating. En de MC Helios 44-3 58mm. Gemaakt begin jaren '90 zonder automatisch diafragma, maar mét multicoating.

Moet nog gaan ervaren wat ik echt van de bokeh vind als ik er wat meer mee gedaan heb. Met de scherpe zit het in ieder geval wel goed!
Mijn versie voelt in ieder geval degelijk aan, geen of weinig speling.

Die met die bekrast boom vind ik de mooiste.

Voor het maximale effect is fel licht handig.

Ik heb een 44-4 op een Zenit TTL.
Het is ook leuk om de bokeh op de voorgrond te hebben.
Lichtbron op de voorgrond, scherpstellen op oneindig.

Veel plezier!

Dat had ik nog niet bedacht, daar moet ik ook eens wat mee gaan spelen, leuk om de mogelijkheden te verkennen...

Eerder op de avond in gesprek geweest met een Japanse fotograaf. In Japan wordt kennelijk heel anders met Bokeh omgegaan dan hier. Hier zoeken mensen vaak naar onderwerpen waarbij de onscherpte zo druk mogelijk in beeld moet komen. In Japan zoeken ze ernaar dat het bij het onderwerp past. Bewust de onscherpte toepassen komt daar vrijwel alleen voor als het een directe functie heeft in het uiteindelijke beeld waarbij de samenhang met het onderwerp essentieel is.
Bij zwart-wit wordt het daar nagenoeg helemaal vermeden, het is echt een kleurding voor hen. Ze hebben het ook veel over het proeven van de onscherpte.
Hoewel het moeilijk converseren was, ondanks mijn dochter als tolk want mijn taalkennis is niet altijd toereikend, was het toch allemaal erg leerzaam. Ik heb wat leuke ideeën opgedaan waar ik wat meer mee ga doen.

Interessant om ideeën uit te wisselen zo ver over de wereld. Zo heeft ieder volk zijn eigen gewoontes en fotografiestijl hoort daar vast ook bij. Leuk!

Bij de Heliossen is type 2 het bekendst om zijn swirly bokeh. De latere modellen met name na model 4 hadden dit veel minder.

Dat had ik begrepen inderdaad. De 44-2 is ook het makkelijkst te vinden volgens mij.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2021, 20:46:18 »
Citaat
Bij de Heliossen is type 2 het bekendst om zijn swirly bokeh. De latere modellen met name na model 4 hadden dit veel minder..

Dat klopt, de optische formule bleef ongewijzigd. Maar... het soort glas en de vorm is wel steeds een beetje aangepast bij iedere nieuwe versie. Met name om de resolutie te verhogen. Daarmee verdween ook een stukje charme en imperfectie (en dus de Bokeh) die Zeiss in de Biotar 58mm had achtergelaten.

http://www.zenitcamera.com/archive/lenses/helios-44.html

Leica maakte die fout ook toen ze een replica van hun 'Oer Leica' maakten. Daar ging een moderne, gecoate, herberekende Elmar lens op.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2021, 21:09:21 »
Als ik dat dus goed snap dan zijn de oudste 44-2 uitvoeringen dus ook gewilder dan de latere?

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2021, 23:14:29 »
Dat valt wel weer mee. De nieuwere modellen zien er een stuk moderner uit wat veel mensen meer aanspreekt. Ik zie toch wel dat daar een voorkeur voor bestaat. Maar voor het echte swirly bokeh werk moet je als liefhebber toch echt het oude model hebben.